Fanatec GT World Challenge Europe - Race 2, Misano, Italy - 15 Jul 2023
"Nu putea fi mai bine!" Ce face Valentino Rossi, la aproape doi ani de la retragerea din motociclism
le mans 1
Galerie Foto Actorul Michael Fassbender a suferit un accident în cursa de 24 de ore de la Le Mans
lov libera botosani
Exclusiv Specialiștii s-au pronunțat rapid, după acuzațiile făcute de Ștefan Târnovanu: nu s-a respectat regulamentul în Botoșani - FCSB!
Digi Sport 1 Live
Acum

Video De la est la vest, by electric power! Bucureşti - Timişoara la volanul unui Volkswagen e-Golf

26.10.2016, 14:37

Deocamdată ne aflăm în plină epocă a motoarelor termice, dar acest lucru cu siguranţă nu va mai dura prea mult. În vest şi peste ocean, apariţia pe şosele a maşinilor electrice este o certitudine de câţiva ani buni. România mai are de luptat cu prejudecăţi şi reticenţe inclusiv în domeniul auto, însă începe să facă primii paşi concreţi către dezvoltarea unei infrastructuri menite să asigure un mod de transport la distanţă sută la sută ecologic.

masini bucuresti 2
  • SuperLiga: Sepsi - Buzău, vineri, 17:30, DGS 1

  • SuperLiga: Farul - Oțelul, vineri, 20:30, DGS 1

Cu numai câţiva ani în urmă privită ca o utopie, traversarea spaţiului mioritic de la un capăt la celălalt la bordul unei maşini electrice a devenit realitate la sfârşitul săptămânii trecute, când şase Volkswagen e-Golf s-au încumetat să iasă din deja arhicunoscuta aglomeraţie bucureşteană şi să se îndrepte spre Timişoara, într-o premieră pentru spaţiul autohton.

Ca o precizare, acesta nu este un test-drive clasic. Nu vom vorbi despre calitatea materialelor de la interior sau despre cum stă maşina pe viraje, nici despre concurenţa de pe segment. Noutatea absolută este faptul că, începând de săptămâna trecută, pe axa Arad - Bucureşti - Constanţa se poate călători 100% eco. Mai exact, în acest moment există staţii de încărcare electrică rapidă la Arad, Timișoara, Deva, Sebeș, Sibiu, Pitești, București și Constanța, ceea ce permite transportul la distanţă cu autoturisme electrice. Este un alt gen de călătorie decât cel convenţional, dar e un început concret, palpabil. Totodată, vă vom povesti cum anume trebuie exploatat un vehicul electric pentru eficientizarea performanţelor sale, ceea ce s-a şi transformat într-un mic concurs pentru cele şase Volkswagen e-Golf care au luat parte la Electric Drive.

Prima etapă: autostrada Bucureşti - Piteşti

În condiţiile în care autonomia avansată oficial de cei de la Volkswagen pentru actuala generaţie e-Golf este de 190 de kilometri, iar distanţa rutieră dintre Bucureşti şi Timişoara presupune 550 de kilometri, pe traseu am avut nevoie de mai multe staţii de reîncărcare rapidă (Quick Charge). Acestea există deja în parcările unui lanţ de hipermarket-uri, iar o încărcare în acest mod reface autonomia în proporţie de 80% în 35 de minute, pentru ca aceasta să fie refăcută în totalitate în aproximativ 40 de minute.


Mai pe româneşte, îţi poţi lăsa maşina la încărcat preţ de o jumătate de oră, timp în care îţi faci cumpărăturile sau mănânci o pizza, pentru ca apoi să te sui din nou la volan. Noi am făcut-o mai întâi la Bucureşti, apoi la Piteşti, Râmnicu Vâlcea şi Sibiu, asta în prima zi. Am plecat de pe Barbu Văcărescu undeva în jurul orei 11:30, pentru ca două ore mai târziu să ajungem la staţia de la Piteşti. După primii 130 de kilometri parcurşi, mai aveam o rezervă de 28 de kilometri. Cam aceasta este, de fapt, şi autonomia reală pe care o are e-Golf, aproximativ 160 de kilometri curaţi, cu precizarea obligatorie că modul de rulare de la început, în regim de autostradă, nu a fost chiar cel mai eficient.

