F1 - SINGAPORE GRAND PRIX 2024, , Singapore, Singapour - 22 Sep 2024
Lando Norris a câștigat Marele Premiu de la Singapore! S-a apropiat de Max Verstappen
F1 - AZERBAIJAN GRAND PRIX 2024, , Baku, Azerbaďdjan - 15 Sep 2024
Oscar Piastri a câștigat Marele Premiu al Azerbaidjanului! Loc surprinzător pentru Verstappen, campionul en-titre
lov libera botosani
Exclusiv Specialiștii s-au pronunțat rapid, după acuzațiile făcute de Ștefan Târnovanu: nu s-a respectat regulamentul în Botoșani - FCSB!
Digi Sport 1 Live
Acum

Tot ce trebuie să știi despre Marele Premiu al Spaniei. Cursa e azi, la Digi Sport 2 (16:00)

10.05.2018, 20:31

Articol scris de Ciprian Condea

colaj formula 1
Marele Premiu al Spaniei va fi duminică, de la ora 16:00, în direct la Digi Sport 2
  • SuperLiga: Sepsi - Buzău, vineri, 17:30, DGS 1

  • SuperLiga: Farul - Oțelul, vineri, 20:30, DGS 1

Astrele s-au aliniat ideal în duminica Marelui Premiu al Azerbaidjanului pentru capricornul Lewis Hamilton care s-a impus pe "Tărâmul de foc", după o cursă nebună, nebună, nebună. Într-o etapă în care nu s-a evidenţiat cu nimic notabil, Lewis a știut doar să stea departe de pericole și a profitat de problemele celor aflați în fața sa. De altfel, britanicul a și recunoscut cu mult fair-play, chiar pe podiumul de premiere, că şansa a fost de partea sa şi nu s-a bucurat excesiv pentru cea de-a 63-a victorie din carieră. Doar atât putem să spunem despre triumful pilotului Mercedes. Credeţi-ne că am depus eforturi considerabile pentru a scrie chiar şi aceste câteva rânduri, altfel victoria lui Lewis putea fi descrisă la fel de bine şi printr-o singură propoziţie conţinând doar un subiect şi un predicat...

Red Bull Racing suferă cel de-al 2-lea dublu-abandon din aceste prime 4 manşe ale sezonului 2018. În urma unui duel în care Max Verstappen n-a avut milă nici măcar faţă de coechipierul său, Daniel Ricciardo, cei doi piloţi au făcut contact şi au ieşit in corpore din cursă, amintindu-ne de antologicul moment din Marele Premiu al Turciei din 2010, atunci când Mark Webber şi Sebastian Vettel s-au scos din cursă şi au declanşat un adevărat război intern. De data aceasta, Verstappen şi Ricciardo au avut un duel la limită, olandezului fiindu-i greu să-şi schimbe mentalitatea şi stilul agresiv de pilotaj. Primul semnal de alarmă a venit în turul 12, atunci când cei doi "tauri roşii" au făcut un prim contact, dar fiind roată în roată, nu a contat prea mult în economia cursei, ci mai degrabă doar în pulsul celor aflaţi în standul de comandă Red Bull Racing. Acela era momentul în care echipa trebuia să intervină autoritar, lucru care nu s-a întâmplat. Ricciardo a trecut până la urmă de Verstappen şi tocmai când credea că a scăpat, în urma primei opriri la boxe, overcut-ul olandezului a funcţionat şi a revenit pe pistă în faţa australianului. "Va trebui să-l luăm din nou!", erau exact cuvintele pe care Ricciardo nu voia să le audă din partea inginerului său de cursă. Şi chiar aşa s-a întâmplat. În turul 40, Daniel l-a luat în plin pe Max, înfigându-se direct în spatele maşinii lui Verstappen după o manevră defensivă exagerată a olandezului. Poate peste 9 luni va apărea rodul muncii lor, un micuţ şi drăgălaş Toro Rosso... Cei doi piloţi Red Bull au scăpat doar cu o mustrare din partea comisarilor de traseu, deşi este încă un incident în care Verstappen are o parte importantă de vină.

"Tête à queue"-ul din Australia, accidentul din calificările etapei din Bahrain şi greşeala din duelul cu Hamilton din cursă, "masacrul" cu Vettel din China, la care se adaugă gafa din antrenamentele din Azerbaidjan şi incidentul cu Ricciardo. Aceasta este lista "impresionantă" a evenimentelor prin care Verstappen s-a făcut remarcat în acest debut de sezon, un debut de un succes zdrobitor pentru olandez. Literalmente... Cum ar putea fi temperat acest om, mai ales în condiţiile în care i se "permit" astfel de momente? Până acum Christian Horner, şeful echipei, l-a apărat pe olandez spunând că încă mai trebuie să acumuleze experienţă/maturitate. Cum poţi să afirmi aşa ceva când Verstappen se află la cel de-al 4-lea sezon integral în Formula 1? De câte zeci de curse ai nevoie pentru a învăţa regulile elementare ale racing-ului? Max nu mai este debutant, iar talentul său imens este umbrit de aceste gafe inadmisibile din care pilotul Red Bull pare să nu aibă capacitatea (în primul rând) mentală de a le evita. Dacă FIA chiar ţine la siguranţa piloţilor, în curând ar trebui să se gândească serios la implementarea unor senzori pe monoposturi care să simtă prezenţa lui Verstappen şi să-i avertizeze pe ceilalți piloţi de pericolul iminent.

Revenind la evenimentele din Baku, tocmai când credeam că momentul piloţilor "Red BOOM! Racing" a fost cel mai jenant moment al cursei, a apărut Grosjean. Pe perioadă de Safety Car, pilotul francez al echipei Haas a intrat cu maşina în zid în timp ce îşi încălzea pneurile, prelungind faza de neutralizare a cursei. Însă, Grosjean trebuie să privească şi partea bună: datorită forţei de frecare exercitată de zid asupra pneului dreapta-faţă, acesta a reuşit să intre în sfârşit în temperatură. Mai rămânea să le încălzească şi pe celelalte trei şi Grosjean era gata de restart, dar din păcate n-a mai putut continua cursa. Să-ţi fie ruşine, Dinu Patri... ăăă, ne scuzaţi... Marcus Ericsson!


