Live Video MP al Braziliei e duminică, ÎN DIRECT la Digi Sport. Tot ce trebuie să știi despre cursă
10.11.2017, 09:32Liga Națiunilor: Portugalia - Polonia, vineri, 21:45, DGS 1
Liga Națiunilor: Danemarca - Spania, vineri, 21:45, DGS 2
În Mexic, Lewis Hamilton a devenit cel mai titrat pilot britanic din istorie odată cu câștigarea celui de-al 4-lea titlu din carieră. Pilotul Mercedes a intrat astfel într-un club select de doar 5 piloți cu 4 sau mai multe titluri mondiale de Formula 1. Numele lui Lewis Hamilton va dăinui în statisticile competiţiei alături de alte nume mari ale Marelui Circ, cum ar fi Alain Prost, Sebastian Vettel, Juan Manuel Fangio și Michael Schumacher, iar britanicul mai are destul timp pentru a ajunge chiar și mai sus de atât. De când și-a început Mercedes dominația odată cu sezonul 2014, britanicul a înregistrat 40 de succese dintr-un total de 77 de curse, iar echipa din Stuttgart are 62 de victorii. Dacă va beneficia în continuare de o mașină la fel de competitivă sau dacă echipele rivale nu vor face câțiva pași serioși înainte, foarte probabil ca Hamilton să-și continue drumul către doborârea tuturor recordurilor din Formula 1. Poate chiar şi recordul de titluri mondiale al lui Michael Schumacher (7), care părea imposibil de atins, ar fi realizabil în condiţiile date.
Insistenţa şi ambiţia lui Max Verstappen de la startul Marelui Premiu al Mexicului l-au ajutat să câştige cea de-a 3-a cursă din carieră, coincidența făcând ca olandezul să se impună de fiecare dată când Daniil Kvyat a fost lăsat pe dinafară de Red Bull Racing/Toro Rosso. Acum stăm şi ne întrebăm... Oare dacă rusul va fi lăsat pe dinafară în sezonul viitor, vom avea un nou campion?
Daniel Ricciardo a început să se simtă ca Max Verstappen din prima jumătate a sezonului. Australianul se află la cel de-al 2-lea abandon tehnic consecutiv, iar colegul său de echipă pare că a scăpat de blestemul abandonurilor forţate, imediat după ce acesta a semnat prelungirea contractului cu Red Bull Racing. Nu că ar exista vreo legătură, dat fiind faptul că n-a fost singurul motor Renault care a cedat în Mexic. 3 din 6 maşini motorizate de constructorul francez au sfârşit înainte de finalul cursei. Astfel, cresc îngrijorările pentru Fernando Alonso, motoarele Renault începând să aibă probleme mai mari decât cele Honda, imediat după ce acesta a semnat prelungirea contractului cu McLaren. Nu că ar exista vreo legătură....
Chiar dacă ambele titluri puse în joc la începutul sezonului au fost deja decise, eroii competiţiei îşi vor continua bătăliile pentru onoare, demnitate şi ambiţie în Marele Premiu al Braziliei, duminică, 12 noiembrie, de la ora 18:00, în direct la Digi Sport 2.
AUTODROMO JOSE CARLOS PACE, BRAZILIA
Brazilia este a 5-a ţară din lume ca suprafaţă (după Rusia, Canada, China şi S.U.A.) şi a 6-a ca număr de locuitori (după China, India, S.U.A., Indonezia şi Pakistan), învecinându-se cu toate ţările din America de Sud mai puţin Ecuador şi Chile şi ocupând aprox. 47% din continentul sud-american. Cuvântul "Brazilia" s-ar putea traduce ca "roșu ca jăraticul" și provine din "Paubrasilia", o specie de copac care creștea de-a lungul zonei de coastă a Braziliei. Având un duramen de o nuanță portocaliu-roșiatică, din acesta se fabrica o vopsea de un roșu intens.
