Tot ce trebuie să știi despre Marele Premiu al Ungariei. Antrenamentele, calificările și cursa sunt la Digi Sport
26.07.2018, 20:39Articol scris de Ciprian Condea
SuperLiga: Sepsi - Buzău, vineri, 17:30, DGS 1
SuperLiga: Farul - Oțelul, vineri, 20:30, DGS 1
Suspansul a fost la cote maxime în Marele Premiu al Germaniei, iar Lewis Hamilton a profitat de gafa imensă a lui Sebastian Vettel și s-a impus pe terenul propriu al neamțului, răzbunându-se pentru etapa de la Silverstone. Fanii Scuderiei Ferrari porniseră în avans sărbătoarea după ce Lewis Hamilton s-a confruntat cu o problemă hidraulică în prima secvență a calificărilor și se părea că vom asista la un weekend ratat pentru britanic. Nici nu se gândeau însă ce avea să urmeze în cursă. Rugăciunile lui Hamilton din momentul în care a îngenunchiat lângă mașina sa au fost ascultate. Plecat din grilă abia de pe locul al 14-lea, pilotul Mercedes și-a croit drum printre toți adversarii săi, care nu au opus o prea mare rezistență, și a ajuns încet, dar sigur înspre vârful cursei.
Norii aflați deasupra circuitului Hockenheim au început să aibă primele descărcări în turul 44 (ironic...), iar aversele căzute doar pe anumite porțiuni ale pistei au creat un adevărat haos. Unii curajoși s-au jucat cu roata norocului (sau, după caz, cu ruleta rusească) și au intrat la boxe pentru pneuri intermediare, "alții" (n.r. - Pierre Gasly) pentru pneuri de ploaie, așteptând un miracol din partea norilor. Un miracol care nu a mai venit și au fost nevoiți să revină la boxe la scurt timp pentru pneuri slick.
De altfel, situaţia a fost atât de confuză încât în turul 49 am asistat la o conjunctură unică în istoria Formulei 1: toate cele cinci tipuri de pneuri aduse de Pirelli s-au aflat pe pistă în acelaşi timp (cele 3 compoziţii de slick, pneurile intermediare şi de ploaie). Fernando Alonso chiar a avut o discuție aprinsă cu echipa sa: "Să intrăm? Pentru ce? E mult prea devreme! [Pneurile] Se vor distruge pe porţiunile uscate". Până la urmă, spaniolul a mers pe mâna echipei și a ajuns pe ultimele locuri după revenirea pe slick-uri, demonstrând că McLaren se află într-o continuă degringoladă. "Ghinion cu intermediarele. Sunt distruse! Acum când va începe ploaia va trebui să intrăm din nou", a spus nervos Alonso prin radio.
În turul 52, Sebastian Vettel care se afla pe primul loc, la 9 secunde de ceilalți piloți, a declanșat unul dintre șocurile sezonului 2018. Cu victoria aflată practic în buzunarul său, pilotul Ferrari a gafat inadmisibil și și-a dezamăgit atât echipa, cât şi fanii, dar și pe el însuși până la urmă. Nepresat de nimeni, pe o pistă al cărei nivel de aderenţă era diferit de la un viraj la altul, Vettel a forțat inutil, iar cursa sa a luat sfârșit în pietrișul de pe marginea virajului 12, în uralele fanilor Verstappen aflaţi în tribuna din faţa sa. "Nu cred că a fost o gafă uriaşă. A avut un impact imens asupra cursei deoarece am abandonat, dar nu este ca şi cum nu o să mai pot dormi la noapte din cauza asta. Sunt dezamăgit pentru că până la acel punct totul era dulce. Nu aveam nevoie de ploaie", au fost primele declarații ale lui Vettel. Asta după ce a umplut volanul de lovituri când a abandonat şi a plâns pe comunicaţia radio... Suntem convinși că a avut o noapte "foarte liniştită"... Gafa sa, "necaracteristică" pentru un cvadruplu campion mondial, ar putea să-l coste scump în economia campionatului, atât la piloți, cât şi la constructori. Formula 1 este un sport în care, oricât de mult şi-ar dori, piloţii nu sunt roboţi, cu nervi de oţel, iar astfel de greşeli care la prima vedere par copilăreşti pot apărea de oriunde şi în cele mai neaşteptate şi mai importante momente. De la precizia de chirurg cu care Vettel domina cursele de la un capăt la celălalt în era Red Bull Racing şi până la aceste momente nefaste nu este decât un singur pas. Iar greşeala şi norocul, deopotrivă, fac parte din joc.