Imediat după restart, Sebastian Vettel a riscat totul pe primul viraj și s-a aruncat pe interiorul lui Valtteri Bottas în încercarea de a-și recupera prima poziție de la finlandez. Pilotul Ferrari a ratat, însă, punctul de frânare și nu a reușit să se încadreze pe viraj, pierzând nu numai locul al 2-lea, ci și locurile 3 și 4. Când ne gândeam că Bottas a scăpat în învingător, Formula 1 a demonstrat că nimic nu este sigur decât după trecerea liniei de sosire. Pilotul Mercedes a văzut prea târziu câteva resturi rămase pe circuit (cu 0,5 secunde, mai exact) și nu le-a mai putut evita, acesta alegându-se cu o pană și fiind apoi forțat să declare forfeit. Astfel, coechipierul său de la Mercedes, Lewis Hamilton, s-a "trezit" pe primul loc și și-a adjudecat victoria.

Baku şi-a făcut datoria şi în acest an şi ne-a oferit o etapă cu multe momente memorabile, aşa cum ne place nouă, dar acum trebuie să ne îndreptăm atenţia către următorul capitol al bestseller-ului "Formula 1 2018". Sezonul european de Formula 1 începe cu primul weekend full al anului, cu Formula 1, Formula 2 şi GP3, toate competiţiile fiind transmise de Digi Sport. Evenimentul principal, Marele Premiu al Spaniei, va fi duminică, 13 mai, de la ora 16:10, în direct la Digi Sport 2.

CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNIA, SPANIA
Regatul Spaniei este cea de-a doua ţară din Uniunea Europeană ca mărime şi acoperă 85% din Peninsula Iberică, pe care o împarte cu Portugalia. Povestea numelui ţării este una destul de complexă. Spania s-a numit la început “Iberia” şi se presupune că numele provenea de la “iber” (= râu). Când grecii au păşit pe pământ spaniol, în jurul anului 600 î. Hr., au redenumit teritoriul “Hesperia”, care înseamnă “Tărâmul apusului de soare”. După venirea cartagienilor, câteva sute de ani mai târziu, “Hesperia” a devenit “Ispania” (de la “sphan” = iepure), “tărâmul iepurilor”. Romanii au latinizat numele în “Hispania” care, mai târziu, a devenit denumirea din zilele noastre, Spania (“España”). Limba spaniolă este a doua cea mai vorbită limbă maternă de pe glob, după chineză şi imediat înaintea limbii engleze, fiind vorbită de aprox. 406 milioane de oameni pe întreg globul.

Barcelona, capitala regiunii Catalunia (sau "Catalonia", cum i se mai spune), reprezintă una dintre cele mai importante destinaţii turistice din Europa, chiar dacă este doar al doilea oraş ca mărime din Spania, după capitala Madrid. Aflat pe coasta Mării Mediterane, la 160 km de Munţii Pirinei care alcătuiesc graniţa cu Franţa, Barcelona are o populaţie de aprox. 1,61 milioane de locuitori, însă turiştii care vizitează oraşul fac ca acest număr să se mărească considerabil. Drept exemplu, anul 2016 a fost unul dintre cei mai prolifici din acest punct de vedere, atunci când în Barcelona au poposit 9,07 milioane de turişti, acesta fiind doar numărul celor cazaţi la hoteluri, conform site-ului statista.com.

Fie că faci o plimbare pe "Las Ramblas" (o serie de bulevarde care pleacă din centrul orașului spre frontul de apă, plin de oameni până noaptea târziu, cu florari, vânzători de păsări, artiști de stradă, cafenele și restaurante), vizitezi faimosul muzeu dedicat marelui pictor spaniol Pablo Picasso, te "speli de păcate" la Mânăstirea gotică Pedralbes sau la celebra “Sagrada Familia”, te relaxezi la prestigioasa operă "El liceu" (reconstruită în 1999), îţi susţii echipa favorită pe stadionul "Camp Nou" sau încerci să obţii un bronz corect, corespunzător, uniform, pe plaja Barceloneta, oraşul Barcelona îţi oferă destule alternative de a-ţi petrece timpul liber. Un lucru mai puţin ştiut este faptul că oraşul catalan putea beneficia şi de un alt obiectiv turistic care atrage anual peste 6 milioane de turişti în Franţa. Este vorba de Turnul Eiffel. Simbolul Parisului era plănuit iniţial să fie construit în Barcelona în anul 1887, însă locuitorii nu l-au dorit şi se pare că li s-a îndeplinit dorinţa. Şi mai interesant este că în 1889, atunci când construcţia a fost finalizată la Paris, nici francezii nu şi-au dorit-o şi au vrut inițial să o demoleze.

Pe de altă parte, în capitala Madrid puteţi alege să mâncaţi la cel mai vechi restaurant din lume: “El Restaurante Botin”. Deşi mai există multe alte restaurante care susţin că sunt şi mai vechi, în cartea recordurilor Guinness, această titulatură îi aparţine restaurantului Botin, deschis din anul 1725. Cel mai popular preparat, nerecomandabil raw-veganilor, este “cochinillos asado”, un purcel apetisant şi suculent gătit la cuptor şi servit împreună cu un pahar de vin alb. După clătitele cu ciocolată din avancronica precedentă, prin care am reuşit să creştem vânzările de clătite în medie cu aprox. 28% (sursele noastre nu se înșală niciodată...), suntem curioşi să vedem ce se va întâmpla și de această dată. Nu ne mai rămâne decât să vă spunem “Poftă bună!” aşa cum îşi urează spaniolii: “Barriga llena, corazón contento!” (“O burtică plină şi o inimă fericită!”).