Cuplul de 270 Nm este disponibil din momentul zero în cazul unui motor electric, aşa că poţi fi tentat să accelerezi rapid. Adăugaţi şi faptul că pedala de acceleraţie este extrem de sensibilă, ceea te poate face să o calci zdravăn fără ca măcar să-ţi dai seama, precum şi că cei 115 cai-putere se simt de parcă ar fi 200! Atenţie, însă, deoarece tendinţa de a rula pe autostradă la viteze apropiate de limita legală va epuiza mult mai repede resursele bateriilor. Din cauza acumulatorilor, Golful electric este ceva mai greu decât versiunile sale cu motoare pe combustie internă, aşa că autonomia va scădea văzând cu ochii. O viteză de croazieră potrivită pe autostradă în cazul lui e-Golf este undeva în jurul a 80-90 de kilometri pe oră, asta în modul cel mai economic de mers, Eco+, care de altfel nu-ţi permite să sari de 95 km/h. Consumul de energie este mai mult decât rezonabil, autonomia permite distanţe de genul celor enumerate mai sus şi nici tirurile nu-ţi vor da flash-uri din spate.

Dealul Negru sau Dealul "Verde"?

Lucrurile au stat şi mai bine de la Piteşti la Râmnicu Vâlcea. Drumul a fost destul de aglomerat, ceea ce a adus de la sine o viteză şi un consum reduse sensibil faţă de autostradă. Totodată, deşi porţiunile de urcare pe Dealul Drăganului şi Dealul Negru ne dădeau iniţial frisoane, acestea s-au transformat până la urmă într-un avantaj. Volkswagen e-Golf este prevăzut cu un sistem de recuperare a energiei cinetice cu mai multe trepte, care se simte ca o veritabilă frână de motor. Cum întotdeauna urmează o coborâre după o urcare, am recurs la greu la acest artificiu pe toate pantele la vale, iar bateriile s-au reîncărcat sensibil pe ultima parte a drumului spre Vâlcea. După 70 de kilometri parcurşi, am ajuns cu o autonomie aproape identică. Nota bene, asta a însemnat mai puţin timp petrecut la staţia de alimentare!

Iad pe Valea Oltului

Cea mai dificilă parte a zilei de vineri a fost, de departe, Valea Oltului. Nu din cauza maşinii, ci dintr-un fapt devenit deja enervant de banal: coadă de kilometri la viaductul de după benzinăria OMV. Am pierdut aproape trei ore din viaţă mişcându-ne la intervale de 15-20 de minute, pentru ca mai târziu, odată depăşit calvarul, să ne lovească o ploaie torenţială care nu s-a oprit până la Sibiu. 105 kilometri parcurşi, autonomie 30 de kilometri la sosire, cu menţiunea că pe finalul drumului am cedat nervos şi am sprintat oarecum după giratoriul aflat la ieşirea din fosta colonie de la Tălmaciu.

Ziua 2: Sibiu – Deva – Făget - Timişoara

Cea de-a doua zi ne-a aşteptat din fericire cu o vreme mai prietenoasă. N-am avut parte de soare, dar măcar nu a mai plouat. Am pornit din Sibiu spre Deva, 120 de kilometri, într-un regim combinat, mergând atât pe sectorul de autostradă redeschis de curând, cât şi pe drumul vechi. Am alternat rularea între modurile Eco şi Normal, tocmai în ideea de a vedea diferenţele de consum, şi am ajuns la destinaţia intermediară cu o autonomie de 38 de kilometri. Unii au reuşit un consum mai bun, alţii mai slab, ceea ce duce din nou la discuţia la modul în care sunt folosite resursele motorului.