Safety Car-ul provocat de Vettel l-a adus la boxe pe Valtteri Bottas, moştenitorul primului loc, iar Hamilton a rămas in extremis pe pistă, după ce echipa s-a răzgândit fix în momentul în care britanicul se încadrase pe zona de intrare la boxe. Lewis a revenit pe circuit cum a putut, dar a simţit cum i-a trecut glonţul pe la ureche, faza fiind pasibilă de penalizare, şi a spus cu o voce în care se simţea profunda dezamăgire: "Eram la intrare, omule! Vom avea probleme?". "Negativ, rămâi pe pistă", i-a răspuns vizibil ruşinat inginerul său de cursă. Din nou, spre norocul britanicului, comisarii de cursă au considerat că nu se impune o aplicare drastică a literei de regulament care i-ar fi anulat victoria. După reluarea cursei, Bottas a avut o tentativă timidă de a reveni pe primul loc, însă a fost calmat rapid de echipă şi a rămas pe poziţii. Valtteri a ales să se conformeze fără să comenteze, spre deosebire conaţionalul său de la Ferrari, Kimi Raikkonen, care s-a prefăcut că nu înţelege discursul înduioșător al lui Jock Clear şi i-a cerut să i se spună clar dacă trebuie să-l lase pe Vettel să treacă de el în turul 38 sau nu. Pe vremuri, un simplu "Fernando e mai rapid decât tine!" făcea minuni... Ca să nu mai spunem de un: "Rubens, lasă-l pe Michael să treacă pentru campionat!".
Pentru Hamilton a fost prima sa victorie din carieră cu plecare din afara topului 6. De asemenea, a fost prima victorie a unui pilot care pleacă din grilă mai jos de locul 13 din ultimii 10 ani. În M.P. al statului Singapore din 2008, Fernando Alonso câştiga, cu plecare din grilă de pe locul 15, o cursă controversată. În final, deşi ar putea suna a clişeu, vom spune că astrele s-au aliniat perfect pentru Lewis Hamilton duminica trecută. Acum este rândul lui Sebastian Vettel să se revanşeze pe o pistă care la o primă vedere ar avantaja Red Bull Racing şi Ferrari. Cu gândul la vacanța de vară şi la un gulaş tradiţional unguresc, cu cartofii scăldaţi în sosul cu paprika şi carnea de vită care se topeşte în gură emanând o aromă fină de usturoi, la care se adaugă şi puţină smântână pentru un plus de prospeţime şi savoare (sperăm că nu v-am făcut poftă…), Digisport.ro vă prezintă în continuare avancronica M.P. al Ungariei. Vor urma 4 săptămâni de pauză, dar până atunci, ne mai delectăm cu o cursă duminică, de la ora 16:00, în direct la Digi Sport 1.
HUNGARORING, UNGARIA
Singura ţară învecinată cu România din calendarul Formulei 1, Ungaria este situată în Europa Centrală şi are o suprafaţă ocupată în proporţie de două treimi dintr-o câmpie joasă, numită Câmpia Panonică. De altfel, aprox. 98% din teritoriul Ungariei se află la altitudini mai mici de 400 m. Cea mai înaltă altitudine din Ungaria se înregistrează în vârful Kekes din Munţii Matra (1.014 m), cel mai lung râu este Tisa (597 km doar pe teritoriul Ungariei), iar cel mai mare lac din Europa Centrală este lacul Balaton din Ungaria, cu o suprafaţă totală de 592 km pătraţi.
Capitala Ungariei, Budapesta, a rezultat din unificarea altor 3 orașe maghiare: Buda, Pest și Obuda (17 noiembrie 1873). Pentru a denumi noul oraș, conducătorii acelor vremuri au avut de ales între două variante: "Budapest" și "Pestbuda". Poate dacă alegeau cea de-a doua variantă n-ar mai fi existat confuzia dintre capitala noastră și cea a Ungariei...
