Tot ce trebuie să știi despre Marele Premiu al Canadei. Cursa e duminică, ÎN DIRECT la Digi Sport!
07.06.2018, 21:35SuperLiga: Sepsi - Buzău, vineri, 17:30, DGS 1
SuperLiga: Farul - Oțelul, vineri, 20:30, DGS 1
Articol scris de Ciprian Condea
Doi ani în plus a fost nevoit să mai aştepte Daniel Ricciardo ca să devină în sfârşit rege al Marelui Premiu al Principatului Monaco, dar mai bine mai târziu decât niciodată. Australianul a obţinut cea de-a 7-a sa victorie din carieră (egalându-i pe Rene Arnoux şi pe Juan Pablo Montoya) şi a doua din acest sezon, însă nu putem deloc să spunem că i-a fost uşor. Cu 60 de tururi rămase de parcurs, adică mai bine de două treimi din cursă, monopostul Red Bull Racing al lui Ricciardo nu s-a mai putut baza pe MGU-K (elementul din unitatea de putere care recuperează energia generată în timpul frânării), puterea motorului fiind scăzută cu 25%. Ca şi cum acest lucru nu ar fi fost suficient, australianul a mai fost silit să se bazeze şi pe o cutie de viteze cu doar 6 trepte funcţionale din 8. Chiar şi în aceste condiţii vitrege, australianul a lins din nou timbrul şi l-a expediat corespunzător, dominând autoritar pe întreaga perioadă a evenimentului monegasc. Nu numai că Daniel a fost primul în toate sesiunile de antrenamente şi în toate secvenţele de calificări, dar el a fost şi liderul cursei din primul şi până la ultimul viraj. Singurul lucru ce i-a lipsit a fost cel mai rapid tur al cursei, obţinut de colegul său de la Red Bull Racing, Max Verstappen.
Olandezul a pierdut pe mâna lui o eventuală luptă pentru victorie, după un nou incident petrecut cu puţin timp înainte de calificări care a semănat izbitor (literalmente...) cu cel avut în 2016, în acelaşi loc. Verstappen şi-a distrus maşina la intrarea în Piscină, însă nu în piscina pe care şi-ar fi dorit-o el, ci în virajul Piscină, acest lucru forţându-l pe olandez să urmărească sesiunea de calificări de pe margine. Pe sistemul "Zidului Campionilor" din Canada, propunem ca şi bariera din acel viraj să fie redenumită "Zidul Verstappen". Dacă anul trecut McLaren Honda a fost ţinţa noastră preferată pentru ironii, în acest sezon Max Verstappen pare că ţine cu orice preţ să apară în fiecare avancronică a noastră şi are grijă să ne dea material bun de fiecare dată când se iveşte câte o ocazie, iar pentru acest lucru nu putem decât să-i fim recunoscători. În schimb, Christian Horner s-a arătat frustrat de greşelile repetate ale lui Max. “Trebuie să se oprească în a mai comite asemenea erori”, a spus şeful echipei Red Bull Racing. Verstappen a bifat în acest sezon câte (cel puţin) un incident în fiecare etapă.
Sebastian Vettel şi Lewis Hamilton au fost "curajoşii" care, de voie, de nevoie, au avut sarcina de a-l însoţi pe podiumul de premiere pe Daniel Ricciardo. Vettel nu a dorit să rişte un eventual dezastru şi a stat cuminte în spatele "locomotivei Ricciardo", în timp ce Hamilton a dat senzaţia că întreaga cursă nu a avut altceva mai bun de făcut decât să se roage ca şampania din gheata lui Ricciardo să nu aibă totuşi un gust aşa rău. De altfel, primii 6 clasaţi au încheiat pe aceleaşi poziţii ocupate şi în calificări. Puteau fi chiar primii 7, dar McLaren-ul lui Fernando Alonso a cedat chiar în faţa unui monopost Honda. "Zeul curselor" s-a distrat copios pe seama săracului Alonso în duminica etapei din Monaco. În ciuda faptului că McLaren a schimbat furnizorul de motoare în intersezon, se pare că spiritul Honda încă bântuie peste echipa din Woking. Amintirile îi chinuiesc, amintirile îi răscolesc...