Trecem şi la lucruri mai serioase, cum ar fi prima nuvelă modernă, cartea care a fost tradusă în mai multe limbi decât Biblia şi care deţine recordul de cea mai bine vândută carte din istorie, a fost scrisă de un spaniol: Miguel de Cervantes. Este vorba evident de “Don Quixote”, scrisă în anul 1605. Spania mai este recunoscută şi pentru festivalurile sale neobişnuite. Aici amintim de “San Fermin” (cunoscut şi ca “alergarea taurilor”) de pe străzile din Pamplona, festival care se desfăşoară în fiecare an între 6-14 iulie şi care adună peste 1 milion de curajoşi (sau inconştienţi, cum vreţi...) şi “Tomatina” (sau “bătaia cu roşii”) din oraşul Buñol, nu “Bulion”, aşa cum v-aţi fi aşteptat. Din 1945, “Tomatina” are loc în ultima zi de miercuri din luna august şi sunt folosite peste 150.000 de “proiectile” din familia solanaceelor. Am putea să organizăm şi în România un astfel de festival (deşi nici cel cu tauri n-ar fi o idee rea...), însă nu vă putem spune locaţia la care ne-am gândit pentru a nu fi amendaţi de CNCD.

Probabil că veţi fi surprinşi să auziţi că cea mai înaltă clădire rezidenţială din Uniunea Europeană, un zgârie-nori de 47 de etaje din micuţul oraş Benidorm, care a costat în jur de 82.000.000 de euro, a fost construit fără lifturi. A fost o gafă a arhitectului care a desenat clădirea, rezultată dintr-o combinaţie de incompetenţă şi lăcomie. Iniţial, "Intempo" era plănuit să aibă 20 de etaje, însă pentru a atrage mai mulţi bani din vânzări, s-a hotărât extinderea la 47 de etaje. Arhitectul s-a conformat, însă a greşit calculele, uitând să adapteze spaţiul rezervat puţului liftului la noua mărime a clădirii, iar când acesta şi-a dat seama de gafa făcută, clădirea era aproape terminată şi nu s-a mai putut face nimic. Trebuie să precizăm faptul că, deşi ar fi reprezentat o scuză plauzibilă, niciun român nu a fost implicat în această poveste. Important de ştiut este şi faptul că, în Spania, condusul în papuci/şlapi este interzis. În România, chiar şi condusul fără permis începe să devină uşor-uşor o faptă "permisă".

Sărbătorile de iarnă sunt cu adevărat speciale în Spania. Pe lângă Crăciun şi Revelion (+ Anul Nou), spaniolii mai sărbătoresc şi venirea celor Trei Crai de la Răsărit care le aduc copiilor daruri în seara de 5 ianuarie. În noaptea de Revelion, tradiţia spaniolă spune că trebuie să mănânci simultan 12 boabe de struguri. Deşi e mai dificil decât pare, spaniolii se jură că asta le va aduce mult noroc în Noul An. Marele noroc ar fi să nu te îneci în timp ce faci asta şi să reuşeşti să supravieţuieşti până ajungi în anul următor... Tradiţia spaniolă mai spune şi că numele copiilor trebuie să fie o combinaţie a numelui părinţilor. Mai exact, primul nume este al tatălui şi cel de-al 2-lea este al mamei. De exemplu, părinţii lui Fernando Alonso Diaz, pe numele său întreg, se numesc José Luis Alonso şi Ana Maria Diaz Martinez. Apropo de nume, interesant este şi faptul că 700 din cei 25.000 de locuitori ai oraşului Coria del Rio au ceva în comun, mai exact numele "Japon". Suntem curioși cum se strigă între ei...
Religia din Spania este formată în proporţie de 68,5% din creştini romano-catolici, dar probabil că religia numărul 1 în Spania este religia fotbal. Real Madrid şi FC Barcelona sunt în top 3 cele mai bogate cluburi de fotbal din lume, fiind depăşite doar de Manchester United din Anglia. De asemenea, acestea sunt şi printre cele mai iubite echipe de fotbal, cu fani răspândiţi peste tot în lume, având şi una dintre cele mai vechi și mai acerbe rivalităţi din fotbalul mondial. De fapt, cine nu a văzut măcar un El Clásico între Real Madrid şi FC Barcelona, cu cei mai buni jucători din lume în teren, Cristiano Ronaldo şi Lionel Messi? Real Madrid, calificată pentru a 4-a oară în ultimii 5 ani în finala UEFA Champions League, va încerca să câştige cel de-al 13-lea trofeu din istorie, fiind cea mai titrată echipă din cea mai importantă competiţie intercluburi din Europa. FC Barcelona se bucură de câştigarea unui nou titlu de campioană naţională, dublat de câştigarea Cupei Regelui, realizând eventul în acest sezon. Atletico Madrid va juca cea de-a 3-a finală UEFA Europa League din ultimii 8 ani. Toate acestea fac din campionatul spaniol de fotbal unul dintre cele mai puternice din Europa şi îl puteţi urmări în direct pe canalele Digi Sport.

Formula 1 ajungea în Spania pentru prima oară în 1951, tot pe un circuit din Barcelona, Pedralbes. Jarama (Madrid), Montjuic (Barcelona) şi Jerez sunt alte locaţii unde au mai fost organizate Mari Premii de Formula 1. Circuitul Barcelona-Catalunia (cunoscut şi ca "Montmelo") este situat în nordul oraşului. Construit pentru a face parte din programul de dezvoltare pentru Jocurile Olimpice din 1992, circuitul a fost finalizat un an mai devreme şi din 1991 este gazda Marelui Premiu al Spaniei.

