Tot ce trebuie să ştii despre Marele Premiu de Formula 1 de la Abu Dhabi. Cursa e duminică, de la 15:00, pe Digi Sport 2
22.11.2018, 16:57Formula 1, sezonul 2018, are programată ultima cursă a sezonului la finele acestei săptămâni, în Emiratele Arabe Unite. Marele Premiu al EAU, va fi duminică, 25 noiembrie, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 2 şi live text pe digisport.ro pentru abonaţii RCS-RDS. Este singura cursă din circuit care începe la lumina zilei şi se încheie în nocturnă.
SuperLiga: Botoșani - Poli Iași, luni, 17:30, DGS 1
SuperLiga: UTA Arad - Univ. Craiova, luni, 20:30, DGS 1
Articol scris de Ciprian Condea
Moş Crăciun a venit mai devreme pentru Lewis Hamilton, acum aproape două săptămâni, în Brazilia. Şi nici măcar nu era îmbrăcat în roşu, ci în... roz. Esteban Ocon i-a oferit britanicului victoria cu numărul 72 din carieră, într-un moment în care nici el probabil că nu se mai aştepta la aşa ceva. Dacă pentru Hamilton situaţia a fost roz, pentru Verstappen nu a fost nici măcar fuchsia, magenta sau ciclam... La 10 ani de la momentul care l-a avut în prim-plan pe neamţul Timo Glock, a apărut "Glockon".
Dacă Verstappen credea că momentul în care Ricciardo i-a suflat pole position-ul în calificările M.P. al Mexicului îl va afecta cel mai mult în acest sezon, iată că în Brazilia, Esteban Ocon, vechiul său rival din Formula 3 europeană, a ţinut să-l contrazică.
În turul 41 al cursei, Max Verstappen era liderul cursei şi părea că se îndreaptă către o victorie sigură şi meritată, în timp ce Esteban Ocon intra pentru ultima oară la boxe. Francezul revine pe pistă chiar lângă Verstappen pe care este nevoit să-l lase să treacă din cauza steagurilor albastre. Pe pneuri supersoft proaspete, Ocon se dovedeşte a fi mai rapid decât liderul cursei care se afla pe pneuri soft uzate. Pilotul Racing Point rămâne aproape de Verstappen timp de un tur, după care primeşte un mesaj de la echipă: "Esteban, sunt James!".
Lăsând gluma la o parte, Bradley Joyce, inginerul de cursă al lui Esteban Ocon, a fost cel care i s-a adresat francezului prin radio, comunicându-i faptul că îl poate depăşi pe Verstappen "dacă doreşte". Pilotul Red Bull simte pericolul şi spune la capătul turului 43: "Am un Force India în spatele meu care forţează!", moment în care echipa îl informează că cel din spatele său este pe pneuri proaspete. Imediat după ce s-a intrat în turul 44, Ocon se decide să atace în încercarea de a reintra în tur cu liderul, însă Verstappen îi închide trasa pentru a-l intimida, iar acest lucru l-a costat scump. Cei doi se ating, se răsucesc şi ne oferă unul dintre momentele antologice ale sezonului 2018.
În ploaia de insulte şi semne copiate ulterior şi în Parlamentul României (se pare că există fani Formula 1 şi acolo…), Verstappen revine pe pistă şi continuă cursa pe locul 2. La final, olandezul l-a găsit pe Ocon la cântarul oficial şi a ţinut să-şi prezinte personal "aprecierile" pentru incident, aşa cum probabil a văzut la Michael Schumacher acum 20 de ani, la celebrul moment cu David Coulthard din timpul M.P. al Belgiei.
Pe imaginile care au devenit virale în mediul online se observă cum Verstappen îl împinge pe Ocon de pe cântar, iar francezul ar trebui să-i fie recunoscător pentru asta. Pe Vettel nu l-a împins nimeni în calificări şi a primit amendă de la FIA... Verstappen s-a "sacrificat" pentru Ocon şi a fost "pus la colţ" de FIA care l-a sancţionat cu două zile de muncă în folosul comunităţii care trebuiesc ispăşite în următoarele 6 luni. Şi Ocon a fost penalizat cu 10 secunde stop&go în timpul cursei şi 3 puncte pe superlicenţă. Cei doi protagonişti s-au mai intersectat încă o dată în paddock, însă de această dată şi-au strâns mâinile, cel mai probabil de "ochii" camerelor care îi filmau.
