rotariu
Iosif Rotariu a reacționat, după ce Mircea Lucescu a spus că ”FCSB este Steaua”
Screenshot 2024-10-14 092704
Exclusiv ”Ești supărat pe Mircea Lucescu?” Replica lui Gabi Balint, după declarațiile despre ”războiul FCSB - Steaua”
franco-foda
Selecționerul din Kosovo, categoric în urma tragerii la sorți: vrea după România! ”Facem totul”
Digi Sport 1 Live
Acum
Live Superliga: Sepsi Sfantu Gheorghe-Gloria Buzau
Etapa 17

Brandul Steaua, de doar 7 ori mai ieftin decât Real Madrid. Cât de reală este această diferenţă 

26.02.2016, 23:46

Subiectul săptămânii a fost reprezentat de marca Steaua. MApN a anunţat că brandul a fost evaluat la puţin peste 57 de milioane de euro. Mulţi specialişti au considerat că valoarea este aproape de realitate, în timp ce alţii cred că, având în vedere forţa de cumpărare a românilor, nivelul scăzut al marketingului în sportul autohton şi istoria, evaluarea este departe de adevăr. Conform acestora din urmă brandul nu vinde în acest moment mai nimic, astfel că o astfel de sumă nu se justifică.

collage-5
  • SuperLiga: Sepsi - Buzău, vineri, 17:30, DGS 1

  • SuperLiga: Farul - Oțelul, vineri, 20:30, DGS 1

Fără a pune vreo etichetă sau a stabili cine are dreptate în acest caz, vă propunem o analiză comparativă cu Real Madrid, prima formaţie de fotbal din topul Forbes al celor mai valoroase branduri sportive din lume.

  • 1. New York Yankees - baseball - 605 milioane de euro
  • 2. Los Angeles Laker - baschet - 476 milioane de euro
  • 3. Dallas Cowboys - fotbal american - 454 milioane de euro
  • 4. New England Patriots - fotbal american - 425 milioane de euro
  • 5. Real Madrid - fotbal - 424 milioane de euro
  • 6. Manchester United - fotbal - 408 milioane de euro
  • 7. FC Barcelona - fotbal - 400 milioane de euro
  • 8. Bayern Munchen - fotbal - 343 milioane de euro
  • 9. Los Angeles Dodgers - baseball - 341 milioane de euro
  • 10: New York Knicks - baschet - 361 milioane de euro

"Evaluarea brandului Steaua s-a făcut la standardele internaționale 4S pentru activele necorporale. S-au folosit criterii obiective, indicatorii financiari din ultimii ani ai CS Steaua București, precum și cele 17.416 medalii, cupe și campionate câștigate la toate competițiile la care au participat sportivii Stelei, inclusiv performanțele din fotbal, în frunte cu Cupa Campionilor Europeni și Supercupa Europei.

Altfel spus, evaluarea a ținut cont și de activitatea echipei de fotbal din perioada în care aceasta a aparținut CS Steaua, adică până în 2004", a spus Talpan pentru Digi Sport, completat de Moise Guran, unul dintre cei mai apreciaţi jurnalişti pe teme economice din România: "E vorba de un potenţial mare comercial pe care îl poţi obţine dacă ai un nume cunoscut în spate. Dacă vinzi covrigi şi pui numele Steaua pe ei, îi vinzi mai bine decât dacă pui Moraru, Guran sau Paraschivescu. Evaluarea e foarte aproape de potenţial".

Cu siguranţă că Steaua are un potenţial de a vinde destul de mare, însă nimeni nu a fructificat de-a lungul timpului multe dintre componentele care ar fi putut fi profitabile. Campaniile de marketing au lipsit aproape cu desăvârşire, iar românii nu au nici forţa financiară şi nici cultura celor din Vest, care achiziţionează suveniruri în mod constant. Ca atare, poate fi puţin greşit să evaluezi ceva în baza unui potenţial neexploatat. În teorie, lucrurile stau aşa cum indică specialiştii în economie, însă realitatea fotbalului autohton pare a fi alta.

Alibiul celorlalte secţii?

Cele 17.416 medalii, cupe și campionate câștigate invocate de Armată conferă notorietate şi forţă, însă cu greu pot fi traduse în termeni economici. În ultimii 10 ani, brandurile care au ţinut să îşi asocieze numele cu alte secţii ale Clubului Sportiv al Armatei (sponsorii) au oferit sume infime. Pentru că interesul privind respectivele sporturi nu era atât de mare în rândul fanilor (de notat că în ultimul an şi jumătate lucrurile s-au mai schimbat, Peluza Sud fiind prezentă mereu la partidele de handbal, baschet sau rugby).

Fără îndoială că echipa de fotbal reprezintă locomotiva brandului şi ar fi fost mai interesant să aflăm care este valoarea mărcii doar din punct de vedere al "sportului rege".