Sloganul ţării, scris de altfel şi pe drapel, “Ordem e Progresso”, înseamnă, după cum bine v-aţi dat seama, “Ordine şi progres”. Acesta a fost principiul motivator al multor regimuri oligarhice şi autoritare din America Latină în perioada 1870-1930. S-a ajuns la concluzia că democraţia este o formă de guvernământ mai potrivită, dar pentru ca o democraţie să funcţioneze corect, trebuie ca mai întâi populaţia să fie educată, pornindu-se de la progresul material sau economic. Brazilienii îşi numesc steagul “Auriverde” (în traducere: “Aur şi verde”) şi are o simbolistică aparte. Culoarea verde semnifică flora şi fauna, în special a pădurii tropicale amazoniene. Galbenul reprezintă fertilitatea solului brazilian, inclusiv rezervele de aur, iar în centru se află cerul (constelaţia) văzută din Rio de Janeiro în dimineaţa zilei de 15 noiembrie 1889, ziua în care Imperiul Brazilian a fost substituit de o republică. La câţiva ani distanţă de la momentul proclamării republicii, s-a decis ca stelele să reprezinte statele/regiunile ţării, precum în drapelul Statelor Unite ale Americii, şi steagul a fost modificat uşor ajungându-se la 21 de stele. Apoi, după ce Brazilia a dobândit mai multe state prin divizarea unora care se întindeau pe suprafeţe ceva mai largi, s-a mai adăugat câte o stea. Ultima schimbare a avut loc în anul 1992, iar de atunci steagul Braziliei înfăţişează un număr de 27 de stele.
Băutura tradițională a Braziliei este "caipirinha", adică "cachaca" (lichior din trestie de zahăr), combinat cu zahăr, gheață și felii pisate de lămâie. De asemenea, știm cu toți că brazilienii sunt înnebuniți după fotbal. Nici n-aveau cum să fie altfel având în vedere că naționala lor este cvintuplă campioană mondială, iar unul dintre cei mai faimoși jucători din lume este Edson Arantes do Nascimento pe care toată lumea îl cunoaște drept Pelé. Se spune că nu există oraș în Brazilia fără stadion de fotbal, cel mai mare fiind Maracana din Rio de Janeiro, pe care nu mai puțin de 180.000 de fani își pot vedea pe viu favoriții.
Situat în cartierul Interlagos (în traducere: “Între lacuri”) al celui mai populat oraş din America de Sud şi al 12-lea la nivel global, Sao Paulo (cca. 12 mil. de locuitori, după estimările recente), Autodromo Jose Carlos Pace reprezintă penultima destinaţie a calendarului Campionatului Mondial de Formula 1, după ce a avut o perioadă în care a oferit finala sezonului, postură preluată recent de Abu Dhabi.
Circuitul construit între două mari lacuri artificiale, Guarapiranga şi Billings, a purtat iniţial titulatura cartierului din care provine, pentru ca, în 1985, acesta să primească numele fostului pilot brazilian de Formula 1 Jose Carlos Pace, decedat pe 18 martie 1977 în urma unui accident aviatic, la numai 13 zile după pierderea prietenului său Tom Pryce, şi el fost pilot de Formula 1. Jose Carlos Pace concurase în 73 de curse în întreaga sa carieră, reuşind să obţină doar o victorie, însă a fost cea mai dulce victorie posibilă, chiar acasă, în M.P. al Braziliei din 1975.
Brazilia a devenit destinaţie oficială a caravanei Formulei 1 în 1973, atunci când a organizat primul său Mare Premiu. De atunci, ţara lui Ayrton Senna sau a lui Nelson Piquet sau a lui Emerson Fittipaldi (şi lista poate continua...) a fost nelipsită din calendar, fie că destinaţia finală a fost la Sao Paulo, pe Interlagos, fie că s-a mers pe varianta Rio de Janeiro, pe Jacarepagua (cunoscut şi ca Autodromo Internacional Nelson Piquet). Autodromo Jose Carlos Pace în varianta sa originală din anii ’70 avea o lungime de 7,96 km, el fiind scurtat la 4,397 km în 1990. Cu unele mici ajustări, configuraţia actuală a circuitului măsoară 4,309 km.