Este bine de știut faptul că Ungaria are cea mai mare clădire a parlamentului din lume, după Pentagonul din Washington și, evident, Casa Poporului din București. Clădirea este împărțită în 691 de camere, are în jur de 20 km de scări și este decorată cu 40 kg de aur de 23 de carate. Ştim cu toţii că maghiarii sunt înnebuniţi după paprika. Peste 1.000 de tone de paprika sunt produse anual în Ungaria, iar maghiarii consumă în medie peste jumătate de kilogram de paprika anual. Celebrul condiment conţine mai multă vitamina C decât citricele. Ungurii mai au şi ardei roşii paprika, cu peste 40 de soiuri diferite. Există chiar două muzee de paprika la Szeged şi Molnar, unde vizitatorii pot degusta “exponatele”. Mâncarea tradiţională maghiară este evident gulaşul. O tocană de cartofi şi carne de vită, din care nu putea să lipsească paprika. Dacă se adaugă smântână în gulaş, acesta devine paprikaş. Mulţi cred că preparatul datează de pe vremea triburilor maghiare care l-au inventat din necesitate.
În limba maghiară există doi termeni care pot defini culoarea roșie: "voros" și "piros". Deși ambii termeni înseamnă, așadar, același lucru, unele cuvinte nu pot fi descrise în ambele feluri. De exemplu: sângele, părul, covorul și vinul pot fi doar "voros", nu și "piros", pe când mingea, mărul, steagul și trandafirul nu pot fi decât "piros", nu și "voros". Nu ne întrebaţi de ce...
Numărul 96 are o semnificaţie aparte pentru maghiari. Primul rege al Ungariei, Arpad, a fost încoronat la începuturile statului maghiar, în anul 896. Pentru aniversarea de o mie de ani, pe 2 mai 1896 a fost inaugurată prima reţea de metrouri din Ungaria. Prin lege, nicio clădire din Budapesta nu are voie să depăşească 96 de metri în înălţime (chiar clădirea parlamentului măsoară fix 96 de metri), iar imnul naţional maghiar durează 96 de secunde pentru a fi intonat.
În anul 1946, banca Ungariei a realizat cea mai mare denominare din lume, atunci când forintul maghiar a înlocuit “pengő”, un forint valorând 4 x 10 la puterea 29. Valoarea a fost una imaginară deoarece cea mai valoroasă bancnotă din acea vreme era de 1 sextilion (10 la puterea 20). În anul 2011, primarul Budapestei nu şi-a acordat singur titlul de cetăţean de onoare al capitalei Ungariei, ci l-a atribuit postmortem lui Elvis Presley, iar un bulevard a fost numit în onoarea “Regelui Rock ‘n’ Roll-ului”.
Se spune că ungurii se feresc să ciocnească paharele cu bere. Când au pierdut Revoluţia de la 1848-1849 şi Războiul de Independenţă, austriecii au executat 13 dintre cei mai importanţi generali maghiari, sărbătorind “reuşita” prin ciocnirea paharelor cu bere. Ungurii au jurat că vor evita să facă acest lucru în următorii 150 de ani. Deşi această perioadă s-a încheiat, teoretic, în 1999, jurământul este în continuare păstrat, în special de către persoanele în vârstă. “Pálinka” maghiară este considerată sănătate curată, iar “puterile“ sale sunt nebănuite. Ai o migrenă? Bei “pálinka“. Te doare stomacul? Bei “pálinka“. Te-a supărat cineva? Îl înneci... în “pálinka“. Ungurii obişnuiesc să spună că: “Pálinka consumată în cantităţi mici este medicament, iar în cantităţi mari este remediu”.
La cca. 20 km nord-est de capitala Budapesta, în Mogyorod (care se poate traduce: "Bogat în alune"), un sat care în 2011 avea în jur de 6.000 de locuitori, se află circuitul Hungaroring. În 1986, Ungaria organiza primul Mare Premiu de Formula 1 dincolo de aşa-numita "Cortină de Fier Sovietică". A fost o decizie riscantă la acea vreme pentru Bernie Ecclestone (care iniţial îşi dorea o cursă de Formula 1 chiar în URSS), dar şi una inspirată în acelaşi timp. La acea cursă au asistat nu mai puţin de 200.000 de spectatori, reprezentând un adevărat record de asistenţă.