După reîncărcarea de rigoare, au urmat 75 de kilometri până la Făget. O bucată scurtă, dar interesantă, având în vedere că spaţiul cuprins între cele două localităţi este practic o permanentă ascensiune pe patru roţi, cu serpentine şi curbe strânse. Genul ăsta de drum trage bine din baterie, de fapt orice pantă mai accentuată va "mâncaserios din kilowaţi. Noroc din nou cu câteva pante la vale, ceea ce ne-a permis să echilibrăm balanţa. Cu o autonomie rămasă de 70 de kilometri şi cu 13 kilowaţi rămaşi în acumulatori, a existat o secundă tentaţia de a forţa direct destinaţia finală, Timişoara, de care ne mai despărţeau 80 de kilometri. Până la urmă, am ales să soluţia mai sigură: am reîncărcat la staţia mobilă de la Făget şi am intrat rapid pe autostrada spre capitala Banatului, unde am parcat după o oră şi un sfert, punând capăt experienţei voltaice.

Eficienţă şi viabilitate

Am pomenit mai sus de concurs: provocarea a fost să folosim cât mai eficient resursele acumulatorilor pe drum, astfel încât cel mai performant echipaj să fie premiat cu o sumă care urmează să fie donată unei cauze caritabile. În traducere liberă, asta a însemnat că pe autostradă toată lumea a mers cu instalaţia de căldură oprită, ca de altfel orice alt consumator suplimentar, gen sistem multimedia, audio şamd. Unii au reuşit să o facă chiar până la Timişoara, în timp ce alţii au abandonat şi au vrut să vadă cum se comportă maşina şi în regim normal. Sau, pur şi simplu, unii au vrut ceva mai mult confort şi au adoptat un stil care se apropie de modul de exploatare zilnic al unei maşini de acest gen.

Când am tras linie, ca nişte ponturi mai importante pentru un mod economic de exploatare la drum întins ni s-au părut menţinerea cât mai constantă a unei viteze medii şi folosirea cât mai rară a frânei. Chiar dacă reducerea vitezei prin frânare recuperează şi ea ceva din energia cinetică, vei fi nevoit apoi să accelerezi pentru a ajunge la o viteză adecvată unui stil economic. Practic, ce iei pe mere, dai pe pere! E altceva când mergi la vale, asta da, pentru că acolo te poţi folosi de inerţie pe finalul sectorului respectiv pentru a creşte viteza redusă de sistemul de recuperare a energiei.

Actuala generaţie Volkswagen e-Golf a fost gândită pentru un regim de exploatare urban. Cu o autonomie oficială de 190 de kilometri şi una reală de minimum 150 de kilometri, este deja o alternativă cât se poate de serioasă pe piaţa de gen. Mai ales pentru cei care o pot încărca la domiciliu, la o priză normală de 220 de volţi, ceea ce ia însă opt ore. De altfel, acesta este şi modul pe care îl recomandă producătorul pentru o încărcare cât mai eficientă a bateriilor. 

Momentan, nu e şi o alternativă ieftină la achiziţie, deoarece maşina costă aproximativ 35.000 de euro. Următoarea sa generaţie a fost însă deja prezentată la Salonul de la Paris, iar aceasta promite 300 de kilometri cu bateriile încărcate. Rămâne de văzut în curând care va fi cu adevărat progresul tehnologic de sub capotă, precum şi pe unde se va situa preţul maşinii faţă de modelul pe care l-am avut la dispoziţie. În orice caz, e bine de ştiut că deja există deja modele electrice cu autonomie mult mai generoasă, gen cele de la Tesla, dar care costă cel puţin dublu, precum şi altele mai ieftine.