De la dispariţia subită a eroului local Ayrton Senna, niciun brazilian n-a mai câştigat titlul mondial. Felipe Massa a fost cel mai aproape să rescrie istoria tării sale în Formula 1, chiar în etapa sa de casă din 2008, însă vremea, ghinionul, soarta şi oricare alte elemente posibile i-au fost, rând pe rând, potrivnice (mai multe detalii puteţi afla în cadrul secţiunii “Momente memorabile”). Cert este că, şi la bine, şi la greu, pasiunea fanilor brazilieni a făcut ca Formula 1 să revină aici an de an.
DETALII TEHNICE
Tururi: 71
Lungimea circuitului: 4,309 km
Viraje: 15 (10 de stânga, 5 de dreapta)
Lungimea cursei: 305,909 km
Număr de curse disputate pe Autodromo Jose Carlos Pace: 34
Prima cursă disputată: 1973
Cele mai multe victorii (piloţi): 4 – Michael Schumacher (1994, 1995, 2000, 2002)
Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2017): 2 – Sebastian Vettel (2010, 2013), Felipe Massa (2006, 2008)
Cele mai multe victorii (constructori): 8 – Ferrari (1976, 1977, 1990, 2000, 2002, 2006, 2007, 2008), McLaren (1974, 1991, 1993, 1998, 1999, 2001, 2005, 2012)
Acceleraţie maximă: 60% din lungimea unui tur
Utilizarea frânelor: 16% din lungimea unui tur
Schimbări în cutia de viteze: 46/tur
Consum de combustibil: 1,48 kg/tur
Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,394 km
Distanţa din grilă până la primul viraj: 334 m (pentru deţinătorul pole-ului)
Viteză maximă estimată: 331 km/h
Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din fața boxelor şi următoarea linie dreaptă)
Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 8 (Giancarlo Fisichella – 2003)
Câştigători cu plecare din pole position: 14 din 34 (41,17%)
Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
Uzura pneurilor: Medie
Uzura frânelor: Redusă
Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Mediu
Cel mai rapid pit stop în 2016: 2,35 s (timp total: 24,656 s) – Renault Sport (Jolyon Palmer)
Lungimea liniei boxelor: 385 m
Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: SUPERSOFT, SOFT, MEDIUM
Presiuni minime în pneuri: 22,5 psi (pneurile faţă), 20,0 psi (pneurile spate)
Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,588 s (Michael Schumacher vs. Ralf Schumacher – 2002)
Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +1 tur (Michael Schumacher vs. Damon Hill – 1994)
Depăşiri efectuate în 2016: 64
Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 42%
ALEGEREA PNEURILOR
RECORDURILE CIRCUITULUI
Record în cursă: 1:11.473 – Juan Pablo Montoya (Williams BMW, 2004)
Record absolut: 1:09.822 – Rubens Barrichello (Scuderia Ferrari, 2004)
MOMENTE MEMORABILE
M.P. al Braziliei 1991 – Ayrton Senna se impune magistral pentru prima dată pe tărâm natal. În timp ce pilotul McLaren conducea liniştit cursa, din turul 50 situaţia s-a complicat drastic. Senna nu mai putea să folosească treapta a 4-a a cutiei de viteze, iar Nigel Mansell reuşea în 10 tururi să înjumătăţească distanţa care-l separa de brazilian. Culmea, în turul 61, cutia de viteze a britanicului a cedat definitiv, iar Senna putea respira din nou. Pentru puţin timp, însă... Cu doar câteva tururi înainte de final, Senna constată cu stupoare că rămâne şi fără treptele 3 şi 5. În vreme ce cutia sa de viteze pierdea treaptă cu treaptă, brazilianul se vedea nevoit să folosească doar treapta a 6-a, cu teama permanentă de a nu ceda şi aceasta. Pe ieşirea din virajele lente, Senna aproape că mergea în ritm de Turul Franţei, nicidecum de Formula 1. În final, a reuşit să obţină victoria mult visată, descătuşându-se complet imediat după trecerea liniei de sosire. Ayrton începuse să ţipe atât de bucurie cât şi de durere din cauza crampelor musculare rezultate în urma efortului susţinut la care fusese supus. A fost ajutat ca să iasă din monopost pentru că de unul singur nu putea, corpul său fiind stors până şi de ultima picătură de energie, şi a fost dus la festivitatea podiumului cu maşina medicală, iar acolo a uitat de toate durerile care-l apăsau. Cu ochii înlăcrimaţi şi cu steagul Braziliei ţinut strâns cu ambele mâini deasupra capului pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, pentru Senna nu mai conta nimic altceva. Eforturile sale dăduseră roade pe care le aşteptase o carieră întreagă. În acea zi, nimic, dar absolut nimic nu l-a putut opri pe Senna din a-şi îndeplini visul.