Strâns, înghesuit şi întortocheat, Hungaroring este unul dintre cele mai scurte circuite din calendar. Cunoscut şi ca "Monaco fără bariere", circuitul maghiar nu este singurul reper care-i va pune la mare încercare pe piloţi, umiditatea şi temperaturile ridicate înregistrate în toiul verii testându-le acestora din plin rezistenţa.
DETALII TEHNICE
- Viraje: 14 (6 de stânga + 8 de dreapta)
- Număr de curse oficiale disputate: 32
- Prima cursă disputată: 1986
- Cele mai multe victorii (piloţi): 5 - Lewis Hamilton (2007, 2009, 2012, 2013, 2016)
- Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2018): 5 - Lewis Hamilton (2007, 2009, 2012, 2013, 2016)
- Cele mai multe victorii (constructori): 11 - McLaren (1988, 1991, 1992, 1999, 2000, 2005, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012)
- Acceleraţie maximă: 55% din lungimea unui tur
- Utilizarea frânelor: 18% din lungimea unui tur
- Perioade de frânare (>2G): 11
- Cea mai mare forţă laterală: 3,6G (virajul 4)
- Schimbări în cutia de viteze: 61/tur
- Consum de combustibil: 1,50 kg/tur
- Cea mai lungă perioadă de accelerare: 0,923 km
- Distanţa din grilă până la primul viraj: 617,6 m (pentru deţinătorul pole-ului)
- Viteză maximă în 2017: 319 km/h – Valtteri Bottas (Mercedes AMG)
- Viteză maximă estimată în 2018: 326 km/h
- Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din faţa boxelor şi a doua linie dreaptă)
- Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 14 (Jenson Button – 2006)
- Câştigători cu plecare din pole position: 14 din 32 (43,75%)
- Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
- Uzura pneurilor: Ridicată
- Uzura frânelor: Medie
- Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Mediu
- Lungimea liniei boxelor: 363,1 m
- Cel mai rapid pit stop în 2017: 2,29 s (timp total: 22,399 s) – Williams Racing (Paul Di Resta)
- Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: ULTRASOFT, SOFT, MEDIUM
- Presiuni minime în pneuri: 19,0 psi (pneurile faţă), 18,0 psi (pneurile spate)
- Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,288 s (Thierry Boutsen vs. Ayrton Senna – 1990)
- Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +1:11.915 (Damon Hill vs. Ricardo Patrese – 1993)
- Numărul total al depăşirilor efectuate în 2017: 6 (cu DRS: 6)
- Oportunităţi de depăşire: virajele 1, 2 şi 12
- Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 20%
- Probabilitate de cursă udă: 16%
ALEGEREA PNEURILOR
MOMENTE MEMORABILE
M.P. al Ungariei 1986 – Formula 1 străpunge “Cortina de Fier”. Prima cursă din Ungaria a adus una dintre cele mai frumoase depăşiri din istoria Formulei 1. 200.000 de spectatori au privit cu sufletul la gură cum Nelson Piquet l-a depăşit pe Ayrton Senna pe exterior la intrarea în primul viraj şi apoi a controlat maşina printr-o manevră demnă de o competiţie de raliuri, impunându-se în final.
M.P. al Ungariei 1989 – Nigel Mansell, fără concurenţă. Britanicul obţine o victorie lejeră pentru Ferrari (la peste 25 de secunde de locul 2 ocupat de Ayrton Senna), după ce a pornit de pe locul 12 din grilă. El a trecut de Senna cu 19 tururi înainte de final, după ce brazilianul a ezitat în spatele unui pilot întârziat. La cursă au participat 30 de piloţi dintre care doar 13 au terminat-o. Mansell urma să-şi descrie performanţa ca fiind “probabil cea mai bună din carieră”.