Conform statisticii, ultima dată când un pilot întârziat a avut un incident cu liderul unei curse a fost chiar la un Marele Premiu al Braziliei, cel din 2001, atunci când tatăl lui Max, Jos Verstappen, i-a distrus cursa lui Juan Pablo Montoya. Dacă acum Max a putut să continue şi să încheie pe locul secund, atunci pilotul Williams BMW a fost nevoit să abandoneze. Şi nu l-a căutat pe Jos pentru a-l confrunta fizic.
Dacă înainte de acest incident părea că nu există coleg de echipă mai "binevoitor" pentru Lewis Hamilton decât Valtteri Bottas, iată că Esteban Ocon a reuşit să-şi depună serios candidatura pentru postul de pilot oficial la Mercedes AMG începând din 2020. Evident că de aici a pornit o întreagă "avalanşă" de acuzaţii în mediul online, Ocon fiind deja sub "aripa protectoare" a lui Toto Wolff şi favorit, după unele voci, să-l înlocuiască pe Bottas după sezonul următor. Francezul care, cel mai probabil, va rămâne pe dinafară în 2019, va sta aproape de Mercedes şi îşi va încărca bateriile pentru sezonul 2020.
În timp ce Lewis Hamilton şi Kimi Raikkonen erau în "party mode" pe podiumul de premiere, Verstappen a dispărut subit în momentul deschiderii sticlelor de şampanie. Apropo de Kimi, finlandezul are acum cu un podium mai mult în sezonul 2018 decât Sebastian Vettel (12) şi şi-a egalat recordul de podiumuri obţinute într-un singur sezon, performanţă pe care o poate doborî în Emirate.
Raikkonen se desparte cu capul sus de Ferrari, în acest moment, el fiind ultimul pilot al Scuderiei cu pole position, victorie, podium fără victorie, campionat mondial la piloţi şi campionat mondial la constructori (împreună cu Felipe Massa). O statistică greu de acceptat pentru fanii lui Sebastian Vettel, dar şi el a realizat ceva remarcabil în Brazilia: nu a mai avut parte de incidente. Partea proastă e că a fost total invizibil în cea mai mare parte a cursei, în mare măsură din cauza unei defecţiuni la maşină. Cel puţin aşa a scuzat echipa prestaţia neamţului.
Dacă după primele 10 etape ale sezonului 2018 ordinea din clasamentul general al piloţilor era Vettel (171p), Hamilton (163p), Raikkonen (116p), Ricciardo (106p), Bottas (104p) şi Verstappen (93p), clasamentul următoarelor 10 etape arată astfel: Hamilton (220p dintr-un total de maxim posibile 250p), Verstappen (141p), Raikkonen (135p), Bottas (133p), Vettel (131p) şi Ricciardo (52p). Pentru a nu supăra pe nimeni, concluziile vă lăsăm să le trageţi dvs.
Nu uităm să menţionăm şi faptul că Mercedes a devenit campioană la constructori pentru a 5-a oară consecutiv odată cu rezultatele obţinute în Brazilia. Într-un decor de o nuanţă albastră-verzuie care strălucea în privirile lui Toto Wolff, Lewis Hamilton şi compania, toţi cei din tabăra săgeţilor argintii au sărbătorit un nou an încununat cu succes, iar la sediile lor din Brackley şi Brixworth au curs râuri de şampanie în această ultimă pauză dintre curse. A mai rămas doar un ultim act de jucat din “piesa de teatru” numită “Formula 1 2018”. A fost un sezon plin de evenimente pe care ne bucurăm că am putut să vi-l prefaţăm aşa cum se cuvine prin avancronicile noastre. A mai rămas doar una singură de prezentat. F1NALA sezonului, Marele Premiu al Emiratelor Arabe Unite, va fi duminică, 25 noiembrie, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 1 şi live text pe digisport.ro pentru abonaţii RCS-RDS.
Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite. Ultima cursă din circuitul de Formula 1 a sezonului
Abu Dhabi, capitala Emiratelor Arabe Unite, este al doilea cel mai populat oraş din ţară (după Dubai), iar originea numelui său este incertă, deşi literalmente s-ar traduce “Tatăl Gazelei” din limba arabă. Legenda spune că a existat un om care obişnuia să vâneze gazele/căprioare şi a fost numit “tatăl” acestor animale. Beduinii numeau oraşul “Umm Dhabi” (“Mama Gazelei”), în timp ce numele original a fost pentru o perioadă “Milh” (“Sare”), cu referire ori la apa sărată din Golful Persic, ori la mlaştinile sărate ce înconjurau oraşul.
Emiratul Abu Dhabi este cel mai mare dintre cele 7 care compun Emiratele Arabe Unite (Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah şi Umm al-Quwain) şi este de 6 ori mai mare decât toate celelalte la un loc. Fiecare emirat este condus de un monarh absolut, iar cei 7 monarhi formează Consiliul Federal Suprem. Unul dintre monarhi (în mod tradiţional, Emirul din Abu Dhabi) este ales ca preşedinte al Emiratelor Arabe Unite.
Se spune că Abu Dhabi este cel mai bogat oraş din lume. Averea medie netă a locuitorilor permanenţi ai oraşului ajunge la 17 milioane de dolari. De asemenea, este şi cel de-al 25-lea cel mai scump oraş din lume, însă este doar al 2-lea din Emirate, după Dubai – locul 21 în lume. Ca fapt divers, în acest top, primele locuri sunt ocupate de Hong Kong, Luanda (Angola), Zurich (Elveţia), Singapore şi Tokyo (Japonia).
Locuitorii din Emirate nu sunt numai bogați, ci și neglijenţi. În 2015, un pasager a uitat în toaleta aeroportului din Dubai “modica” sumă de 146.000 de dirhami cash (aprox. 33.800 de euro), bani care i-au fost returnaţi. A fost un caz fericit. Doar în primele 4 luni din 2016, sectorul de articole pierdute al aeroportului a strâns în jur de 10.000 de euro, bani nerecuperaţi. Conform poliţiei din Dubai, două inele cu diamant care valorează în jur de 35.000 de euro au ajuns pe mâna autorităţilor aeroportuare.
Sau mai degrabă pe degetele acestora, cum doriţi... În octombrie 2016, un taximetrist a găsit din întâmplare pe bancheta din spate a maşinii un lingou de aur, uitat de un pasager, în valoare de 810.000 de euro. Nu vă gândiţi că acel taximetrist a mers apoi să-şi cumpere o insulă în Caraibe. De fapt, acesta chiar s-a dus glonţ la poliţie pentru a preda lingoul, iar autorităţile au avut grijă să-i găsească proprietarul. Cel puţin aşa se zice... Dacă tot am ajuns la acest subiect, este interesant că există bancomate în Dubai care nu eliberează doar bani, ci şi lingouri/plăcuțe de aur. Niciodată nu ne-am gândit cum ar fi să ne primim salariile în aur, deși dacă s-ar implementa aşa ceva şi pe la noi, ar fi mai scumpă vopseaua aurie folosită de bancomat.
Cu atâtea supermaşini pe străzi, oamenii legii nu puteau să impună respect în maşini Lada, Lancia sau Fiat. Pentru a-i prinde pe răufăcători, poliţiştii din Dubai au la dispoziţie maşini Ferrari, Bentley sau McLaren. De asemenea, Lamborghini Aventador, BMW i8 şi Bugatti Veyron sunt alte modele celebre de maşini care şi-au făcut loc în garajul poliţiei. Lăsând luxul deoparte, poliţia din Dubai are propria sa formaţie de cimpoieri şi cântă la diverse evenimente. Dacă vă întâlniți cu ei și aveţi puțin noroc, poate o să vă cânte “Un trandafir creşte la firida mea”.