DETALII TEHNICE

  • Viraje: 16 (7 de stânga + 9 de dreapta)
  • Număr de curse oficiale disputate pe circuitul Barcelona-Catalunia: 27
  • Prima cursă disputată: 1991
  • Cele mai multe victorii (piloţi): 6 - Michael Schumacher (1995, 1996, 2001, 2002, 2003, 2004)
  • Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2018): 2 - Fernando Alonso (2006, 2013), Kimi Raikkonen (2005, 2008), Lewis Hamilton (2014, 2017)
  • Cele mai multe victorii (constructori): 12 - Ferrari (1954, 1974, 1981, 1990, 1996, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008, 2013)
  • Acceleraţie maximă: 51-55% din lungimea unui tur
  • Utilizarea frânelor: 18% din lungimea unui tur
  • Perioade de frânare (>2G): 7
  • Cea mai mare forţă laterală: 4,2G (virajul 9)
  • Schimbări în cutia de viteze: 45/tur
  • Consum de combustibil: 1,59 kg/tur
  • Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,047 km
  • Distanţa din grilă până la primul viraj: 739,5 m (pentru deţinătorul pole-ului)
  • Viteză maximă în 2017: 339,6 km/h – Felipe Massa (Williams)
  • Viteză maximă estimată în 2018: 343 km/h
  • Zone DRS: 2 (linia dreaptă din dreptul boxelor şi cea care uneşte virajele 9 şi 10)
  • Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 5 (Fernando Alonso – 2013)
  • Câştigători cu plecare din pole position: 20 din 27 (74,07%)
  • Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
  • Uzura pneurilor: Ridicată
  • Uzura frânelor: Medie
  • Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Redus
  • Lungimea liniei boxelor: 367,1 m
  • Cel mai rapid pit stop în 2017: 2,39 s (timp total: 21,544 s) – Mercedes AMG (Lewis Hamilton)
  • Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: SUPERSOFT, SOFT, MEDIUM
  • Presiuni minime în pneuri: 22,0 psi (pneurile faţă), 20,5 psi (pneurile spate)
  • Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,616 s (Max Verstappen vs. Kimi Raikkonen – 2016)
  • Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +51,988 s (Michael Schumacher vs. Johnny Herbert – 1995)
  • Numărul total al depăşirilor efectuate în 2017: 20 (cu DRS: 16)
  • Oportunităţi de depăşire: virajele 1 şi 10
  • Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 24%
  • Probabilitate de cursă udă: 11%

ALEGEREA PNEURILOR

MOMENTE MEMORABILE
M.P. al Spaniei 1991 – Duelul dintre Nigel Mansell şi Ayrton Senna. Formula 1 ajungea pentru prima dată pe circuitul Barcelona-Catalunia şi se remarca printr-un duel de zile mari între doi mari rivali. A fost un duel încins, presărat cu scântei (şi la propriu, dar mai ales la figurat) din care pilotul Williams a ieşit învingător. Însă nu putem spune că i-a fost uşor să-i facă faţă lui Senna...

M.P. al Spaniei 1994 – Michael Schumacher încheie al 2-lea, deşi cutia de viteze i-a rămas blocată în treapta a 5-a. Cursa a început bine pentru neamţ, fiind lider încă din primele secvenţe ale acesteia, însă lucrurile s-au complicat enorm în timpul primelor opriri la boxe, atunci când Schumacher a constatat că a sa cutie de viteze nu mai funcţiona decât într-o singură treaptă, a 5-a. Pilotul de atunci al echipei Benetton şi viitorul septuplu campion mondial nu numai că a reuşit să încheie cursa, dar el n-a putut fi bătut nici măcar în aceste condiţii decât de învingătorul Damon Hill, terminând aşadar pe un onorant loc 2.

M.P. al Spaniei 1996 – “Regenmeister” loveşte din nou. În 1996, Michael Schumacher a demonstrat de ce îşi merita porecla de “Maestrul ploii”. El a condus magistral şi a câştigat cursa mai mult decât detaşat. Peste 45 de secunde a fost diferenţa dintre Schumi şi următorul clasat, Jean Alesi. Neamţul a avut momente în care făcea turul cu peste 2 secunde mai rapid decât adversarii săi. De altfel, acesta este şi motivul pentru care pasionaţii de Formula 1 îşi urează în noaptea de Revelion: "Să trecem prin toate necazurile ca peştele prin apă sau ca Schumacher pe pistă udă!".

M.P. al Spaniei 2000 – Depăşirea de geniu a lui Rubens Barrichello. A fost unul dintre puţinele momente în care brazilianul a avut tupeul de a încerca ceva îndrăzneţ asupra colegului său de la Ferrari. În turul 50 al cursei din 2000, în timp ce fraţii Schumacher, Michael şi Ralf, aveau lupta lor, Barrichello a văzut un mic spaţiu şi i-a depăşit pe amândoi într-un loc în care era greu de crezut că puteau încăpea trei maşini, în virajul 12. Asta spre confirmarea celebrei zicale: "Când doi se bat, al treilea câştigă"...

M.P. al Spaniei 2001 – Mika Hakkinen are parte de coşmarul oricărui pilot. Pe final de cursă, Hakkinen conducea confortabil (peste 40 de secunde) şi se părea că nimic nu-l mai putea opri pe finlandez din drumul spre glorie. Însă, cum în sporturile cu motor lucrurile nu sunt încheiate decât atunci când iei în primire steagul în pătrăţele, McLaren-ul lui Hakkinen cedează în ultimul tur, spre imensul său ghinion. A fost vorba de o scurgere hidraulică, iar ambreiajul a refuzat să mai funcţioneze. Astfel, lui Mika nu i-a mai rămas altceva de făcut decât să tragă pe dreapta în virajul 7 şi să-şi privească marele rival (Michael Schumacher) cum trece pe lângă el şi îi suflă victoria pe ultimele sute de metri. Schumacher nu s-a putut bucura pentru rezultat. "Tocmai l-am văzut pe Mika. Săracul, îmi pare rău pentru el, dar se pare că este ziua noastră. Am fost incredibil de norocoşi", a recunoscut pilotul Ferrari prin radio, imediat după trecerea liniei de sosire.