M.P. al Ungariei 1997 – Damon Hill, la un pas de o victorie eroică cu Arrows. El a terminat doar pe locul 2, dar chiar şi aşa, acest rezultat reprezintă cea mai bună clasare din istoria fostei echipe britanice în Formula 1.
M.P. al Ungariei 2003 – Ralph Firman suferă un accident extrem de violent. În antrenamente pilotul Jordan, Ralph Firman, îşi pierde cunoştinţa după ce aripa-spate a monopostului său a cedat şi irlandezul s-a izbit cu putere de zidul de protecţie în virajul 4. Firman a fost forţat să declare forfait în etapa maghiară şi cea italiană, locul său fiind luat de Zsolt Baumgartner, spre bucuria (reţinută) a fanilor maghiari.
M.P. al Ungariei 2003 – Fernando Alonso câştigă pentru prima oară în carieră, în Ungaria, după o cursă fără greşeală. Spaniolul a terminat la peste 16 secunde de Kimi Raikkonen şi, mai presus de toate, l-a depăşit cu un tur pe Michael Schumacher. Alonso devenise la acea vreme cel mai tânăr câştigător de Mare Premiu din istoria Formulei 1, la 22 de ani şi 104 zile, însă a deţinut recordul doar 5 ani, fiind doborât de Sebastian Vettel în M.P. al Italiei din 2008. Actualmente, recordul este deţinut de Max Verstappen, în urma victoriei din M.P. al Spaniei din 2016.
M.P. al Ungariei 2005 – Omul de afaceri israelian Chanoch Nissany debutează în Marele Circ. Ce, să nu spuneţi că n-aţi auzit de el… :) Chiar în ziua în care împlinea înfloritoarea vârstă de 42 de ani, Nissany şi-a dorit un cadou ceva mai aparte. Nu a vrut un yacht, o maşină cu un preţ de pornire de cel puţin 6 cifre şi nişte ispite cu care să le împartă, ca orice alt prosper om de afaceri, ci o apariţie în antrenamentele de Formula 1 alături de Minardi. Şi a fost distractiv… Pentru noi! După doar câteva tururi, Nissany s-a plâns prin radio că avea o mare problemă la monopost: avea “prea multă aderenţă”. Pentru prima oară cineva se plângea de o asemenea "problemă" şi e posibil să nu mai auzim aşa ceva vreodată... Apoi s-a răsucit (probabil după ce echipa i-a mai redus din aderenţă...) şi a uitat cum se scoate volanul, aşa că a stat cuminte în maşină în timp ce era evacuat cu o macara din capcana de pietriş. Apucase să parcurgă 8 tururi, iar cel mai bun timp al său a fost cu 12,9 secunde mai slab decât McLaren-ul lui Alexander Wurz care a scos cel mai bun rezultat în acea sesiune. Râdem noi, râdem, dar câţi n-am fi vrut să fim în postura lui Nissany?
M.P. al Ungariei 2006 – După 113 curse în Formula 1, Jenson Button reuşeşte prima sa victorie din carieră. În ciuda plecării sale de pe locul 14 al grilei, Jenson a judecat perfect condiţiile schimbătoare de vreme şi s-a impus fără drept de apel, având un avans de 30 de secunde faţă de următorul clasat.
M.P. al Ungariei 2009 – Felipe Massa trece razant pe lângă o tragedie. După ce ratase dramatic titlul în sezonul precedent, ghinionul părea că se ţine scai de pilotul brazilian. Imediat după Q2, Massa a fost implicat într-un accident rarisim. Un arc de aprox. 800 de grame s-a desprins de pe monopostul Brawn GP al lui Rubens Barrichello în zona virajului 4 şi l-a lovit puternic în cap pe conaţionalul său, perforându-i casca de protecţie, la doar câţiva centimetri deasupra ochiului stâng. Massa a rămas inconştient la 260 km/h cu picioarele pe ambele pedale şi a intrat în zidul de protecţie cu 100 km/h, brazilianul apăsând în continuare pe acceleraţie fără să-şi dea seama de asta. El a fost scos cu mare grijă din cockpit şi transportat la centrul medical, acolo unde a fost stabilizat. Massa a suferit în urma accidentului o plagă puternică în zona capului, o comoţie cerebrală şi chiar o fractură de craniu, fiind operat de urgenţă şi ţinut sub observaţie la terapie intensivă la spitalul militar din Budapesta. Medicii în "colaborare" cu îngerul său păzitor şi-au făcut datoria cu prisosinţă şi Massa s-a recuperat rapid. Brazilianului i-a fost inserată o placă din titan pentru a i se întări craniul ca să poată pilota în continuare. Pilotul de teste al celor de la Ferrari, Luca Badoer, l-a înlocuit pe Massa timp de două curse, însă n-a reuşit să puncteze, fapt pentru care italienii l-au angajat de urgenţă pe Giancarlo Fisichella până la finalul sezonului. Felipe a revenit în Formula 1 odată cu startul sezonului 2010, în Bahrain, reuşind un solid loc 2, completând dubla pentru Ferrari, alături de noul său partener, Fernando Alonso.