Nu aveam cum să vorbim despre Emiratele Arabe Unite fără să aducem în discuţie cel mai înalt zgârie-nori din lume, “Burj Khalifa” din Dubai. Măsurând 828 de metri şi peste 160 de etaje (asta înseamnă cam 3 turnuri Eiffel suprapuse), turnul a fost numit iniţial “Burj Dubai” (“Turnul Dubai”), dar a primit numele de “Khalifa” în onoarea şeicului Khalifa bin Zayed Al Nahyan, Emirul din Abu Dhabi şi preşedintele ţării. Cel puţin aşa sperăm… Teoretic, n-aveau cum să-l numească astfel după cântăreţul Wiz Khalifa, că doar la el ne-am gândit.
Din 2009, Abu Dhabi găzduieşte finala sezonului Campionatului Mondial de Formula 1, preluând ştafeta de la Brazilia. Finala s-a dorit a fi una specială, bazându-se încă din start pe un concept unic în Formula 1. Cursa începe la ora locală 17:00, în lumina zilei şi se încheie în lumina strălucitoarei nocturne ce înconjoară circuitul, fiind singura cursă cu tranziţie zi-noapte din calendar. Pentru a asigura o cantitate suficientă de luminozitate pe întreaga desfăşurare a cursei, nocturna este aprinsă încă de dinaintea pornirii motoarelor.
Pista de 5,554 km este una din perlele lui Hermann Tilke. Aflat pe insula Yas, circuitul sclipeşte de splendoare, fiind un puternic exemplu de pistă modernă, potrivită unei competiţii de talia Formulei 1. Rulându-se în sensul invers al acelor de ceasornic, circuitul Yas Marina conţine 9 viraje de dreapta şi 12 de stânga. Aici se pot atinge viteze de peste 330 km/h pe lungile paliere de viteză care te împing să apeşi pedala de acceleraţie până dincolo de podea, dar şi care suprasolicită puternic frânele. Kimi Raikkonen a descris circuitul în stilul său original: “Primele viraje sunt chiar bune, dar restul nu-mi plac”.
Yas Marina trece pe sub hotelul de 5 stele Yas Viceroy Abu Dhabi, o construcţie arhitecturală de excepţie, demnă de secolul în care ne aflăm, “învelită” în 5.056 de panouri de sticlă.
Marele Premiu al Emiratului Abu Dhabi este un eveniment în care luxul şi glamourul plutesc în aer. În jurul acestuia se strâng an de an VIP-uri care provin din domenii dintre cele mai diverse. Cristiano Ronaldo, Prinţul Harry, Kim Kardashian, David Beckham, Jason Derulo şi Elizabeth Hurley sunt doar câteva dintre starurile care au asistat la o cursă în Abu Dhabi până acum. Anul acesta, Post Malone, The Weeknd, Sam Smith şi Guns N’ Roses sunt doar câţiva dintre numele care vor susţine concerte în cele mai exuberante locaţii din zona paddock-ului.
Ce trebuie să ştii despre circuitul de Formula 1 de la Abu Dhabi
DETALII TEHNICE
- Viraje: 21 (12 de stânga + 9 de dreapta)
- Număr de curse disputate: 9
- Prima cursă disputată: 2009
- Cele mai multe victorii (piloţi): 3 – Sebastian Vettel (2009, 2010, 2013), Lewis Hamilton (2011, 2014, 2016)
- Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2018): 3 – Sebastian Vettel (2009, 2010, 2013), Lewis Hamilton (2011, 2014, 2016)
- Cele mai multe victorii (constructori): 4 – Mercedes (2014, 2015, 2016, 2017)
- Acceleraţie maximă: 63% din lungimea unui tur
- Utilizarea frânelor: 21% din lungimea unui tur
- Perioade de frânare (>2G): 9
- Cea mai mare forţă laterală: 4,1G (virajul 3)
- Schimbări în cutia de viteze: 56/tur
- Consum de combustibil: 1,91 kg/tur
- Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,233 km
- Distanţa din grilă până la primul viraj: 304,5 m (pentru deţinătorul pole-ului)
- Viteză maximă în 2017: 336,3 km/h – Lewis Hamilton (Mercedes AMG)
- Viteză maximă estimată în 2018: 338 km/h
- Zone DRS: 2 (Linia dreaptă dintre virajele 7-8 şi porţiunea dintre virajele 10-11)
- Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 4 (Kimi Raikkonen – 2012)
- Câştigători cu plecare din pole position: 4 din 9 (44,44%)
- Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