M.P. al Braziliei 1994 – Debutul agitat al lui Jos Verstappen în Formula 1. În lumea sporturilor cu motor se spune că prima cursă, prima victorie şi primul titlu nu se uită niciodată. La această listă se mai poate adăuga şi primul accident, mai ales dacă acesta vine chiar în prima cursă. Tatăl “problematicului” Max Verstappen a avut parte de un debut nu tocmai fericit în Formula 1. În turul 35 al cursei de la Interlagos, Eddie Irvine şi Jos Verstappen aveau o lupta încinsă pentru poziţia a 8-a. Înaintea virajului 4, aceştia îl prind din urmă cu un tur pe francezul Eric Bernard, dar în acelaşi timp, Jos schiţează să treacă de Eddie pe interior. Acesta din urmă încearcă să-i închidă trasa adversarului său în ultimul moment, însă îl împinge pe Verstappen uşor pe iarbă, dar suficient ca olandezul să piardă complet controlul monopostului şi îi colectează pe Irvine şi Bernard, la pachet, lovindu-l din spate şi pe Martin Brundle. Cel mai şifonat din acest accident a părut să fie Jos Verstappen, al cărui Benetton a decolat de pe pistă, pe deasupra McLaren-ului lui Brundle, dându-se apoi peste cap. Irvine a primit o penalizare drastică, fiindu-i interzisă prezenţa pe grila cursei următoare. Suspendarea a fost apoi mărită la 3 etape, după ce apelul echipei sale (Jordan) a fost respins. Irvine era recidivist, după ce în M.P. al Japoniei din 1993 a provocat un alt incident care l-a vizat pe Ayrton Senna.
M.P. al Braziliei 2003 – Haos la Interlagos şi un învingător anunţat la 5 zile după cursă. Din cauza unei schimbări de regulament care a avut menirea de a tăia din costuri, echipele au avut voie să aducă doar un singur set de pneuri pentru pistă umedă. Toate maşinile "încălţate" de Bridgestone au avut la dispoziţie numai pneuri intermediare, total nepotrivite în condiţii de ploaie torenţială. Evident că avea să fie haos, 71 de tururi de "chin" pentru piloţi... Au abandonat rând pe rând: Nick Heidfeld, Justin Wilson, Ralph Firman, Olivier Panis, Antonio Pizzonia, J.P. Montoya, M. Schumacher, Jos Verstappen şi Jenson Button. Asta doar până în turul 33 (adică nici măcar nu se atinsese jumătatea cursei)... Rubens Barrichello, plecat din pole position, părea că se îndreaptă către o victorie sigură, însă ce poate fi sigur în Formula 1? În turul 47, brazilianul a încetinit brusc şi a fost forţat să abandoneze în urma unei probleme tehnice, spre stupoarea celor aflaţi în tribune. David Coulthard care preluase conducerea este chemat la boxe pentru realimentare, iar Kimi Raikkonen devine noul lider în turul 53. Finlandezul realizează o greşeală în turul următor şi este depăşit de pilotul echipei Jordan, Giancarlo Fisichella. Apoi, australianul Mark Webber (Jaguar) pierde controlul volanului şi intră cu maşina în zid înainte de ultimul viraj, lăsând foarte multe resturi pe pistă. Fernando Alonso nu reuşeşte să încetinească suficient de mult la vederea steagurilor galbene şi loveşte la viteză maximă unul din pneurile lui Webber care rămăsese pe pistă. Maşina Renault a intrat într-un zid de protecţie şi a revenit pe circuit într-o poziţie foarte periculoasă, blocând continuarea cursei chiar şi sub Safety Car. Cursa a fost oprită cu steaguri roşii din motive de siguranţă. Apoi au urmat îndelungi discuţii