M.P. al Ungariei 2010 – “S-a rupt lanţul de iubire”. Michael Schumacher şi Rubens Barrichello au fost colegi de echipă timp de 6 sezoane la Ferrari, iar brazilianul a contribuit din plin la cariera încununată de succes a neamţului, dar toate acestea parcă au fost şterse cu buretele în cursa din 2010. Schumacher l-a împins într-un mod extrem de agresiv pe Barrichello înspre zid în încercarea disperată de a-şi păstra poziţia, iar neamţul s-a ales cu o penalizare de 10 poziţii pe grila următoarei curse. "Cred că a fost una dintre cele mai frumoase manevre ale mele şi una dintre cele mai groaznice din partea lui", a declarat Barrichello după cursă. Schumacher şi Barrichello au format un cuplu excepţional, într-una dintre perioadele de glorie ale echipei Ferrari, dar “ce a fost nu va mai fi”...
M.P. al Ungariei 2014 – Daniel Ricciardo găseşte pe final de cursă treapta “R” de la “Rachetă”. Australianul a câştigat surprinzător după ce i-a depăşit pe Fernando Alonso şi Lewis Hamilton în ultimele 4 tururi ale unei curse în care evenimentele neprevăzute au fost la ordinea zilei. Cel mai important dintre ele s-a consumat în turul 47, atunci când Mercedes i-a cerut lui Hamilton să-şi lase coechipierul să treacă. "Nu voi încetini pentru Nico! Dacă vine suficient de aproape ca să mă depăşească, atunci poate să treacă!", a răspuns ferm Lewis, în timp ce standul de comandă Mercedes împreună cu Nico Rosberg se aflau sub un mare nor de incertitudine presărat cu indignare.
M.P. al Ungariei 2017 - Max Verstappen îşi scoate din cursă coechipierul. Imediat după startul cursei de anul trecut “s-a rupt lanţul de iubire” şi între piloţii Red Bull Racing. În virajul 2, Max Verstappen a încercat să-l depăşească pe Daniel Ricciardo, însă monopostul olandezului a avut un comportament subvirator după ce a blocat pneul stânga-faţă şi a intrat în partea laterală a maşinii coechipierului său. "Cineva m-a lovit! A fost cine cred eu că a fost?", a întrebat vizibil indignat Ricciardo, după contactul care l-a forţat să abandoneze. Şi a primit confirmarea echipei. Atât a aşteptat australianul, iar la următoarea trecere a lui Verstappen prin acea zonă, Dan Ciotoi, pardon... Ricciardo i-a lansat o "dedicaţie" preastimatului său coechipier, arătându-i acestuia semnul păcii, dar uitând să ridice şi degetul arătător. Deh, bătrâneţea...
ŞTIAŢI CĂ...
- Kimi Raikkonen i-a egalat numărul de podiumuri al lui Fernando Alonso - 97. De asemenea, este şi cel de-al 28-lea podium de la ultima victorie a finlandezului în Formula 1.
- De 11 ani, Fernando Alonso a fost de netrecut la start. Spaniolul nu a pierdut nicio poziţie în primul tur faţă de locul de pe care a plecat din grilă.