- Uzura pneurilor: Medie
- Uzura frânelor: Ridicată
- Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Redus
- Lungimea liniei boxelor: 359,3 m
- Cel mai rapid pit stop în 2017: 2,15 s (timp total: 21,269 s) – Red Bull Racing (Max Verstappen)
- Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: HYPERSOFT, ULTRASOFT, SUPERSOFT
- Presiuni minime în pneuri: 21,0 psi (pneurile faţă), 21,5 psi (pneurile spate)
- Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,439 s (Lewis Hamilton vs. Nico Rosberg – 2016)
- Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +30,829 s (Sebastian Vettel vs. Mark Webber – 2013)
- Numărul total al depăşirilor efectuate în 2017: 7 (cu DRS: 7)
- Oportunităţi de depăşire: virajele 8 şi 11
- Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 25%
- Probabilitate de cursă udă: 0%
Marele Premiu al Emiratelor Arabe Unite | Alegerea pneurilor
Marele Premiu al Emiratelor Arabe Unite | Momente memorabile
M.P. al Emiratului Abu Dhabi 2009 – Jaime Alguersuari încurcă “borcanele”. Sau boxele, în acest caz... Prima cursă în nocturna arabă nu a fost o amintire prea plăcută pentru tânărul pilot al Scuderiei Toro Rosso, Jaime Alguersuari, care a gafat la intrarea la boxe. Spaniolul de 19 ani le-a făcut mecanicilor de la Red Bull Racing o vizită inopinată, confundându-i cu mecanicii echipei Toro Rosso. Gurile rele ar spune că organizatorii n-au aprins nocturna suficient de tare pentru Alguersuari. Cei de la Red Bull Racing care aveau un alt client mai important de servit (pe Sebastian Vettel) nu l-au putut ajuta pe intempestivul lor vizitator decât cu nişte semne disperate de a se reîntoarce pe pistă, el trecând deja de boxa Toro Rosso. Spaniolul s-a scuzat spunând că echipa sa nu fusese pregătită pentru schimb, iar boxa Red Bull era vecină cu cea în care trebuia să ajungă. Combinat cu faptul că mecanicii erau echipaţi relativ similar, nu i-a fost greu să îi confunde. Alguersuari a fost forţat să abandoneze până să mai apuce să revină la boxe în turul următor.
M.P. al Emiratului Abu Dhabi 2010 – Michael Schumacher are parte de un accident care i-a dat emoţii. Şi nu numai lui... În virajul 6 al primului tur, Schumacher a încercat să-l depăşească pe exterior pe Nico Rosberg, care îi era coechipier atunci la Mercedes, într-o bătălie pentru locul 8. Lucrurile n-au mers conform planurilor septuplului campion mondial, iar acesta pierde aderenţa pe reaccelerare şi se răsuceşte la 180 de grade. La numai câteva secunde după un incident ce părea a fi banal la prima vedere, Schumi se pregătea să întoarcă maşina în direcţia corectă şi să revină în cursă, însă Vitantonio Liuzzi nu a putut să-l evite şi s-a urcat cu monopostul său Force India pe maşina neamţului, trecând la mică distanţă de casca acestuia. Din fericire, a fost evitată o tragedie şi totul s-a încheiat cu bine. Singura urmare a accidentului a fost neutralizarea cursei, însă se putea mult mai rău...
M.P. al Emiratului Abu Dhabi 2012 – Kimi, one man show. Atunci când Raikkonen nu prea are chef de vorbă, nu poate însemna decât un singur lucru: avem parte de spectacol. La jumătatea cursei din 2012, Kimi conducea liniştit ostilităţile, profitând de ghinionul lui Lewis Hamilton care abandonase de pe primul loc. Astfel, Raikkonen se afla pentru prima oară în acel sezon într-o postură favorabilă de a câştiga un nou Mare Premiu. În timp ce inginerul de cursă al lui Kimi, Mark Slade, încerca să-i ofere pilotului său informaţii folositoare, temperamentalul finlandez, aflat în focurile concentrării, şi-a certat inginerul pentru că a avut îndrăzneala de a-i strica pacea şi armonia…
Mark Slade: - Bine, Kimi, următoarea maşină din spatele tău este Alonso. O să te ţin la curent cu privire la ritm.