Ajungem la Montréal în acest sfârşit de săptămână, după 6 etape în care am avut 3 învingători aflaţi în acest moment la egalitate perfectă din punctul de vedere al succeselor obţinute: Sebastian Vettel (Australia şi Bahrain), Lewis Hamilton (Azerbaidjan şi Spania) şi Daniel Ricciardo (China şi Monaco). Vă invităm în continuare la singura avancronică de Formula 1 din România care poate fi lecturată cu aceeaşi plăcere atât la o cafeluţă fierbinte, cât şi la un “shoey” răcoritor. Credeţi-ne, am testat! Puteţi să încercaţi şi voi la Marele Premiu al Canadei, duminică seară, de la ora 21:00, în direct la Digi Sport 2!
CIRCUIT GILLES VILLENEUVE, CANADA
Canada ocupă jumătatea nordică a continentului nord-american şi insulele din împrejurimi, exceptând Alaska şi Groenlanda. De asemenea, este a doua ţară din lume ca suprafaţă după Rusia, însă ca populaţie este doar a 38-a, majoritatea (90%) fiind concentrată în partea de sud, în numai 160 km de la graniţa cu Statele Unite ale Americii. De altfel, Canada are una dintre cele mai joase densităţi ale populaţiei din lume, cu doar 3 locuitori/km2. Canada acoperă 6 fusuri orare şi este cunoscută în special datorită producţiei sale de sirop de arţar. Peste 77% din producţia globală de sirop de arţar vine chiar din “Ţara frunzei de arţar”. În 1860, la un miting desfăşurat la Toronto, frunza de arţar a fost aleasă ca simbol al Canadei şi a fost folosită pentru prima oară la decoraţiunile realizate pentru vizita Prinţului Ţării Galilor. Roşul şi albul au devenit culorile oficiale ale Canadei ceva mai târziu, în 1921.
Drapelul ţării este format din 3 benzi de lungimi inegale: o bandă albă având o frunză de arţar cu 11 colţuri în centru, încadrată de 2 benzi roşii de lungimi pe jumătate egale, comparativ cu banda albă. Culoarea roşie simbolizează speranţa şi prosperitatea, în timp ce albul semnifică pacea şi liniştea, reflectând neutralitatea şi imparţialitatea canadienilor. Frunza de arţar de pe steagul original avea 13 colţuri, însă cea cu 11 colţuri a fost considerată mai estetică şi elegantă, aşa că a rămas ca variantă finală. Capitala Ottawa reprezintă a doua cea mai friguroasă capitală din lume, cu temperaturi nocture ce scad adesea sub -25°C. Ca un fapt divers, pe primul loc în această statistică nu se află Moscova, aşa cum v-aţi fi aşteptat, ci Ulaanbaatar, capitala Mongoliei.
Montréal este cel mai mare oraş ca suprafaţă din provincia canadiană Quebec şi al 2-lea din ţară, după Toronto, fiind de asemenea şi cel de-al 2-lea oraş din lume cu cei mai mulţi vorbitori de limbă franceză, după Paris. În timpul secolului al XVII-lea Montreal a avut denumirea de Ville-Marie, iar din 1978 reprezintă gazda Marelui Premiu al Canadei. Aici se spune că iarna începe din noiembrie şi durează până la începutul lunii aprilie, iar în ianuarie temperaturile se pot apropia de -20°C , dar nu trebuie să ne îngrijorăm din acest punct de vedere pentru că, în luna iunie, temperatura medie este de 17-18°C, perfectă pentru o cursă de Formula 1.
Unul dintre cei mai faimoşi supereroi ai tuturor timpurilor, Superman, a fost creaţia unui canadian, Joe Schuster, în colaborare cu un scriitor american, Jerry Siegel, în anul 1932. Că tot am ajuns la acest subiect, poate nu ştiaţi, dar în Canada este ilegal să comercializezi reviste cu benzi desenate care înfăţişează acte criminale. În ciuda faptului că ne aflăm în Canada şi nu în China, poate că veţi fi surprinşi să descoperiţi că cele mai populare prenume canadiene sunt "Li" (sau "Lee"), "Wong" şi "Chan", iar "Ionescul" lor este "Tremblay", cel mai comun nume de familie. Canada este cea mai educată ţară din lume. Conform unui studiu, peste 56% din locuitorii ţării se pot lăuda că au studii postliceale. În 2016, prim-ministrul canadian Justin Trudeau a declarat în cadrul unei conferinţe că educaţia reprezintă principala resursă a ţării.