- Kimi Raikkonen a terminat de 8 ori pe podium în Ungaria (o victorie, 6 clasări pe locul secund şi o clasare pe locul 3) în cele 15 curse pe care finlandezul le-a desfăşurat aici, fiind pilotul cu cele mai multe clasări în top 3. El i-a depăşit, prin podiumul de anul trecut, pe Ayrton Senna şi Michael Schumacher cu care se afla la egalitate.
- Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006) şi Heikki Kovalainen (2008) şi-au trecut în cont primele lor victorii din carieră pe circuitul Hungaroring.
- De 14 ani nu s-a mai întâmplat ca pilotul care câştigă în Ungaria să câştige şi titlul de campion mondial la final de an. Ultimul pilot care reuşea această performanţă a fost... aţi ghicit... Michael Schumacher. De altfel, doar de 8 ori din cele 32 de curse desfăşurate în Ungaria, învingătorul a devenit campion mondial la final de sezon (25%).
- Doi piloţi au devenit campioni mondiali chiar în Ungaria: Nigel Mansell în 1992 şi Michael Schumacher în 2001.
- Ungaria a avut un singur pilot care a concurat în Formula 1, Zsolt Baumgartner. El a luat startul în 20 de curse, concurând pentru Minardi şi Jordan, iar cea mai bună clasare a sa a fost un loc 8 în M.P. al S.U.A. din 2004, cu Minardi.
- Dacă va câştiga în acest weekend, Sebastian Vettel va deveni primul pilot cu 3 victorii din 4 curse pe circuitul Hungaroring. El s-a impus aici în 2015 şi anul trecut.
- Valtteri Bottas nu a mai fost eliminat în Q1 de la M.P. al statului Monaco din 2015, adică de 64 de etape consecutive. Celălalt finlandez din competiţie, Kimi Raikkonen, are o serie de 41 de etape consecutive în Q3. Ultima oară când Kimi nu a prins ultima secvenţă a calificărilor a fost chiar la M.P. al Ungariei de acum doi ani.
- Hungaroring este un circuit care favorizează Ferrari şi Red Bull Racing. Pista maghiară se află printre singurele trei circuite pe care italienii au obţinut două sau mai multe victorii în era motoarelor turbo hibrid. Celelalte două sunt: Albert Park (Australia) şi Sahkir International Circuit (Bahrain).
REMEMBER - M.P. AL UNGARIEI 2017
CLASAMENT GENERAL PILOŢI
CLASAMENT GENERAL ECHIPE
PUNCTE DE PENALIZARE
1. Marcus Ericsson – 7p
- Romain Grosjean – 7p
3. Kimi Raikkonen – 5p
- Kevin Magnussen – 5p
- Max Verstappen – 5p
6. Brendon Hartley – 4p
- Sergey Sirotkin – 4p
- Lance Stroll – 4p
9. Sergio Perez – 3p
- Felipe Massa – 3p
- Sebastian Vettel – 3p
12. Fernando Alonso – 2p
- Daniel Ricciardo – 2p
- Pierre Gasly – 2p
- Carlos Sainz – 2p
16. Nico Hulkenberg – 1p
- Daniil Kvyat – 1p
- Jolyon Palmer – 1p
- Stoffel Vandoorne – 1p
*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.