M.P. al Spaniei 2008 – Heikki Kovalainen are parte de un accident care ne-a dat palpitaţii. În virajul de mare viteză cu nr. 9, McLaren-ul finlandezului a avut o cedare a pneului stânga-faţă şi a intrat direct în zidul de protecţie. În timp ce întregul paddock privea cu respiraţia tăiată, iar Ron Dennis abia îşi putea stăpâni lacrimile, Kovalainen a fost scos cu grijă din monopost şi transportat cu elicopterul la spital, acolo unde s-a descoperit că a scăpat doar cu o contuzie, însă consecinţele puteau fi mult mai grave.

M.P. al Spaniei 2009 – Haosul provocat de Jarno Trulli la startul cursei. Debutul ediţiei din 2009 a M.P. al Spaniei a arătat ca o scenă de război din care a scăpat cine a putut. Jarno Trulli (Toyota) a fost forţat să iasă larg în virajul 2 pentru a evita un contact cu Williams-ul lui Nico Rosberg sau cu Renault-ul lui Fernando Alonso, iar la revenirea pe pistă a fost lovit de Adrian Sutil (Force India) care tăiase virajul şi nu l-a văzut pe italian. Pentru a face ca totul să pară şi mai spectaculos, maşinile Toro Rosso, pilotate de cei doi “Sebastieni”, Bourdais şi Buemi, s-au speriat şi au intrat unul în celălalt, împrăştiind mii de bucăţele de fibră de carbon, acestea fiind cu greu evitate de ceilalţi piloţi.

M.P. al Spaniei 2012 – Victoria sublimă a lui Pastor Maldonado care oferea surpriza secolului în Formula 1. Până la acea cursă, cea mai bună clasare a lui Maldonado din cariera sa era doar un loc 8, obţinut tot în sezonul 2012, în China. În calificările din Spania a terminat al 2-lea (deja era o uriaşă surpriză...), dar a profitat de descalificarea lui Lewis Hamilton care terminase în faţa sa, însă cu o cantitate de combustibil la bord sub limita regulamentului, şi a fost creditat cu pole-ul. În cursă erau două posibilităţi: ori Maldonado era ţintă sigură pentru cei din urma sa (Ferrari-ul lui Alonso, Red Bull-ul puternic al lui Vettel, maşinile Lotus...), ori făcea cursa vieţii şi obţinea măcar un podium. A ieşit ultima variantă şi chiar mai bine de atât... O victorie! Încă a rămas ultima victorie a legendarei echipe Williams în Formula 1. 13 mai 2012, ziua în care Pământul probabil a stat în loc, a plouat în mijlocul deşertului, a nins în Caraibe, a îngheţat Marea Moartă, un bărbat a ieşit învingător dintr-o dispută cu o femeie şi Maldonado, dintr-o cursă de Formula 1. Primele 5 situaţii erau mai probabile decât cea din urmă înainte să vină această zi. Multe lucruri nu-şi pot găsi o explicaţie plauzibilă în viaţă, dar acest moment a adus aminte de filmele în care unul dintre protagonişti îşi vinde sufletul “necuratului”.

M.P. al Spaniei 2015 – Romain Grosjean îşi “accidentează” un mecanic. Francezul de la Lotus a fost protagonistul unei faze pe cât de rare, pe atât de dureroase pentru întreaga asistenţă masculină. În timpul celei de-a doua opriri la boxe, Grosjean nu îşi calculează bine “paşii” şi îşi loveşte mecanicul responsabil cu cricul. Acesta a fost ridicat în aer în urma coliziunii, lovindu-se într-o zonă... hmm... “sensibilă”. Însă ghinionistul mecanic a îndurat cu stoicism durerea şi şi-a făcut treaba până la capăt, iar oprirea la boxe a fost efectuată până la capăt. Grosjean a încheiat cursa în puncte, pe locul 8 şi, pe lângă scuzele prezentate, a trebuit să-şi cinstească serios mecanicul cu ceva rece. Ca gheaţa... Şi Fernando Alonso a făcut păţit ceva asemănător în aceeaşi cursă. Frânele monopostului său au cedat exact când spaniolul se pregătea să oprească la boxe, însă responsabilul său cu cricul şi-a dat seama şi s-a ferit la timp.

M.P. al Spaniei 2016 – Piloţii Mercedes se elimină reciproc din cursă în primul tur. De departe momentul care ne-a lăsat cel mai mult cu gura căscată în sezonul 2016 a fost accidentul dintre Nico Rosberg şi Lewis Hamilton. Neamţul încearcă să treacă pe o trasă defensivă în ultimul moment, în timp ce Lewis intrase deja în depăşire, acesta din urmă e nevoit să iasă pe iarbă pentru a-şi evita colegul, însă pneurile pierzând aderenţa, Lewis nu mai e capabil să mai frâneze normal în următorul viraj şi accidentul nu mai poate fi evitat. Toată lumea era de părere că piloţii Mercedes sunt de neoprit, dar nimeni nu se gândea că aceştia se vor “opri” reciproc. Brusc, atenţia la cursă a crescut de câteva zeci de ori pentru că, indiferent de scenariul ce avea să urmeze, am fi asistat la un învingător surpriză. Iar acesta a fost să fie Max Verstappen, aflat la prima cursă pentru Red Bull Racing, după retrogradarea lui Daniil Kvyat la Toro Rosso.

M.P. al Spaniei 2016 – Max Verstappen devine omul recordurilor la prima sa cursă pentru Red Bull Racing. Promovarea surpriză a lui Max Verstappen de la Toro Rosso la Red Bull s-a dovedit a fi una extrem de inspirată. Ca şi cum ar fi existat un scenariu scris deja înainte de cursă, Hamilton şi Rosberg s-au eliminat reciproc şi i-au permis olandezului să devină cel mai tânăr pilot de Formula 1 care obţine o victorie în Marele Circ la doar 18 ani, 7 luni şi 15 zile. El i-a zdrobit recordul lui Sebastian Vettel din 2008, atunci când neamţul care avea atunci 21 de ani, 2 luni şi 11 zile câştiga o cursă la fel de memorabilă la Monza, pentru Scuderia Toro Rosso. Acesta n-a fost singurul record doborât de Verstappen în Spania. El a mai devenit: cel mai tânăr pilot care conduce o cursă din postura de lider, cel mai tânăr pilot care încheie pe podium şi primul olandez care câştigă în Formula 1.