În Canada găsim cea mai lungă autostradă din lume, Trans-Canada, care măsoară peste 7.821 km lungime. De asemenea, Canada este ţara în care clima poate să se schimbe de la o oră la alta. De exemplu, în anul 1962, locuitorii oraşului Pincher Creek au trecut de la paltoane şi geci "hypergroase" la pantaloni scurţi în doar o oră. Datorită unui vânt cald şi uscat care bătea dinspre Munţii Stâncoşi, temperatura aerului a înregistrat o creştere de la -19°C la +22°C în numai o oră, deci o diferenţă de 41°C. Nici noi nu am crezut înainte să verificăm din mai multe surse. De altfel, cea mai joasă temperatură înregistrată vreodată în Canada a fost de -63°C, în Snag, Yukon, pe 3 februarie 1947. În plus, în oraşul Ocean Falls din vestul ţării plouă atât de mult încât locuitorii au ajuns să fie supranumiţi "oamenii ploii". Aici, precipitaţiile măsoară în jur de 4.400 l/m2 anual, ceea ce înseamnă că aprox. 330 de zile pe an plouă. Aşadar, am aflat în sfârşit destinaţia preferată pentru vacanţă a lui George Bacovia, o destinaţie "lacustră". Elevii care sunt pe cale să susţină examenul de Bacalaureat ar trebui să înţeleagă cel mai bine aluzia. Ar trebui...
Am discutat în avancronicile din acest an despre multe preparate culinare, "kutabi", clătite cu ciocolată, "cochinillos asado", iar acum a venit vremea să vorbim şi despre pizza hawaiiană, deşi nu ne aflăm la Marele Premiu al Hawaiiului. Încă... Unul dintre cele mai populare şi mai dezbătute sortimente de pizza din lume a fost inventat de un canadian, Sam Panopolous, în anul 1962. Şi, apropo, nu locuia în Pincher Creek, ci în Ontario. Unii o numesc "cea mai jignitoare şi mai ofensatoare pizza din lume", alţii nu au nimic împotriva ananasului de pe pizza. Pentru că despre asta este vorba. Panopolous pur şi simplu a desfăcut o conservă de ananas, a aruncat bucăţelele pe pizza şi a inventat pizza hawaiiană. Noi eram pregătiţi să vă povestim întreaga istorie a preparatului, de la orogeneza hercinică încoace, însă se pare că asta a fost tot. Şi noi românii am putea să inventăm ceva de un succes asemănător, cum ar fi, să zicem, sarmalele hawaiiene, umplute cu ananas. Vă imaginaţi cum ar fi? Mhmm, un deliciu...
Oricât de mult iubesc canadienii hocheiul pe gheaţă, acesta nu este sportul lor naţional, ci "lacrosse", un sport care datează încă de la începutul sec. al XVII-lea. Cei 20 de jucători din teren, dispuşi în două echipe de câte 10 (la feminin sunt două echipe de câte 12 jucătoare), se folosesc de o crosă cu plasă în vârf pentru a purta, pasa, prinde şi şuta o minge de cauciuc într-o poartă. Un lucru interesant este că în Canada este interzis să porţi la tine obiecte destinate autoapărării în caz de atac, inclusiv spray-ul paralizant. Şi probabil că veţi fi suprinşi să mai aflaţi că în oraşul Guelph din Ontario există un club de noapte care duminica funcţionează ca biserică. Pentru că e nevoie să-ţi relaxezi atât corpul, cât şi sufletul. "The Manor" este dotat şi cu o bară de striptease permanentă, aşa că preoţii care oficiază slujbe sunt nevoiţi să-şi facă treaba pe lângă ea, oricât de ciudat ar suna asta.