Comparaţie cu Real Madrid

Prima formaţie de fotbal care apare în topul Forbes de mai sus - al valorii brandului - este Real Madrid. Evaluare a fost făcută la 424 de milioane de euro. Vorbim de o formaţie care are în vitrină 10 Cupe/Ligi ale Campionilor şi care are zeci de milioane de suporteri pe fiecare continent.

Cifrele seci spun că valoarea brandului Steaua este, aşadar, de 7,4 ori mai mică decât a Realului. Ca o comparaţie, valoarea lotului echipei de fotbal a roş-albaştrilor este de 23,8 mai mică decât a "galacticilor". În privinţa performanţelor, o confruntare faţă în faţă nu îşi are rostul. Atât din punct de vedere al istoriei, cât şi al rezultatelor obţinute, diferenţele sunt uriaşe.

Ronaldo, "acoperit" într-un an

La finalul deceniului trecut, Real achita o avere - aproape 100 de milioane de euro - pentru aducerea starului lui United pe Bernabeu. Iniţial, mulţi au zis că preţul este unul exagerat, însă aceştia au fost contrazişi în ceva mai mult de un an. Dincolo de cifrele impresionante ale lui Ronaldo, acesta şi-a acoperit investiţia în numărul de tricouri vândute în primele 12 luni.

Cu doar un an înainte de venirea lui CR7 la Madrid, Steaua făcea cel mai scump transfer din isoria sa: Becali plătea 2 milioane de euro pentru Dayro Moreno. În condiţiile unui preţ la vremea respectivă de aproximativ 30 de euro/tricou, roş-albaştrii aveau nevoie de 66000 de tricouri vândute pentru a-i acoperi preţul columbianului. Conform informaţiilor de la vremea respectivă, doar câteva sute de tricouri cu Dayro au fos vândute în primul an al său în Ghencea.

Steaua lui Becali a decis ulterior că investiţia în marketing nu se justifică şi a închis toate magazinele pentru că acestea se aflau pe pierdere. Sigur, a fost o dovadă de neprofesionalism şi un semn clar că patronul actualei campioane a angajat în funcţii cheie oameni fără pregătire. Totuşi, cu greu se poate cuantifica, dacă lucrurile s-ar fi făcut "ca la carte", care ar fi fost profitul Stelei pe acest segment. Iar evaluarea Armatei pare a lua în calcul exact astfel de asemenea presupuneri, care îşi pot găsi sau nu corespondenţă în piaţă.

Fanii români nu au o cultură fotbalistică occidentală şi trebuie să treacă o perioadă destul de mare pentru a fi educaţi în acest sens. Ca atare, potenţialul lor nu poate fi în acest moment exploatat la maximum. Altfel spus, brandul vinde mult mai puţin decât în cazul echipelor mari din Vest.

O altă discuţie care se ridică ţine de acel mult discutat procent de "49%". Jumătate din români ţin cu Steaua spune studiul, însă ce nu se specifică este că o parte foarte importantă din acest procent e reprezentată de simpatizanţi. Oameni care nu sunt dispuşi să investească bani pe vreun produs cu însemnele clubului şi care se identifică în mică măsură cu fanul "adevărat".

Din acest punct de vedere Real - exemplul nostru - are un potenţial "nelimitat". Interesul pentru "galactici" este uriaş atât în Spania - mulţi dintre socios, deşi plătesc anual cotizaţie, nu au garantat un loc în tribună la marile meciuri -, dar şi pe alte continente, unde tricourile şi însemnele cu trupa de pe Bernabeu reprezintă o importantă componentă financiară.

Studiile făcute în România în privinţa brandurilor sportive par să fie ancorate în "buchia cărţii" şi se raportează prea mult la un model ideal, neaplicabil încă la noi.

Etichete: steaua , steaua real madrid , brand steaua , steaua brand


Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News


Noua Aplicaţie Digi Sport poate fi descărcată din
Digi24
Dmitri Medvedev, în culmea satisfacției, după atacul rusesc cu noua rachetă balistică: „Asta ați vrut? Ei, bine, ați obținut!”
Dmitri Medvedev, în culmea satisfacției, după atacul rusesc cu noua rachetă balistică: „Asta ați vrut? Ei, bine, ați obținut!”

Fostul președinte rus și actual vicepreședinte al Consiliului de Securitate Dmitri Medvedev...

Descarcă aplicația Digi24

Sondajul zilei

Top articole
Dragon Stadium, Oporto, Portugal. 15 November, 2024.Pictured left to right, Cristiano Ronaldo at the Portugal vs Polonia, UEFA NATIONS LEAGUE.Credit: Victor Sousa/Alamy Live News
Lovitura anului: au început negocierile pentru transferul lui Cristiano Ronaldo în Europa!