ŞTIAŢI CĂ...

  • 10 piloţi diferiţi au câştigat Marele Premiu al Spaniei în ultimele 11 ediţii: Felipe Massa (2007), Kimi Raikkonen (2008), Jenson Button (2009), Mark Webber (2010), Sebastian Vettel (2011), Pastor Maldonado (2012), Fernando Alonso (2013), Lewis Hamilton (2014 şi 2017), Nico Rosberg (2015) şi Max Verstappen (2016).
  • Doar de 7 ori din cele 27 de curse disputate până acum pe circuitul Barcelona-Catalunia s-a întâmplat ca deţinătorul pole-ului să nu câştige, aşadar calificările reprezintă un factor important în Spania. Mergând mai departe cu această statistică, doar de 3 ori piloţii care nu au plecat din prima linie au câştigat: Michael Schumacher (1996 - locul 3), Fernando Alonso (2013 - locul 5) şi Max Verstappen (2016 - locul 4).
  • Excluzând abandonurile, doar o singură dată în istoria M.P. al Spaniei s-a întâmplat ca un pilot care pleacă din pole position să încheie în afara topului 5: Nico Rosberg, în 2013.
  • Până în 2005, în Spania au triumfat numai campioni mondiali. Seria a fost întreruptă de Kimi Raikkonen care a devenit campion doi ani mai târziu.
  • Lewis Hamilton are o revanşă de luat în faţa coechipierului său, Valtteri Bottas. Finlandezul şi-a surclasat coechipierul de la Mercedes AMG de 4 ori în ultimele 6 sesiuni de calificări. Dacă va pleca din prima linie, Hamilton va fi primul pilot care reuşeşte o asemenea performanţă în 6 ani consecutivi în Spania. Actualmente, el împarte acest record cu Michael Schumacher (2000-2004).
  • Sebastian Vettel n-a plecat niciodată din pole pe circuitul Barcelona-Catalunia, dar neamţul are şansa de a sparge gheaţa în acest weekend. Pilotul Scuderiei Ferrari se află într-o formă excepţională în acest moment, obţinând 3 pole position-uri la rând. Vine şi al 4-lea? De asemenea, Ferrari nu a mai plecat din pole în Spania de 10 ani (Kimi Raikkonen, 2008).
  • Şi colegul lui Vettel, Kimi Raikkonen, se află într-o formă foarte bună. "Iceman" a încheiat de 6 ori pe podium din ultimele 8 curse disputate.
  • Deşi nu are decât o singură victorie în M.P. al Spaniei, Sebastian Vettel este pilotul cu cele mai multe puncte strânse pe circuitul Barcelona-Catalunia (125), depăşindu-i pe Fernando Alonso (120) şi pe Michael Schumacher (118). De altfel, neamţul a încheiat fiecare cursă de la Barcelona din 2009 încoace în top 6.
  • Fernando Alonso este pilotul cu cele mai multe podiumuri pe circuitul spaniol (7), după Michael Schumacher (12).

REMEMBER - M.P. AL SPANIEI 2017

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

CLASAMENT GENERAL ECHIPE

PUNCTE DE PENALIZARE
1. Daniil Kvyat – 7p
- Kevin Magnussen – 7p (+2p după M.P. al Azerbaidjanului)
- Marcus Ericsson – 7p (+2p după M.P. al Azerbaidjanului)
4. Max Verstappen – 5p
- Sergio Perez – 5p (+2p după M.P. al Azerbaidjanului)
6. Brendon Hartley – 4p
- Stoffel Vandoorne – 4p
8. Romain Grosjean – 3p
- Sebastian Vettel – 3p
- Felipe Massa – 3p
- Kimi Raikkonen – 3p
12. Pascal Wehrlein – 2p
- Jenson Button – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Daniel Ricciardo – 2p
- Carlos Sainz – 2p
- Pierre Gasly – 2p
- Sergey Sirotkin -2p (+2p după M.P. al Azerbaidjanului)
19. Lance Stroll – 1p
- Nico Hulkenberg – 1p
- Jolyon Palmer – 1p
*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

FORMULA 2 – CLASAMENT PILOŢI

1. Lando Norris (Carlin) – 55p
2. Alexander Albon (DAMS) – 41p
3. Sergio Sette Camara (Carlin) – 40p
4. Artem Markelov (Russian Time) – 30p
5. Nick de Vries (Pertamina Prema) – 28p
6. George Russell (ART Grand Prix) – 27p
7. Jack Aitken (ART Grand Prix) – 20p
8. Nicholas Latifi (DAMS) – 20p
9. Antonio Fuoco (Charouz Racing) – 17p
10 Maximilian Gunther (BWT Arden) – 16p

FORMULA 2 – CLASAMENT ECHIPE
1. Carlin – 95p
2. DAMS – 61p
3. ART Grand Prix – 47p
4. Pertamina Prema – 35p
5. Russian Time – 32p
6. BWT Arden – 17p
7. Charouz Racing – 17p
8. MP Motorsport – 16p
9. Trident – 10p
10. Campos Racing – 4p

GP3 – PILOŢI ŞI ECHIPE
ART Grand Prix: Callum Ilott (1) | Anthoine Hubert (2) | Nikita Mazepin (3) | Jack Hughes (4)
Trident: Pedro Piquet (5) | Giuliano Alesi (6) | Ryan Tveter (7) | Alessio Lorandi (8)
Jenzer Motorsport: Tatiana Calderon (9) | Juan Manuel Correa (10) | David Beckmann (11)
Arden International: Gabriel Aubry (14) | Julien Falchero (15) | Joey Mawson (16)
Campos Racing: Leonardo Pulcini (18) | Simo Laaksonen (19) | Diego Menchaca (20)
MP Motorsport: Dorian Boccolacci (22) | Will Palmer (23) | Niko Kari (24)