Kimi Raikkonen: - Doar lasă-mă în pace, ştiu ce fac!
În turul 39, Safety Car-ul îşi face aparţia pentru a doua oară în acea cursă. Tot avansul pe care şi-l crease Kimi a fost anulat, iar pilotul Lotus categoric nu era mulţumit de acest lucru. În timp ce rula în spatele maşinii de siguranţă, Kimi a răbufnit din nou la inginerul său.
Mark Slade: - Bine, Kimi, trebuie să lucrăm încontinuu toate cele patru pneuri, te rog. Lucrează toate…
Kimi Raikkonen: - Da, da, da, da… Fac asta tot timpul! Nu trebuie să-mi aduci aminte la fiecare 10 secunde.
Până la urmă, se pare că Raikkonen chiar a ştiut ce face şi s-a impus cu un avans de 8 zecimi de secundă faţă de Fernando Alonso, iar Sebastian Vettel a completat podiumul, suprinzător, după ce a pornit cursa de pe linia boxelor. O recuperare, de asemenea, memorabilă.
M.P. al E Emiratului Abu Dhabi 2012 – Accidentul spectaculos dintre Nico Rosberg şi Narain Karthikeyan. Ceva mai devreme de show-ul lui Kimi, în turul 9, Safety Car-ul şi-a făcut pentru prima oară apariţia, neutralizând cursa după un accident foarte urât. Monopostul HRT al lui Narain Karthikeyan se confrunta cu o problemă pe partea de presiune hidraulică, aceasta cauzându-i un comportament subvirator extrem. Nu că HRT-ul ar fi fost vreodată o maşină plăcută de condus, cu un nivel decent de downforce, dar în aceste condiţii, era cu atât mai greu de stăpânit. Neştiind de problemele indianului, Nico Rosberg s-a repezit să-l depăşească, însă greşeşte punctul de frânare din virajul 17 şi zboară perpendicular pe deasupra lui Karthikeyan, intrând direct în zidul de protecţie de pe marginea pistei. Ambii protagonişti ai accidentului au scăpat nevătămaţi, însă cu o sperietură groaznică.
ŞTIAŢI CĂ...
Scuderia Ferrari a triumfat pe 47 de circuite diferite de-a lungul timpului, dar niciodată la Abu Dhabi şi ar putea sparge gheaţa în acest weekend. Sebastian Vettel are trei victorii pe circuitul Yas Marina, însă toate pentru Red Bull Racing.
Daniel Ricciardo a urcat pe podium pe 15 circuite diferite, însă Yas Marina nu este printre ele. El va pilota pentru a 150-a oară în carieră şi pentru a 100-a şi ultima oară în culorile Red Bull Racing, obţinând pentru echipa austriacă 7 victorii şi 29 de clasări pe podium. Este al 3-lea pilot cu cele mai multe curse pentru Red Bull Racing, după Mark Webber (129) şi Sebastian Vettel (113).
Din cele 9 curse desfăşurate până acum în Abu Dhabi, doar o dată s-a întâmplat ca învingătorul să nu plece din prima linie a grilei de start. Kimi Raikkonen a câştigat în 2012 cu plecare de pe locul 4. Se pare că finlandezul chiar a ştiut bine ce face, nu trebuie să vă aducem aminte la fiecare 3 paragrafe...
În ultimii 3 ani, Mercedes AMG a realizat “dubla” atât în calificări, cât şi în cursă.
Kevin Magnussen nu a punctat niciodată la Abu Dhabi şi nu a ajuns niciodată în Q3. Danezul nu se află într-o formă prea bună recent, el neavând decât o singură prezenţă în Q3 în ultimele 7 etape.
Lewis Hamilton dacă va termina pe unul din primele două locuri la Abu Dhabi va deveni primul pilot din istoria Formulei 1 care ajunge la 400 de puncte strânse într-un singur sezon. Momentan, actualul record este deţinut de Sebastian Vettel, 397 de puncte în 2013, dar cu o cursă în minus faţă de calendarul acestui sezon.