Gata! România nu poate întâlni Kosovo în preliminariile CM 2026
15 novemberr 2024, UEFA Nations League, League phase, Matchday 5,League C,Group C2, Romania vs Kosovo, National Arena Bu
S-a dezbrăcat complet și a intrat pe teren, în fața a peste 50.000 de oameni, iar internetul ”a explodat”! Sancțiunea primită
invadatoarea15
A fost ultima șansă la FCSB?! Scos iar la pauză, pare ieșit definitiv de pe lista de favoriți a lui Becali
Specialiștii s-au pronunțat rapid, după acuzațiile făcute de Ștefan Târnovanu: nu s-a respectat regulamentul în Botoșani - FCSB!
lov libera botosani
Recomandările redacției
franco-foda
Selecționerul din Kosovo, categoric în urma tragerii la sorți: vrea după România! ”Facem totul”

România, misiune mai ușoară decât s-ar fi așteptat în preliminariile CM 2026? Cum ar putea arăta grupa ”Tricolorilor”
Razvan Marin , Ianis HAGI and Florinel Coman during UEFA Nations League game Romania vs Cyprus , 18.11.2024 , Bucharest , Romania
Live Video&Text Sepsi - Gloria Buzău 2-0, ACUM, pe Digi Sport 1. Oberlin a majorat scorul
sepsi-gloria-buzau
Galerie Foto Jurnalista din Kosovo l-a văzut pe Ianis Hagi și e fascinată. Ce a spus despre român
Qeka Krelani și Ianis Hagi / Foto: colaj Digi Sport
Citește și
Exclusiv Mircea Lucescu a vorbit din nou despre ”războiul” cu Steaua: ”Eu țineam cu CCA. E normal ca fanii să țină cu FCSB”
mircea-lucescu
Exclusiv Anghel Iordănescu ”l-a taxat” pe Mircea Lucescu. Ce a spus despre ”războiul” Steaua - FCSB
iordanescu lucescu
A rupt tăcerea după zeci de ani. Cher a dezvăluit numele bărbatului care a părăsit-o: „Am fost îndrăgostită nebunește de el!”
A rupt tăcerea după zeci de ani. Cher a dezvăluit numele bărbatului care a părăsit-o: „Am fost îndrăgostită nebunește de el!”
Prima ofertă pe care Luis Phelipe o are din Superliga: ”Acum îl iau! Îi mulțumesc frumos domnului Becali"
Prima ofertă pe care Luis Phelipe o are din Superliga: ”Acum îl iau! Îi mulțumesc frumos domnului Becali"
Nelu Varga l-a transferat la CFR Cluj pe noul star din Superliga, descoperit de același om care l-a ochit pe Bîrligea
Nelu Varga l-a transferat la CFR Cluj pe noul star din Superliga, descoperit de același om care l-a ochit pe Bîrligea
Johnny Depp: Toată lumea a fost împotriva mea. Nu am resentimente sau vreo rezervă de ură
Johnny Depp: Toată lumea a fost împotriva mea. Nu am resentimente sau vreo rezervă de ură
Anca Țurcașiu, mai fericită ca niciodată la peste patru ani de la divorț. Artista, surprinsă în ipostaze tandre alături de noul iubit
Anca Țurcașiu, mai fericită ca niciodată la peste patru ani de la divorț. Artista, surprinsă în ipostaze tandre alături de noul iubit
Trufia se plătește. FCSB, umilită la Botoșani după declarațiile iresponsabile ale lui Gigi Becali
Trufia se plătește. FCSB, umilită la Botoșani după declarațiile iresponsabile ale lui Gigi Becali
Care domnitor al Țării Românești a murit la o petrecere? Și-a schimbat numele de trei ori
Care domnitor al Țării Românești a murit la o petrecere? Și-a schimbat numele de trei ori
Exclusiv Marius Lăcătuș nu l-a menajat pe Mircea Lucescu: ”Chiar aș vrea să îl dea în judecată”
laca
„Se ruga să nu câștige”. Gigi Becali l-a ironizat pe patronul de la FC Botoșani, după ce acesta a plătit 150.000 de euro pentru victoria cu FCSB
„Se ruga să nu câștige”. Gigi Becali l-a ironizat pe patronul de la FC Botoșani, după ce acesta a plătit 150.000 de euro pentru victoria cu FCSB
Exclusiv Marius Lăcătuș nu l-a menajat pe Mircea Lucescu: ”Chiar aș vrea să îl dea în judecată”
laca

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

ProFm
Anca Țurcașiu, mai fericită ca niciodată la peste patru ani de la divorț. Artista, surprinsă în ipostaze tandre alături de noul iubit
Anca Țurcașiu, mai fericită ca niciodată la peste patru ani de la divorț. Artista, surprinsă în ipostaze tandre alături de noul iubit
Digi World
Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă femeie din lume s-au cunoscut:
Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă femeie din lume s-au cunoscut: "A fost dificil să ne privim în ochi"
Digi Animal World
Un cadou total neașteptat de Crăciun. Reacția angajaților unui magazin când au găsit un șarpe în brazii pentru acest sezon
Un cadou total neașteptat de Crăciun. Reacția angajaților unui magazin când au găsit un șarpe în brazii pentru acest sezon