PROGRAM TV

ALTE INFORMAŢII
Robert Kubica revine oficial în Formula 1 după o pauză de 7 ani şi jumătate. Polonezul va fi prezent pe pistă în prima sesiune de antrenamente, transmisă în direct de Digi Sport 2, vineri de la ora 12:00. Kubica îl va înlocui pe Sergey Sirotkin la volanul monopostului Williams FW41. Ultima oară când polonezul a pilotat în Formula 1 a fost la Marele Premiu al Emiratelor Arabe Unite din 2010, atunci când a concurat pentru Renault. Trei luni mai târziu, Kubica a suferit un accident grav care i-a marcat cariera în raliul “Ronde di Andora” din Italia. El a fost în pericol să-şi piardă mâna dreaptă, medicii fiind nevoiţi să-i refacă întreaga structură osoasă, funcţiile muşchilor şi circulaţia sângelui deoarece antebraţul fusese secţionat în două locuri, cu leziuni importante la oase şi tendoane. 7 ani mai târziu, cu antebraţul amputat parţial, Kubica este pregătit să se întoarcă în Formula 1, chiar şi pentru numai 90 de minute. Polonezul de 33 de ani are în carieră 12 podiumuri în Formula 1 şi o victorie în M.P. al Canadei din 2008.

McLaren ajunge în Spania cu noile îmbunătăţiri aduse monopostului MCL33 şi se aşteaptă la o creştere semnificativă a performanţelor. “În Spania veţi vedea adevăratul McLaren!”, anunţa cu mare fast Eric Boullier, şeful echipei, acum câteva săptămâni. “Replica McLaren” fabricată în Woking a adunat 36 de puncte în primele 4 curse ale sezonului 2018, fiind cel mai bun start de sezon din 2014 încoace. Calificările au fost punctul nevralgic al echipei în acest an. Alonso şi Vandoorne nu au reuşit până acum niciodată să acceadă în Q3, fiind la peste 2 secunde de timpul de pole în toate etapele de până acum. Cauzele acestor probleme sunt dificil de identificat. În ciuda faptului că McLaren a schimbat furnizorul de motoare în intersezon, monopostul său a rămas printre cele mai lente de pe grilă ca viteză de vârf. Atât de criticatul motor Honda performează mult mai bine pe monopostul Toro Rosso. Pe lângă problemele acestea, McLaren e posibil să mai sufere şi la capitolul apăsare la sol, deşi aici părea că stă ceva mai bine. În totală antiteză cu performanţele obţinute în Formula 1 în ultimii ani, Alonso vine în Spania după succesul său răsunător din mondialul de anduranţă. La debutul său în competiţie, spaniolul a reuşit prima sa victorie din ultimii 5 ani în motorsport. În aceste condiţii, Alonso va părăsi Formula 1 cât ai zice “anduranţă”...

Din informaţiile obţinute de Sky Sports, Daniel Ricciardo şi Max Verstappen au fost anunţaţi că pot concura în continuare unul împotriva celuilalt, în ciuda evenimentului petrecut în Azerbaidjan. Singurele condiţii puse de şefii Red Bull Racing au fost ca duelurile celor doi piloţi ai echipei să se desfăşoare mai “curat” şi să fie tratate cu mai mult respect. De asemenea, piloţii au fost avertizaţi de faptul că echipa ar putea să intervină dacă lucrurile scapă din nou de sub control. “Îi vom lăsa să concureze în continuare”, a spus şi Helmut Marko pentru Auto Bild. După ce în prealabil Verstappen şi Ricciardo au fost trimişi “la pachet” la sediul central din Milton Keynes pentru a-şi cere scuze de la întreaga echipă, cei doi piloţi Red Bull Racing au ajuns relaxaţi în Spania. “Nu e prea drăguţ să-ţi vezi şeful furios, dar a avut un motiv întemeiat. Noi, ca piloţi, am înţeles că ceea ce am făcut a fost greşit. Cred că a fost o conversaţie simplă, îndreptată într-o singură direcţie, deoarece nu a fost chiar o discuţie. Noi am ştiut că nu a fost deloc bine”, a spus Verstappen.

Sebastian Vettel a pierdut pentru prima dată în acest sezon şefia clasamentului general al piloţilor în favoarea rivalului său de la Mercedes AMG, Lewis Hamilton. Pe de altă parte, Scuderia Ferrari a revenit pe prima poziţie în clasamentul constructorilor. Italienii au cele mai multe victorii în Marele Premiu al Spaniei, dar nu au mai câştigat aici din 2013, atunci când Fernando Alonso aducea fiesta în tabăra italiană. Va reuşi Vettel să repete performanţa spaniolului în acest weekend? Vom afla urmărind Marele Premiu al Spaniei, duminică, 13 mai, de la ora 16:00, în direct la Digi Sport 2. Cursa va fi prefaţată de Antal Putinică şi Florin Ion în cadrul emisiunii Grila De Start care va începe de la ora 15:00, de asemenea, la Digi Sport 2.

Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.

Etichete: formula 1 , hamilton , vettel , formula 1 digi sport , cursa formula 1 , marele premiu al spaniei , formula 1 barcelona , formula 1 spania , mp al spaniei , f1 spania , f1 barcelona , verstappen


Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News


Noua Aplicaţie Digi Sport poate fi descărcată din
Digi24
„Mașa, nu spune nimic despre atacul cu rachetă balistică”. Zaharova, sunată în direct în timpul unei conferințe și instruită ce să facă
„Mașa, nu spune nimic despre atacul cu rachetă balistică”. Zaharova, sunată în direct în timpul unei conferințe și instruită ce să facă

Atacul de joi, în care a Rusia a lansat o rachetă balistică de mare putere asupra Ucrainei, a fost...