FORMULA 2 – CLASAMENT PILOŢI
1. George Russell (ART Grand Prix) – 170p
2. Lando Norris (Carlin) – 133p
3. Alexander Albon (DAMS) – 116p
4. Artem Markelov (Russian Time) – 110p
5. Antonio Fuoco (Charouz Racing) – 97p
6. Sergio Sette Camara (Carlin) – 86p
7. Nick de Vries (Pertamina Prema) – 85p
8. Louis Delétraz (Charouz Racing) – 62p
9. Luca Ghiotto (Campos Racing) – 57p
10. Jack Aitken (ART Grand Prix) – 49p
FORMULA 2 – CLASAMENT ECHIPE
1. ART Grand Prix – 219p
2. Carlin – 219p
3. Charouz Racing – 159p
4. DAMS – 150p
5. Russian Time – 128p
6. Pertamina Prema – 114p
7. Campos Racing – 57p
8. MP Motorsport – 48p
9. BWT Arden – 45p
10. Trident – 30p
PROGRAM TV
ALTE INFORMAŢII
Sergio Marchionne, fostul CEO al Fiat Chrysler şi, prin urmare, al Scuderiei Ferrari a încetat din viaţă miercuri la vârsta de 66 de ani. “Noi toţi de la Ferrari ne simţim privilegiaţi că am lucrat alături de un lider curajos precum Sergio Marchionne, un om de o omenie şi o inteligenţă ieşite din comun. În acest moment de tristeţe, ne alăturăm familiei sale în a ni-l aminti cu imensă afecţiune”, a fost mesajul scurt al Scuderiei. Rivalii de la Mercedes AMG au ţinut să transmită şi ei un mesaj prin şeful echipei, Toto Wolff: “Este o zi tristă pentru noi toţi din Formula 1. Am pierdut un imens susţinător al sportului nostru, un competitor înverşunat, un aliat şi un prieten. Suntem alături de familia lui Sergio şi de toţi cei de la Scuderia Ferrari în acest moment dificil”. Vestea fulgerătoare a decesului omului despre care se spune că a salvat Fiat de la faliment şi a readus Ferrari pe linia de plutire a venit chiar după weekend-ul în care italienii au anunţat retragerea sa de la conducerea Scuderiei. John Elkann a fost numit preşedinte în locul lui Marchionne, iar Louis Carey Camilleri este noul CEO. Zvonurile apărute în ultimele zile de viaţă ale lui Marchionne anunţau că acesta s-ar afla în comă profundă, suferind de cancer pulmonar, iar la scurt timp s-au adeverit.
ZVON. Nemţii de la Auto Motor und Sport anunţă că Lawrence Stroll s-a săturat să-i cumpere băiatului său un loc în Formula 1, aşa că i-a cumpărat o întreagă echipă, Force India. Săptămâna trecută vă anunţam în avancronica Marelui Premiu al Germaniei că Lance Stroll ar putea ajunge la Force India. Acest zvon ar putea să prindă contur dacă se confirmă că Force India are un nou proprietar, în persoana tatălui său. În acest caz, piaţa transferurilor ar putea fi aruncată în aer şi am putea asista la o adevărată avalanşă de permutări. Stroll ar putea fi coleg ori cu Robert Kubica, ori cu Sergio Perez, Esteban Ocon ar merge la Renault (acolo unde se spune că are un precontract semnat) pentru a-l înlocui pe Carlos Sainz, spaniolul urmând a se duce la McLaren (în locul lui Vandoorne), la Haas (Grosjean intrând în dizgraţia echipei) sau înapoi la Toro Rosso (care îi caută continuu un înlocuitor lui Hartley). Vom reveni cu amănunte pe măsură ce acestea vor apărea.
Liderul din clasamentul general al piloţilor s-a schimbat pentru a 5-a oară în acest sezon. Lewis Hamilton a revenit pe primul loc şi acum are un avans de 17 puncte în faţa lui Sebastian Vettel în urma gafei neamţului de săptămâna trecută. Britanicul este pilotul cu cele mai multe victorii în Ungaria, însă Red Bull Racing pare că porneşte cu prima şansă la victorie. Austriecii pot egala Ferrari şi Mercedes la victorii de etapă în acest sezon dacă se impun şi pe pista maghiară. Anul trecut, Fernando Alonso realiza cel mai rapid tur al cursei cu McLaren Honda. Duminica aceasta, spaniolul care va împlini 37 de ani chiar în ziua cursei ne-a declarat că dorinţa sa este de a primi cadou o pereche nouă de mănuşi sau poate chiar o victorie. Ce culoare vor avea mănuşile vom afla în ultima cursă de dinaintea vacanţei de vară, Marele Premiu al Ungariei, duminică, de la ora 16:00, în direct la Digi Sport 1. Emisiunea Grila De Start va prefaţa etapa maghiară de la ora 15:00, de asemenea, la Digi Sport 1.
Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.
Etichete: formula 1 , hamilton , vettel , formula 1 digi sport , f1 digi sport , hungaroring , f1 hungaroring , formula 1 ungaria , f1 ungaria , live formula 1 digi sport
Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News
Atacul de joi, în care a Rusia a lansat o rachetă balistică de mare putere asupra Ucrainei, a fost...