ale comisarilor de cursă. Aceştia trebuiau să decidă dacă ordinea finală va fi cea de după turul 53 (cu Raikkonen lider) sau turul 54 (cu Fisichella lider). Ceremonia de premiere este întârziată pentru a se aştepta decizia. Nici măcar maşina lui Fisichella n-a putut să reziste presiunii şi a luat foc în Parc Fermé. Ghinion pentru italian şi pentru şeful său, Eddie Jordan, care sărbătoreau victoria până să primească decizia comisarilor. Kimi Raikkonen a fost declarat câştigător, Fisichella a fost trimis pe 2 şi Alonso pe 3, deşi făcuse accident. Spaniolul nici nu a putut să fie prezent pe podium, aşa că ceremonia s-a desfăşurat doar cu Raikkonen şi Fisichella. La 5 zile după cursă, au fost reanalizate rezultatele şi s-a hotărât ca lui Fisichella să-i fie validată prima sa victorie din carieră şi ultima pentru echipa Jordan în Formula 1. McLaren a refuzat fair-play să depună o contestaţie. A fost organizată o ceremonie neoficială în weekend-ul următor de cursă, la Imola, unde Kimi Raikkonen şi Ron Dennis le-au înmânat trofeele lui Giancarlo Fisichella şi, respectiv, lui Eddie Jordan. Dacă Raikkonen ar fi câştigat acea cursă, ar fi terminat sezonul la egalitate cu Michael Schumacher, dar tot ar fi pierdut titlul pentru că neamţul câştigase mai multe curse în acel sezon.
M.P. al Braziliei 2008 – Campion pentru 38 de secunde. Titlul sezonului 2008 a fost decis în ultima cursă, după un scenariu demn de un film de Oscar. Înainte de această adevărată finală a sezonului, Lewis Hamilton (McLaren) conducea clasamentul general al piloţilor cu 94 de puncte, fiind urmat de Felipe Massa (Ferrari) la 7 lungimi distanţă şi avea nevoie de un loc 5 pentru a câştiga titlul, indiferent de rezultatul brazilianului. Sub ameninţarea ploii, Massa şi-a făcut bine treaba, conducând cursa încă din primul viraj, iar toţi ochii erau aţintiţi înspre evoluţia lui Hamilton care nu se descurca prea grozav. În turul 54, britanicul era doar pe locul 5, iar Vettel exercita o mare presiune pe umerii săi. Lewis ştia că dacă pierdea acel loc 5, acest lucru era sinonim cu pierderea titlului. Cerul căpăta o nuanţă tot mai cenuşie, iar toată lumea era conştientă de faptul că o eventuală repriză de ploaie ar da peste cap toate calculele. Cu doar 8 tururi înainte de final (turul 63), inevitabilul de produce. Norii brazilieni parcă n-au mai avut răbdare ca piloţii să încheie cursa şi au început să se descarce. La intrarea în ultimele 4 tururi aproape toţi piloţii trecuseră pe pneuri intermediare. Singurul care a mers pe cartea riscului a fost pilotul Toyota, Timo Glock. El a decis să rămână pe pneuri de pistă uscată, iar această manevră l-a urcat până pe locul 4. În penultimul tur, ploaia începuse să cadă torenţial pe anumite porţiuni, iar Hamilton a ieşit larg în virajul 12, cedându-i lui Vettel locul 5, moment care a generat o explozie de bucurie în boxa Ferrari. Pentru prima oară în acea cursă, Massa se afla în postura de campion mondial. Hamilton nu stă mult pe gânduri şi pleacă în goana disperată după preţiosul loc 5. La intrarea în ultimul tur, acesta era la 0,754 secunde de Vettel şi la 13,144 secunde de Glock, iar soarta titlului părea decisă. Massa trece linia de sosire victorios şi întreaga boxă Ferrari (împreună cu familia brazilianului) sărbătorea titlul. Pentru că evenimentele nu atinseseră până aici o cotă suficient de dramatică, ce a urmat apoi a fost de coşmar pentru Massa. Hamilton nu terminase cursa încă, dar era doar pe 6. Condiţiile meteo se înrăutăţiseră, iar Glock nu mai putea să meargă cu pneurile de uscat. Pe ultimele 2 viraje, Vettel şi Hamilton îl prind din urmă şi trec împreună de el. Judecând după ritmul în care rula maşina, toată lumea a crezut că e doar un pilot întârziat care tocmai s-a dat la o parte, iar boxa Ferrari era încă în sărbătoare. Totul până când... La 38,9 secunde de la sosirea lui Massa, ajunge şi Hamilton, iar pe grafică apare ca fiind pe locul 5. Iniţial, se credea/spera a fi doar o eroare de grafică, dar revăzând imaginile, se descoperă că pilotul depăşit de Vettel şi Hamilton pe ultimii metri este chiar Timo Glock care nu-şi mai putea ţine echilibrul pe pneurile de uscat. Totul îngheaţă în boxa Ferrari. Timpul se oprise în loc. Sărbătoarea se mută în boxa McLaren care este surprinsă total de evenimentele petrecute. A fost cea mai tristă victorie pentru Felipe Massa care nu mai rezistă şi izbucneşte în lacrimi. În timp ce Lewis era aşteptat pentru a fi "sufocat" de presă şi apropiaţi, Felipe abia găsea puterea de a ieşi din maşină. Teoria conspiraţiei a fost nelipsită… Nici până în ziua de azi nu se ştie exact dacă Glock chiar nu mai putea să meargă pe acele pneuri sau s-a dat la o parte în mod deliberat. Acesta este unul dintre multele mistere din istoria Formulei 1. “Când am trecut linia de sosire, rezultatele arătau că voi fi campion, dar apoi mi s-a zis că Lewis a trecut de Glock. Aşa-i în curse... Mereu există explicaţii pentru tot ceea ce se întâmplă în viaţă, iar dacă astăzi lucrurile s-au derulat astfel, atunci înseamnă că aşa a fost să fie”, a declarat Massa după cursă.
M.P. al Braziliei 2012 – Rătăcit prin “junglă”. Un alt “film” care însă n-ar concura pentru un premiu Oscar, ci mai degrabă pentru “Zmeura de aur”, l-a avut în rol principal pe Kimi Raikkonen. A fost un moment care a făcut deliciul fanilor la vremea respectivă şi n-avea cum să fie uitat nici de noi. În turul 52, finlandezul a greşit la intrarea în virajul 12 din cauza condiţiilor meteo şi a încercat o scurtătură pentru a reveni pe pistă, însă aceasta presupunea trecerea printr-o poartă de acces. Ajuns în faţa porţii şi, tocmai când se pregătea să “marcheze”, nu mică i-a fost mirarea pilotului Lotus să constate că poarta era închisă, iar scurtătura s-a transformat de fapt în… “lungătură”. În lipsa unui GPS care i-ar fi fost de mare folos în această situaţie, Raikkonen a fost nevoit să întoarcă repede maşina la 180 de grade şi să revină pe circuit prin metoda clasică. “Exista acolo o cale de a reveni pe a pistă, însă trebuia să treci printr-o poartă. Ştiu asta pentru că am făcut acelaşi lucru şi în 2001, iar atunci poarta era deschisă. Cineva a închis-o între timp. Data viitoare mă voi asigura că este din nou deschisă…”, a spus Kimi, încercând să explice cele întâmplate. În urma acestor evenimente, finlandezul a fost răsplătit de conducerea cursei cu un punct (pentru clasarea sa pe locul 10) şi de fanii Formulei 1 cu un rând bogat de aplauze şi o porţie copioasă de râs.