Cartierul general al fanilor Formulei 1 este situat pe Str. Sf. Ecaterina ("Rue Sainte-Catherine") din centrul oraşului Montréal. Nu este însă singura atracţie a oraşului, pentru că acesta are capacitatea de a îmbina într-un mod armonios vechiul cu noul. Centrul istoric numit “Vieux-Montréal” (tradus: “Vechiul-Montréal”), care datează de 400 de ani, rezistă în continuare printre construcţiile impunătoare şi zgârie-norii specifici unui oraş modern. Denumit iniţial Insula Notre-Dame, circuitul aflat la 10 metri deasupra nivelului mării, în Parcul Jean-Drapeau din Montréal, a primit în anul 1982 numele pilotului canadian Gilles Villeneuve, imediat după decesul său din timpul Marelui Premiu al Belgiei din acelaşi an. Pilotul canadian a cărui carieră s-a identificat pentru o bună perioadă cu istoria echipei Ferrari reuşise să câştige cursa inaugurală din 1978. Detaliile acelei curse le puteţi afla în continuare.
DETALII TEHNICE
- Viraje: 14 (6 de stânga + 8 de dreapta)
- Număr de curse oficiale disputate: 38
- Prima cursă disputată pe Circuitul Gilles Villeneuve: 1978
- Cele mai multe victorii (piloţi): 7 - Michael Schumacher (1994, 1997, 1998, 2000, 2002, 2003, 2004)
- Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2018): 6 - Lewis Hamilton (2007, 2010, 2012, 2015, 2016, 2017)
- Cele mai multe victorii (constructori): 10 - Ferrari (1978, 1983, 1985, 1995, 1997, 1998, 2000, 2002, 2003, 2004)
- Acceleraţie maximă: 59% din lungimea unui tur
- Utilizarea frânelor: 19% din lungimea unui tur
- Perioade de frânare (>2G): 6
- Cea mai mare forţă laterală: 3,45G (virajul 5)
- Schimbări în cutia de viteze: 58/tur
- Consum de combustibil: 1,5 kg/tur
- Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,190 km
- Distanţa din grilă până la primul viraj: 362,1 m (pentru deţinătorul pole-ului)
- Viteză maximă în 2017: 344,1 km/h – Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari)
- Viteză maximă estimată în 2018: 342 km/h
- Zone DRS: 3 (linia dreaptă din faţa boxelor, porţiunea dintre virajele 7 şi 8 şi linia dreaptă aflată înaintea ultimei şicane)
- Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 10 (Jacques Laffite – 1981)
- Câştigători cu plecare din pole position: 18 din 38 (47,37%)
- Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Redus
- Uzura pneurilor: Redusă
- Uzura frânelor: Ridicată
- Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Minim
- Lungimea liniei boxelor: 401,1 m
- Cel mai rapid pit stop în 2017: 2,17 s (timp total: 22,790 s) – Williams Racing (Lance Stroll)
- Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: HYPERSOFT, ULTRASOFT, SUPERSOFT
- Presiuni minime în pneuri: 21,0 psi (pneurile faţă), 19,5 psi (pneurile spate)
- Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,174 s (Michael Schumacher vs. Rubens Barrichello – 2000)
- Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +42,029 s (Rene Arnoux vs. Eddie Cheever – 1983)
- Numărul total al depăşirilor efectuate în 2017: 29 (cu DRS: 21)
- Oportunităţi de depăşire: virajele 1, 10 şi 13
- Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 40%
- Probabilitate de cursă udă: 16%
ALEGEREA PNEURILOR
MOMENTE MEMORABILE
M.P. al Canadei 1978 – Eroul local, Gilles Villeneuve, câştigă prima cursă de pe noul circuit “Insula Notre-Dame”. 8 octombrie 1978, o zi mohorâtă şi foarte rece la Montréal, cu doar 5 grade în aer, iar Formula 1 intra pentru prima dată în nouă casă a M.P. al Canadei. Toţi ochii erau aţintiţi către maşina roşie ca focul cu numărul 12. “Vitezomanului Gilles” i-a surâs norocul după ce a luat înainte de start o decizie crucială în economia cursei. El a ales să respingă recomandările tehnicienilor Michelin şi să pornească pe pneuri de compoziţie moale, estimând că, datorită temperaturii scăzute, uzura pneurilor va fi redusă. Această decizie l-a propulsat pe locul 2, însă la distanţă mare de liderul Jean-Pierre Jarier (aprox. 40 de secunde). Cu 20 de tururi înainte de final, Jarier întâmpina o problemă mecanică, fiind nevoit să se retragă pe linia boxelor, cedându-i victoria lui Villeneuve. Canadianul trecea astfel linia de sosire, în uralele celor 72.000 de fani prezenţi pentru a-şi purta eroul pe aripile succesului.