Marea provocare cu care se confruntă producătorii auto care au ales să dezvolte şi modele electrice este aceea ca în nişte acumulatori cât mai reduşi ca dimensiuni şi ca greutate să intre cât mai multă energie. Prin analogie, situaţia pare relativ identică celei din domeniul telefoniei mobile, acolo unde dispozitivele se întrec aproape de la o zi la alta să devină mai uşoare şi mai autonome ca timp. Cel puţin pentru moment, se pare că smartphone-urile de ultimă generaţie au ajuns într-un oarecare impas, după ce au dovedit că pot avea şi valenţe de fumigene şi petarde. Să sperăm în domeniul auto lucrurile nu vor sta la fel.

Energie gratuită până în vara lui 2017

Până în vara viitoare, costul încărcărilor la staţiile Renovatio este zero. Cei care vor alege un autoturism electric şi vor folosi staţiile din hipermarket-uri se vor putea cupla gratuit la fast-charger-ele amplasate în parcările publice. Ulterior, încărcările vor fi taxate. Cu cât anume, momentan nu se ştie exact, însă părerile celor din domeniu converg către ideea conform căreia un "plin" de curent va costa în jur de 12 RON, asta pentru o autonomie de 200 de kilometri. Mai puţin decât un pachet de ţigări sau cât o bere nefiltrată în Centrul Vechi. Pe lângă finalizarea axei Arad – Constanţa, până la mijlocul anului viitor va fi finalizat un nou coridor electric, pe traseul Bucuresti - Brașov – Târgu Mureș - Cluj – Oradea, pentru ca apoi să se treacă la "electrificarea" culoarului București – Iași.

570 de kilometri este distanţa pe care am parcurs-o la volanul lui VW e-Golf de la plecarea din Bucureşti şi până la punctul terminus din Timişoara

190 de kilometri este autonomia oficială a lui VW e-Golf

5 opriri pentru reîncărcare am efectuat pe drum: Piteşti, Râmnicu Vâlcea, Sibiu, Deva şi Făget


 

 

 

Etichete: volkswagen e-golf , test drive volkswagen e-golf bucuresti timisoara , statii auto reincarcare electrica arad timisoara , electric drive bucuresti timisoara


Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News


Noua Aplicaţie Digi Sport poate fi descărcată din
Digi24
„Mașa, nu spune nimic despre atacul cu rachetă balistică”. Zaharova, sunată în direct în timpul unei conferințe și instruită ce să facă
„Mașa, nu spune nimic despre atacul cu rachetă balistică”. Zaharova, sunată în direct în timpul unei conferințe și instruită ce să facă

Atacul de joi, în care a Rusia a lansat o rachetă balistică de mare putere asupra Ucrainei, a fost...

Descarcă aplicația Digi24

Sondajul zilei

Top articole
15 novemberr 2024, UEFA Nations League, League phase, Matchday 5,League C,Group C2, Romania vs Kosovo, National Arena Bu
Gata! România nu poate întâlni Kosovo în preliminariile CM 2026

Lovitura anului: au început negocierile pentru transferul lui Cristiano Ronaldo în Europa!
Dragon Stadium, Oporto, Portugal. 15 November, 2024.Pictured left to right, Cristiano Ronaldo at the Portugal vs Polonia, UEFA NATIONS LEAGUE.Credit: Victor Sousa/Alamy Live News
S-a dezbrăcat complet și a intrat pe teren, în fața a peste 50.000 de oameni, iar internetul ”a explodat”! Sancțiunea primită
invadatoarea15
Discurs fără menajamente în direct, după decizia UEFA: ”Sunt adunați de prin baruri. Stătea ca un cățeluș”
FOTBAL:ROMANIA-KOSOVO, LIGA NATIUNILOR (15.11.2024)
Ce loc ocupă România în clasamentul FIFA, după victoria la ”masa verde” cu Kosovo! Doar o echipă peste ”Tricolori”
18 novemberr 2024, UEFA Nations League, League phase, Matchday 6,League C,Group C2, Romania vs Cyprus, National Arena Bu
Recomandările redacției
lov libera botosani
Exclusiv Specialiștii s-au pronunțat rapid, după acuzațiile făcute de Ștefan Târnovanu: nu s-a respectat regulamentul în Botoșani - FCSB!