M.P. al Braziliei 2012 – Sebastian Vettel devine cel mai tânăr triplu campion din istorie. Însă nu i-a fost deloc uşor... Neamţul trebuia să-şi apere un avans de 13 puncte în clasament în faţa lui Alonso, lucru care s-ar putea repeta şi în acest an, însă cu protagonişti diferiţi. Revenind la povestea noastră, Vettel a plecat modest din grilă, căzând de pe locul 4 până pe 7. Totuşi, era bine dacă ar fi fost numai atât... În virajul 4, Bruno Senna l-a răsucit pe Vettel, iar neamţul s-a trezit cu maşina poziţionată pe mijlocul pistei, în direcţia opusă sensului de rulare, mergând cu spatele. A avut însă noroc. Maşina nu suferise avarii semnificative. Pilotul Red Bull Racing a fost nevoit să aştepte şi să privească cum toţi ceilalţi competitori trec ori prin stânga, ori prin dreapta sa, iar abia apoi a fost capabil să întoarcă monopostul în siguranţă şi să continue cursa, dar era, evident, ultimul. De atunci, a pornit o luptă contracronometru cu punctele, tururile, strategia şi răbdarea lui Vettel. Toate ecuaţiile titlului trebuiau recalculate până la ultima zecimală. Mai mult de atât, sistemul de comunicare prin radio s-a defectat, iar echipa nu-l mai auzea clar pe tânărul lor pilot. Începuse să plouă, iar Vettel intră să schimbe pe pneuri intermediare, dar echipa nu i-a auzit cererea şi n-a fost pregătită. A ieşit o oprire la boxe cu 8 secunde mai lentă decât în mod normal, dar în ciuda tuturor evenimentelor, neamţul a reuşit să urce loc după loc pentru ca, în final, acesta să încheie al 6-lea, în condiţiile în care Alonso a terminat pe locul 2, la doar 2,7 secunde de poziţia care i-ar fi adus titlul. Vettel obţinea, astfel, cel de-al 3-lea trofeu de campion mondial consecutiv pentru numai 3 puncte. Memorabilă a fost şi privirea deznădăjduită a lui Alonso de la finalul cursei. A fost atât de aproape şi totuşi... atât de departe.
ŞTIAŢI CĂ...
Primele trei Mari Premii ale Braziliei au fost câştigate de brazilieni: Emerson Fittipaldi (1973, 1974) şi Jose Carlos Pace (1975). Ultimul brazilian care a triumfat acasă a fost Felipe Massa, în cea mai tristă victorie din cariera sa, cea din 2008.
Cursa de anul trecut a fost cel mai lung Mare Premiu al Braziliei din istorie, a durat 3 ore, 1 minut şi 1,335 secunde, iar Lewis Hamilton a fost cel care a oprit cronometrul.
CURSA PRECEDENTĂ - 2016
Pole Position: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:10.736
Podium:
1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 3:01:01.335
2. Nico Rosberg (Mercedes AMG) +11.455
3. Max Verstappen (Red Bull Racing) +21.481
Cel mai rapid tur: Max Verstappen (Red Bull Racing) – 1:25.305 (turul 67)
CLASAMENT GENERAL PILOŢI
1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 333p (campionul sezonului 2017)
2. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) – 277p
3. Valtteri Bottas (Mercedes AMG) – 262p
4. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 192p
5. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) – 178p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) – 148p
7. Sergio Perez (Force India) – 92p
8. Esteban Ocon (Force India) – 83p
9. Carlos Sainz (Toro Rosso/Renault Sport) – 54p
10. Lance Stroll (Williams Mercedes) – 40p
CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI
1. Mercedes AMG – 595p (campioana sezonului 2017)
2. Scuderia Ferrari – 455p
3. Red Bull Racing – 340p
4. Sahara Force India – 175p
5. Williams Racing – 76p
6. Scuderia Toro Rosso – 53p
7. Renault Sport F1 – 48p
8. Haas F1 Team – 47p
9. McLaren Honda – 24p
10. Sauber F1 Team – 5p
PUNCTE DE PENALIZARE
1. Daniil Kvyat – 7p
2. Kevin Magnussen – 6p
- Jolyon Palmer – 6p
4. Stoffel Vandoorne – 5p
- Felipe Massa – 5p
6. Nico Hulkenberg – 4p
- Romain Grosjean – 4p (+1p după M.P. al Mexicului)
- Carlos Sainz Jr. – 4p
9. Sergio Perez – 3p
- Sebastian Vettel – 3p
- Max Verstappen – 3p
- Kimi Raikkonen – 3p
14. Jenson Button – 2p
- Esteban Ocon – 2p
- Lewis Hamilton – 2p
- Pascal Wehrlein – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
20. Lance Stroll – 1p
*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.