M.P. al Canadei 1981 – Acelaşi Gilles “Copperfield” Villeneuve termină pe podium “legat la ochi”. Atitudinea de luptător, care nu renunţă niciodată indiferent de piedicile ivite în cale, l-a făcut atât de iubit pe Gilles Villeneuve. Dacă ploaia torenţială nu era un obstacol suficient de dificil de îndurat, canadianului i-a mai cedat şi aripa-faţă a monopostului său Ferrari, însă nu s-a rupt, ci s-a îndoit perpendicular, blocându-i şi mai mult vizibilitatea. Însă el a ales să nu intre la boxe şi a condus aproape legat la ochi până când a reuşit să-şi dea singur aripa jos de pe monopost. Nu numai că a ajuns cu bine la linia de sosire, dar a încheiat chiar pe podium, oferind unul dintre ultimele sale momente memorabile.
M.P. al Canadei 1995 – Prima şi singura victorie din cariera lui Jean Alesi. Exact în ziua în care francezul de la Ferrari împlinea 31 de ani, norocul a fost de partea sa. Cu doar 11 tururi înainte de final, Michael Schumacher, liderul cursei, rămâne blocat în treapta a 3-a a cutiei de viteze, din cauza unei probleme de natură electronică. Neamţul a intrat la boxe, echipa i-a schimbat volanul, i-a fost resetată electronica şi pilotul Benetton s-a întors pe circuit, însă doar al 7-lea, ieşind complet din calculele pentru victorie. Alesi, care tocmai preluase şefia cursei, nu a realizat că Schumacher avea probleme. “Mi-am dat seama deodată că era ceva panică în tribune. N-am ştiut pe moment că spectatorii tocmai văzuseră pe ecranele de pe circuit că Michael intra la boxe. La finalul turului, omul meu care mi-a afişat tabla de semnalizare n-a avut timp să reacţioneze. Un tur mai târziu am văzut că scria <<Alesi P1>> (n.r. – Alesi, primul loc). Restul cursei a fost doar o plăcere pentru mine”, a declarat francezul. Barrichello era la mare distanţă de Alesi (peste 30 de secunde), iar fanii canadieni au fost atât de entuziasmaţi de victoria lui Alesi încât au invadat circuitul. Problema a fost că etapa era încă în desfăşurare... Câteva maşini au evitat la limită o tragedie, fiind la un pas să acroşeze câţiva fani, iar directorul de cursă a decis ca rezultatele finale să fie considerate cele de la finalul turului 68 şi nu 69, cel în care s-a fluturat steagul în pătrăţele.
M.P. al Canadei 1999 – Zidul campionilor. Probabil că majoritatea fanilor Formulei 1 cunosc faptul că zidul aflat la ieşirea din ultima şicană este denumit “Zidul campionilor”, dar de unde a primit această titulatură? Povestea a început în 1999, atunci când trei foşti campioni mondiali au făcut neplăcuta cunoştintă cu zidul. Este vorba despre Damon Hill (turul 14), Michael Schumacher (turul 29) şi Jacques Villeneuve (turul 34). De-a lungul timpului, mulţi alţi piloţi au avut acelaşi ghinion: Rubens Barrichello, Jenson Button, Juan Pablo Montoya, Kamui Kobayashi, Sebastian Vettel, Jarno Trulli, Gerhard Berger, Christijan Albers, David Coulthard, Ralf Schumacher şi, evident, Pastor Maldonado. Nu putea să lipsească din această enumerare tocmai Pastor Maldonado.