Marcus Ericsson a punctat în acest sezon cât în toate celelalte 4 sezoane ale sale la un loc.
Dacă Valtteri Bottas nu va câştiga duminică, va fi primul sezon din 2012 încoace în care un pilot Mercedes nu obţine nicio victorie de-a lungul unui întreg sezon.
Sebastian Vettel, Lewis Hamilton şi Fernando Alonso sunt singurii piloţi care au concurat în toate cursele disputate pe circuitul Yas Marina. Dintre ei doar Alonso nu are nicio victorie aici. Pentru spaniol va fi ultima cursă din carieră în Formula 1, cursa cu numărul 311, fiind la doar 11 lungimi de recordul absolut de Mari Premii disputate deţinut de Rubens Barrichello.
Nico Hulkenberg a fost pe locul 7 pe grilă în ultimii 3 ani la Abu Dhabi şi a încheiat pe locul 7 de două ori în ultimele 3 curse de aici.
Vom asista duminică la cursa cu numărul 100 din era motoarelor V6 Turbo, o eră în care Lewis Hamilton a strălucit, obţinând 50 de victorii până acum.
REMEMBER - M.P. al Emiratului Abu Dhabi 2017
CLASAMENT GENERAL PILOŢI
CLASAMENT GENERAL ECHIPE
1. Mercedes 620 pct (Campioană)
2. Ferrari 553
3. Red Bull 392
4. Renault 114
5. Haas 90
6. McLaren 62
7. Racing Point Force India 48
8. Sauber 42
9. Toro Rosso-Honda 33
10. Williams 7
PUNCTE DE PENALIZARE
1. Romain Grosjean – 7p
- Max Verstappen – 7p
- Lance Stroll – 7p
4. Sergey Sirotkin – 6p
- Brendon Hartley – 6p
6. Sergio Perez – 5p
- Marcus Ericsson – 5p
- Sebastian Vettel – 5p
- Esteban Ocon – 5p (+3p după M.P. al Braziliei)
10. Nico Hulkenberg – 4p
- Pierre Gasly – 4p
- Valtteri Bottas – 4p
13. Carlos Sainz – 3p
- Stoffel Vandoorne – 3p (+2p după M.P. al Braziliei)
- Fernando Alonso – 3p (+2p după M.P. al Braziliei)
16. Kevin Magnussen – 2p
- Kimi Raikkonen – 2p
- Daniel Ricciardo – 2p
*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.
FORMULA 2 – CLASAMENT PILOŢI
1. George Russell (ART Grand Prix) – 248p
2. Alexander Albon (DAMS) – 211p
3. Lando Norris (Carlin) – 197p
4. Nick de Vries (Pertamina Prema) – 184p
5. Artem Markelov (Russian Time) – 166p
6. Sergio Sette Camara (Carlin) – 164p
7. Antonio Fuoco (Charouz Racing) – 120p
8. Luca Ghiotto (Campos Racing) – 94p
9. Nicolas Latifi (DAMS) – 91p
10. Jack Aitken (ART Grand Prix) – 62p
FORMULA 2 – CLASAMENT ECHIPE
1. Carlin – 361p
2. ART Grand Prix – 310p
3. DAMS – 302p
4. Pertamina Prema – 213p
5. Russian Time – 212p
6. Charouz Racing – 182p
7. Campos Racing – 101p
8. MP Motorsport – 61p
9. BWT Arden – 58p
10. Trident – 37p
PROGRAM TV
ALTE INFORMAŢII
Habemus pilotum! A ieşit fum alb din coşurile echipei Williams, iar Robert Kubica a fost alesul britanicilor pentru a le readuce gloria de altădată. Informaţiile scurse în ultimele săptămâni se confirmă şi Robert Kubica revine ca pilot oficial în Formula 1 după o pauză de 9 ani. Pilotul despre care se spune că semnase un precontract cu Scuderia Ferrari pentru sezonul 2012 a fost nevoit să ia această pauză din cauza unui accident teribil petrecut în 2011 în cadrul unei competiţii de raliuri. El a fost în pericol să-şi piardă mâna dreaptă, medicii fiind nevoiţi să-i refacă întreaga structură osoasă, funcţiile muşchilor şi circulaţia sângelui deoarece antebraţul fusese secţionat în două locuri, cu leziuni importante la oase şi tendoane. Acum, cu antebraţul amputat parţial, pilotul care va împlini 34 de ani peste două săptămâni a fost anunţat oficial de Williams în cadrul unui comunicat de presă şi va face echipă din 