PROGRAM TV
Vineri, 10 noiembrie 2017
DIGI SPORT 2 14:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 3 18:00 Formula 1 – Antrenamente 2
Sâmbătă, 11 noiembrie 2017
DIGI SPORT 3 15:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 2 18:00 Formula 1 – Calificări
Duminică, 12 noiembrie 2017
DIGI SPORT 2 18:00 Formula 1 – Cursa
ALTE INFORMAŢII
“Felipe Massa a anunţat că îşi va încheia cariera în Formula 1 la finele sezonului. Brazilianul va pune punct aşadar unei cariere în care a obţinut 11 victorii, 41 de podiumuri, 16 plecări din pole position şi în 2008 a pierdut dramatic titlul de campion mondial”. Aceasta era ştirea pe care v-am prezentat-o anul trecut în avancronica Marelui Premiu al Italiei. Suntem nevoiţi să recunoaştem că de data aceasta am preferat să dăm doar un simplu “copy-paste” pentru că mare lucru nu s-a schimbat. Massa a anunţat şi în acest an că se va retrage din competiţie, după ce Williams a decis să nu-i mai prelungească înţelegerea. Multe mistere din istoria omenirii nu şi-au găsit încă vreun răspuns. Dintre acestea amintim: OZN-urile, existența fantomelor, victoria lui Pastor Maldonado din M.P. al Spaniei din 2012 şi data de la care se va retrage Felipe Massa din Formula 1. Chiar şi Kimi Raikkonen a glumit pe seama acestui subiect în conferinţa de presă de joi: “Se retrage din nou (n.r. – Felipe Massa), dar vom vedea dacă asta chiar se va întâmpla sau dacă îl vom vedea la prima cursă de anul viitor”. Pe lista celor de la Williams se află: Paul di Resta, Robert Kubica şi Daniil Kvyat. Echipă britanică l-a testat în săptămânile trecute pe Robert Kubica, folosindu-l ca referinţă pe Paul di Resta şi s-a ajuns la concluzia că polonezul este mai rapid pe tururile individuale, dar are un minus la capitolul consistenţă.
Proaspătul campion GP3, George Russell, a primit şansa de a-şi face debutul în Formula 1 în acest weekend. Britanicul în vârstă de 19 ani va efectua antrenamentele de vineri la volanul monopostului Force India al lui Sergio Perez. De asemenea, Russell va participa şi la antrenamentele premergătoare Marelui Premiu al Emiratelor Arabe Unite, atunci când îl va substitui pe Esteban Ocon. “2017 a fost deja un an plin de minunate oportunităţi şi este fantastic să-l închei cu aceste două încercări. N-am mai pilotat niciodată până acum monopostul Force India şi nici pe Interlagos n-am mai fost până acum, dar aştept cu nerăbdare această provocare. Aş dori să adresez un mare <<Mulţumesc!>> echipei Force India pentru această oportunitate şi de asemenea aş dori să le mulţumesc celor de la Mercedes pentru sprijinul lor continuu”, a declarat George Russell pentru site-ul oficial al Formulei 1.
Mercedes a anunţat că intenţionează să folosească ultimele două curse din acest sezon pentru a testa câteva concepte “noi şi interesante” pentru anul următor. Lupta rămâne strânsă pentru titlul neoficial de vicecampion mondial şi, foarte probabil, Valtteri Bottas va fi împins de la spate de echipă şi de coechipierul său, proaspătul campion mondial, Lewis Hamitlon, pentru a recupera cele 15 puncte care-l separă de Sebastian Vettel. Neamţul, deşi o bună perioadă din sezon a luptat pentru titlul mondial, acum este în pericol să încheie sezonul pe un dezamăgitor loc 3. Mai avem doar doi paşi până vom afla deznodământul acestui sezon. Pe primul îl vom face odată cu Marele Premiu al Braziliei, duminică, 12 noiembrie, de la ora 18:00, în direct la Digi Sport 2. Antal Putinică şi Florin Ion vă vor introduce în atmosfera cursei din studioul Grila De Start de la ora 17:00.
Etichete: lewis hamilton , formula 1 brazilia , mp f1 brazilia
Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News
Guvernul României a făcut public documentul primit de la Kiev, în care se detaliază motivele care...