M.P. al Canadei 2007 – Accidentul horror al lui Robert Kubica. La fel ca în cursa din 1999, în 2007 s-au petrecut multe incidente care au favorizat apariţia multor Safety Car-uri. Cel mai şocant moment a venit în turul 26, atunci când Robert Kubica l-a atins pe pilotul Toyota, Jarno Trulli. Polonezul s-a izbit de zid, iar monopostul său Sauber BMW s-a făcut bucăţi. De neimaginat, dar Kubica a scăpat doar cu o gleznă scrântită şi o contuzie, în ciuda impactului puternic care a măsurat o suprasarcină de 75 G. Robert Kubica s-a revanşat un an mai târziu, reuşind victoria şi completând astfel povestea emoţionantă a şocantului accident.
M.P. al Canadei 2008 – “Semaforul buclucaş”. Nu este un titlu de cărţi pentru copii, ci unul dintre cele mai ciudate momente din istoria Formulei 1. În turul 17, Safety Car-ul şi-a făcut apariţia şi 7 piloţi au decis să profite şi să facă o vizită la boxe. Nu mică le-a fost mirarea să constate că semaforul de la capătul liniei boxelor avea lumina roşie aprinsă, semn că oprirea era obligatorie. Raikkonen şi Kubica ies bară la bară de la boxe (ceea ce în zilele noastre s-ar fi numit “unsafe release”), dar văd la timp semaforul şi se opresc. În timp ce aceştia aşteptau cuminţi culoarea verde a semaforului, Hamilton venea în graba cea mare din spate. Britanicul apucă să-l evite pe Kubica şi “preferă” să intre în spatele lui Raikkonen, însă gusturile nu se discută... Nici Rosberg nu observă ce s-a întâmplat în faţa lui şi îşi atinge uşor viitorul coechipier, dar suficient încât să-şi avarieze aripa-faţă, moment în care, de parcă ar fi apăsat un buton special plasat pe monopostul lui Hamilton, semaforul se face verde. Gafa lui Hamilton îl elimină pe Raikkonen din cursă, iar Kubica a fost cel care a profitat de toate cele întâmplate, fiind şi foarte norocos că pilotul McLaren l-a evitat în ultimul moment, şi a câştigat prima şi singura sa cursă din carieră, la un an de la teribilul său accident povestit anterior.
M.P. al Canadei 2011 – “Cursa recordurilor” încheiată cu victoria dramatică a lui Jenson Button. Poate cea mai nebună cursă din Canada şi una dintre cele mai nebune din istoria Formulei 1 s-a consumat în 2011 şi a fost transmisă în direct la Digi Sport. Ploaia a făcut ca Jenson Button să câştige după 4 ore, 4 minute şi 39,537 de secunde, atât cât a durat cursa. Au fost 6 neutralizări cu Safety Car care l-au propulsat pe englez înspre fruntea clasamentului, asta după ce în turul 39 în urma unei coliziuni cu Fernando Alonso, Button ajungea pe primul loc, din coadă. Victoria a venit chiar în ultimul tur, atunci când Sebastian Vettel a făcut o greşeală în virajul 6 pe o pistă care se afla în uscare. Cele mai multe neutralizări dintr-o cursă, cea mai lungă cursă, câştigătorul cu cea mai mică viteză medie (74,864 km/h) şi cu cele mai multe opriri la boxe (6) sunt recordurile înregistrate în această etapă.
M.P. al Canadei 2014 – Prima victorie din cariera lui Daniel Ricciardo. O cursă cu ghinion pentru Mercedes, ambii piloţi având probleme la MGU-K. Dacă Lewis Hamilton a fost nevoit să se retragă, Nico Rosberg a putut să continue, însă într-un ritm de cursă cu mult sub cel al adversarilor săi. În penultimul tur, Daniel Ricciardo a “zburat” pe lângă neamţul de la Mercedes şi i-a suflat acestuia victoria. Cursa a fost încheiată de un accident dur petrecut la intrarea în ultimul tur care i-a avut în prim-plan pe Felipe Massa şi Sergio Perez, maşina brazilianului trecând razant prin faţa lui Sebastian Vettel.