Exclusiv Verdictul dat în direct, după FC Botoșani - FCSB 1-0: ”S-a terminat! O luaserăm toți pe arătură”
Screenshot 2024-11-21 at 22.49.52
Neagă, dar lucrează în secret la aducerea lui Radu Drăgușin. O singură condiție trebuie îndeplinită de către Tottenham
Romania v Cyprus - UEFA Nations League 2024/25 League C Group C2
S-a aflat! Cuvintele care i-au fost spuse lui Cristiano Ronaldo, înainte de startul negocierilor pentru revenirea în Europa
profimedia-0282687880
Citește și
Poliția a recuperat o super mașină, furată în urmă cu 28 de ani. Cui îi aparține și cât valorează acum
Gerhard Berger stolen Ferrari
Foto Spectaculos! Dacia a prezentat ”bestia” pe care o va trimite la Raliul Dakar: ”Motor de 3 litri V6 bi-turbo”
Detail of the Dacia Sandriders during the presentation fo the Dacia Sandriders at the Little Grand Studio Annexe on Janu
S-a lovit la cap și a uitat că iubita s-a despărțit de el. Ce s-a petrecut în viața unor tineri la 7 luni de la separare e demn de film
S-a lovit la cap și a uitat că iubita s-a despărțit de el. Ce s-a petrecut în viața unor tineri la 7 luni de la separare e demn de film
Dinamo are 6 jucători care își termină contractele la finalul sezonului. Situație incertă în Ștefan cel Mare
Dinamo are 6 jucători care își termină contractele la finalul sezonului. Situație incertă în Ștefan cel Mare
Nelu Varga l-a transferat la CFR Cluj pe noul star din Superliga, descoperit de același om care l-a ochit pe Bîrligea
Nelu Varga l-a transferat la CFR Cluj pe noul star din Superliga, descoperit de același om care l-a ochit pe Bîrligea
Denzel Washington, despre trecutul îmbibat în alcool: "Am făcut mult rău corpului". Obișnuia să bea două sticle de vin zilnic 
Denzel Washington, despre trecutul îmbibat în alcool: "Am făcut mult rău corpului". Obișnuia să bea două sticle de vin zilnic 
Cu ciorapi plasă și un top minuscul, Cristina Ștefania și-a uimit fanii din mediul online: „Așa femeie mai rar!”
Cu ciorapi plasă și un top minuscul, Cristina Ștefania și-a uimit fanii din mediul online: „Așa femeie mai rar!”
Putin încearcă lovitura de grație. Ar putea lovi Ucraina cu o rachetă intercontinentală ce ajunge la Kiev în 8-10 minute
Putin încearcă lovitura de grație. Ar putea lovi Ucraina cu o rachetă intercontinentală ce ajunge la Kiev în 8-10 minute
Cine e marele campion care a fost secundul lui Ivan Patzaichin în canoea de dublu? I-a bătut pe ruși
Cine e marele campion care a fost secundul lui Ivan Patzaichin în canoea de dublu? I-a bătut pe ruși
Planul revoluționar al lui Ion Țiriac: noi investiții uriașe. "Va fi cea mai mare din Europa!"
tiriac2
România a scăpat de cele mai tari adversare în drumul spre Mondiale! Lista completă a echipelor cu care nu putem pica la tragerea la sorți
România a scăpat de cele mai tari adversare în drumul spre Mondiale! Lista completă a echipelor cu care nu putem pica la tragerea la sorți
Planul revoluționar al lui Ion Țiriac: noi investiții uriașe. "Va fi cea mai mare din Europa!"
tiriac2

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

ProFm
Cu ciorapi plasă și un top minuscul, Cristina Ștefania și-a uimit fanii din mediul online: „Așa femeie mai rar!”
Cu ciorapi plasă și un top minuscul, Cristina Ștefania și-a uimit fanii din mediul online: „Așa femeie mai rar!”
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt virale: „E inconștient!”
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt virale: „E inconștient!”