Descarcă aplicația Digi24

Sondajul zilei

Top articole
FOTBAL:ROMANIA-KOSOVO, LIGA NATIUNILOR (15.11.2024)
A venit decizia UEFA în cazul meciului România - Kosovo: a ”plouat” cu amenzi și s-a decis rezultatul final!

Nu pentru că s-a strigat "Serbia" am fost amendați și suspendați! Motivul real pentru care UEFA ne închide stadionul
15 novemberr 2024, UEFA Nations League, League phase, Matchday 5,League C,Group C2, Romania vs Kosovo, National Arena Bu
Kosovarii nu s-au ferit de cuvinte: cum i-au numit pe români, după aflarea deciziei UEFA
Steaguri tricolore fluturate in tribuna la meciul de fotbal dintre Romania si Kosovo, contand pentru Liga Natiunilor, de
Gata! România nu poate întâlni Kosovo în preliminariile CM 2026
15 novemberr 2024, UEFA Nations League, League phase, Matchday 5,League C,Group C2, Romania vs Kosovo, National Arena Bu
Reacția lui Mircea Lucescu, după decizia luată de UEFA la România - Kosovo. Ce a spus despre amenzi
FOOTBALL - UEFA NATIONS LEAGUE - ROMANIA v LITHUANIA, - 09 Sep 2024
Recomandările redacției
lov libera botosani
Exclusiv Specialiștii s-au pronunțat rapid, după acuzațiile făcute de Ștefan Târnovanu: nu s-a respectat regulamentul în Botoșani - FCSB!

Exclusiv Verdictul dat în direct, după FC Botoșani - FCSB 1-0: ”S-a terminat! O luaserăm toți pe arătură”
Screenshot 2024-11-21 at 22.49.52
Neagă, dar lucrează în secret la aducerea lui Radu Drăgușin. O singură condiție trebuie îndeplinită de către Tottenham
Romania v Cyprus - UEFA Nations League 2024/25 League C Group C2
S-a aflat! Cuvintele care i-au fost spuse lui Cristiano Ronaldo, înainte de startul negocierilor pentru revenirea în Europa
profimedia-0282687880
Citește și
Dezvăluirea făcută de fiul lui Michael Schumacher, la 11 ani de la accidentul fostului campion de Formula 1
profimedia-0068980209
Max Verstappen s-a impus în Brazilia. Prima victorie după 4 luni îl aduce mai aproape de al 4-lea titlu mondial consecutiv
VERSTAPPEN Max (ned), Red Bull Racing RB20, portrait celebrating victory on the podium during the Formula 1 Grande Premi
S-a lovit la cap și a uitat că iubita s-a despărțit de el. Ce s-a petrecut în viața unor tineri la 7 luni de la separare e demn de film
S-a lovit la cap și a uitat că iubita s-a despărțit de el. Ce s-a petrecut în viața unor tineri la 7 luni de la separare e demn de film
Dinamo are 6 jucători care își termină contractele la finalul sezonului. Situație incertă în Ștefan cel Mare
Dinamo are 6 jucători care își termină contractele la finalul sezonului. Situație incertă în Ștefan cel Mare
Nelu Varga l-a transferat la CFR Cluj pe noul star din Superliga, descoperit de același om care l-a ochit pe Bîrligea
Nelu Varga l-a transferat la CFR Cluj pe noul star din Superliga, descoperit de același om care l-a ochit pe Bîrligea
Denzel Washington, despre trecutul îmbibat în alcool: "Am făcut mult rău corpului". Obișnuia să bea două sticle de vin zilnic 
Denzel Washington, despre trecutul îmbibat în alcool: "Am făcut mult rău corpului". Obișnuia să bea două sticle de vin zilnic 
Cu ciorapi plasă și un top minuscul, Cristina Ștefania și-a uimit fanii din mediul online: „Așa femeie mai rar!”
Cu ciorapi plasă și un top minuscul, Cristina Ștefania și-a uimit fanii din mediul online: „Așa femeie mai rar!”
Putin încearcă lovitura de grație. Ar putea lovi Ucraina cu o rachetă intercontinentală ce ajunge la Kiev în 8-10 minute
Putin încearcă lovitura de grație. Ar putea lovi Ucraina cu o rachetă intercontinentală ce ajunge la Kiev în 8-10 minute
Cine e marele campion care a fost secundul lui Ivan Patzaichin în canoea de dublu? I-a bătut pe ruși
Cine e marele campion care a fost secundul lui Ivan Patzaichin în canoea de dublu? I-a bătut pe ruși
Carlos Sainz Jr. a câștigat Marele Premiu al Mexicului. Lando Norris s-a apropiat de Max Verstappen, la general
Austin, USA. 20th Oct, 2024. Carlos Sainz Jr. (ESP) - Scuderia Ferrari - Ferrari SF-24 - Ferrari during the Race of Formula 1 Pirelli United States Grand Prix 2024, scheduled to take place at Circuit of Americas in Austin, TX (USA) Sept 18-20, 2024 Credit
România a scăpat de cele mai tari adversare în drumul spre Mondiale! Lista completă a echipelor cu care nu putem pica la tragerea la sorți
România a scăpat de cele mai tari adversare în drumul spre Mondiale! Lista completă a echipelor cu care nu putem pica la tragerea la sorți
Carlos Sainz Jr. a câștigat Marele Premiu al Mexicului. Lando Norris s-a apropiat de Max Verstappen, la general
Austin, USA. 20th Oct, 2024. Carlos Sainz Jr. (ESP) - Scuderia Ferrari - Ferrari SF-24 - Ferrari during the Race of Formula 1 Pirelli United States Grand Prix 2024, scheduled to take place at Circuit of Americas in Austin, TX (USA) Sept 18-20, 2024 Credit

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

ProFm
Cu ciorapi plasă și un top minuscul, Cristina Ștefania și-a uimit fanii din mediul online: „Așa femeie mai rar!”
Cu ciorapi plasă și un top minuscul, Cristina Ștefania și-a uimit fanii din mediul online: „Așa femeie mai rar!”
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt virale: „E inconștient!”
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt virale: „E inconștient!”