ŞTIAŢI CĂ...
- Lewis Hamilton şi Daniel Ricciardo au amintiri plăcute din Canada. Aici şi-au adjudecat primele lor victorii din carieră, în 2007, respectiv în 2014. Acelaşi lucru se mai poate spune şi despre Gilles Villeneuve (1978), Thierry Boutsen (1989), Jean Alesi (1995) şi Robert Kubica (2008).
- M.P. al Canadei din 2011 a fost cea mai lungă cursă din istoria Formulei 1. 4 ore, 4 minute şi 39,537 secunde a durat atunci etapa câştigată de Jenson Button şi descrisă anterior.
În M.P. al Canadei din 2001, Michael şi Ralf Schumacher au devenit primii fraţi care termină pe primele două locuri într-un Mare Premiu de Formula 1. Atunci Ralf l-a învins pe fratele său mai mare. Performanţa a fost reeditată în 2003, însă cu roluri opuse, Michael reuşind să-şi ia revanşa. - Ultima victorie a Scuderiei Ferrari în Canada datează din 2004, atunci când Michael Schumacher şi Rubens Barrichello realizau dubla pentru italieni.
- Nico Hulkenberg a încheiat pe locul 8 în ultimele 3 Mari Premii ale Canadei, iar Fernando Alonso a fost lider în 6 curse desfăşurate în Canada, deşi a câştigat doar una (2006).
- Lewis Hamilton îi poate egala recordul absolut de victorii din Canada al lui Michael Schumacher (7) dacă va câştiga în acest weekend şi poate deveni primul pilot din istoria M.P. al Canadei care triumfă timp de 4 ani la rând. De altfel, cu o singură excepţie (locul 3 din 2013), britanicul ori a câştigat în Canada (de 6 ori), ori a abandonat (de 3 ori).
- Fernando Alonso sărbătoreşte în acest weekend apariţia cu numărul 300 într-un Mare Premiu de Formula 1. Spaniolul, dublu-campion mondial în 2005 şi în 2006 şi-a început cariera în Formula 1 în 2001 alături de Minardi, urmând ca apoi să piloteze pentru încă alte 3 echipe: Renault, McLaren şi Ferrari. Alonso a adunat 32 de victorii, 22 de pole-uri şi 97 de podiumuri de-a lungul celor 17 sezoane petrecute în Marele Circ.
- Carlos Sainz este singurul pilot (excluzându-i pe Vettel, Ricciardo, Hamilton şi Raikkonen) care a plecat în acest sezon de fiecare dată din top 10.
Safety Car-ul este un factor destul de des întâlnit în Canada. Din ultimele 20 de curse, 12 au fost neutralizate de maşina de siguranţă, iar în 1999 şi în 2007 am avut în ambele situaţii câte 4 intervenţii ale Safety Car-ului. - Plecarea din pole nu garantează victoria pe circuitul Gilles Villeneuve. Din ultimele 16 curse, de 9 ori pilotul care a plecat din pole position nu a câştigat cursa, asta în ciuda faptului că în ultimii 5 ani, de 4 ori s-a petrecut contrariul.
REMEMBER - M.P. AL CANADEI 2017
CLASAMENT GENERAL PILOŢI
CLASAMENT GENERAL ECHIPE
PUNCTE DE PENALIZARE
1. Daniil Kvyat – 7p
- Kevin Magnussen – 7p
- Marcus Ericsson – 7p
4. Max Verstappen – 5p
- Sergio Perez – 5p
6. Stoffel Vandoorne – 4p
- Brendon Hartley – 4p
8. Romain Grosjean – 3p
- Sebastian Vettel – 3p
- Felipe Massa – 3p
- Kimi Raikkonen – 3p
12. Fernando Alonso – 2p
- Daniel Ricciardo – 2p
- Carlos Sainz – 2p
- Pierre Gasly – 2p
- Sergey Sirotkin -2p
17. Lance Stroll – 1p
- Nico Hulkenberg – 1p
- Jolyon Palmer – 1p
*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.