2019 cu George Russell, campionul Formulei 2. Conform presei poloneze, inginerii Williams au ajuns la concluzia că Robert Kubica a fost semnificativ mai rapid decât Lance Stroll şi Sergey Sirotkin în testele pe care le-a efectuat alături de echipă în acest an şi a părut suficient de pregătit pentru o revenire care la un moment dat părea de domeniul fantasticului. ”Să mă întorc pe grila Formulei 1 de anul viitor reprezintă una dintre cele mai mari realizări din viaţa mea şi sunt convins că prin muncă şi dăruire vom fi în măsură de a motiva echipa să obţină lucruri importante împreună”, au fost primele declaraţii ale lui Robert Kubica. “Când am stat lângă patul de spital al lui Kubica din Italia după accidentul său nu mi-am putut crede ochilor în ce stare se afla. Ce revenire!", a postat entuziasmat Mark Webber pe pagina sa de Instagram încă de dinainte de a se face anunţul oficial. Robert Kubica are până în prezent o victorie, 12 podiumuri şi 1 pole position în carieră în Formula 1 alături de Sauber BMW.
Înainte de ultima etapă a anului încă nu cunoaştem grila completă a sezonului 2019, sezon ce va putea fi urmărit în continuare pe canalele Digi Sport. După anunţul venirii lui Kubica, Scuderia Toro Rosso şi Racing Point Force India rămân cu câte un loc vacant. Cel puţin, teoretic… Lance Stroll este de aşteptat să fie coechipierul lui Sergio Perez, motivul pentru care încă nu este făcut anunţul oficial fiind un total mister. Potrivit unor surse, Stroll a fost cel care a dorit să se întârzie anunţul, din respect pentru bunul său prieten căruia îi va lua locul, Esteban Ocon, iar acesta ar urma să apară după etapa din Emirate. Însă, nu este ca şi cum Ocon nu ar şti deja acest lucru… În acest moment grila sezonului 2019 arată astfel:
Mercedes: Hamilton | Bottas (confirmaţi)
Ferrari: Vettel | Leclerc (confirmaţi)
Red Bull Racing: Verstappen | Gasly (confirmaţi)
Renault: Ricciardo | Hulkenberg (confirmaţi)
McLaren: Sainz | Norris (confirmaţi)
Sauber: Raikkonen | Giovinazzi (confirmaţi)
Haas: Magnussen | Grosjean (confirmaţi)
Williams: Russell | Kubica (confirmaţi)
Force India: Perez (confirmat) | Stroll (neconfirmat încă)
Toro Rosso: Kvyat (confirmat) | ? (zvon: Hartley sau Albon)
Doar lupta pentru locul 3 mai rămâne a fi decisă în ultima etapă a sezonului 2018. Kimi Raikkonen, Valtteri Bottas şi Max Verstappen sunt despărţiţi de 17 puncte şi oricare dintre ei ar putea completa podiumul sezonului. De asemenea, este ultima şansă a lui Max Verstappen de a îşi mai trece în cont recordul de cel mai tânăr pilot care pleacă din pole position. Din păcate, şansele sale sunt infime pe un circuit pe care Mercedes a blocat prima linie a grilei de fiecare dată din 2014 încoace. Cortina se pregăteşte să coboare peste sezonul 2018, în mirificele acorduri de motoare turate la maximum, însă nu înainte de a ne oferi F1NALA campionatului, Marele Premiu al Emiratului Abu Dhabi, duminică, 25 noiembrie, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 2.
Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.
Etichete: lewis hamilton , formula 1 abu dhabi , circuitul de formula 1 , yas marina abu dhabi , clasament piloti formula 1 2018 , clasament constructori formula 1 2018
Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News
Rezultate parțiale în timp real ale alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie, primul tur de...