PROGRAM TV
ALTE INFORMAŢII
Una caldă şi alta rece pentru Daniel Ricciardo. După succesul răsunător din Monaco, australianului îi va fi aproape imposibil să-şi treacă în cont primele sale victorii obţinute în etape consecutive deoarece acesta va avea o penalizare importantă pe grila cursei din Canada. Deşi se zvonea că sistemul său MGU-K ar fi putut fi recuperat după cedarea din Monaco, până la urmă el va fi înlocuit. Ricciardo a schimbat motorul în etapa din China, iar un al 3-lea element MGU-K îi va aduce o penalizare de 10 poziţii. Dacă mai schimbă bateria şi/sau controlul electronic, i se vor mai adăuga încă 5 poziţii pentru fiecare element. Până la ora redactării acestui material, încă nu ştim cu exactitate de câte poziţii de penalizare va fi vorba, dar se pare că vor fi măcar 10.
În avancronica precedentă v-am prezentat un zvon în care aduceam în discuţie faptul că etapa monegască putea fi ultima din cariera lui Brendon Hartley în Formula 1. Neozeelandezul va pilota şi în acest weekend, dar se pare că a existat totuşi un sâmbure de adevăr în acestă poveste. Conform BBC, Toro Rosso l-ar fi ofertat pe Lando Norris pentru a-l înlocui pe Hartley până la sfârşitul sezonului, însă McLaren s-a opus. Un oficial McLaren a declarat pentru sursa citată: “Nu suntem surprinşi de faptul că alte echipe se interesează de piloţii noştri. Este clar că îi consideră la fel de talentaţi precum îi considerăm şi noi”. Toro Rosso a refuzat să comenteze informaţia. Unul dintre cei mai promiţători tineri piloţi ai momentului, Lando Norris ar putea fi promovat de McLaren în Formula 1 începând de anul viitor, în funcţie de decizia lui Fernando Alonso cu privire la viitorul său. Dacă McLaren nu îi va oferi lui Norris un post de pilot oficial până în luna octombrie a acestui an, el va fi liber să negocieze cu orice altă echipă, mai informează BBC. Alonso, pe de altă parte, deşi este unul dintre cei mai importanţi piloţi ai campionatului, niciuna dintre echipele de top (Mercedes, Ferrari şi Red Bull Racing) nu par a fi interesate de serviciile spaniolului. Oricum, principalul obiectiv al lui Alonso a devenit visul de a câştiga “Tripla Coroană” a sporturilor cu motor, iar Formula 1 a trecut pe planul secund. Având deja două victorii la Monaco, Alonso are nevoie să câştige cursa de 24 de ore de la Le Mans (iar prima sa tentativă va avea loc în weekend-ul următor) şi cursa de 500 de mile de la Indianapolis. Revenind la subiect, credeţi că McLaren a procedat corect să nu-şi lase pilotul să concureze pentru Toro Rosso, în ciuda faptului că acest lucru l-ar fi ajutat pe Lando Norris să capete experienţă în Formula 1 înainte de eventuala sa venire la McLaren?
Lewis Hamilton este singurul pilot de pe grila de duminică cu mai mult de o victorie în Canada (6 în total), fiind la mare distanţă de restul adversarilor săi din acest punct de vedere. El se află la doar un singur succes de egalarea recordului absolut de victorii pe circuitul Gilles Villeneuve, deţinut de Michael Schumacher. Doar Kimi Raikkonen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel şi Daniel Ricciardo au mai înregistrat victorii aici, câte una pentru fiecare. Va reuşi oare Hamilton să-i egaleze recordul (ce părea) imposibil de atins al lui Schumacher? Dacă nu, cine va reuşi să-l încurce? Ce incident(e) va mai provoca Verstappen? Aflăm toate răspunsurile urmărind Marele Premiu al Canadei, transmis în direct la Digi Sport 2, duminică, de la ora 21:00.
Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.
Etichete: formula 1 , lewis hamilton , f1 , f1 canada , ricciardo , mp canada , max verstappen
Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News
Comentarii
Ne rezervăm dreptul de a modera/bloca/elimina comentariile care nu respectă un limbaj civilizat, care conţin jigniri, injurii sau calomnii ori instigă la violență, la încălcarea legii sau îndeamnă la atacuri la persoane/instituții