(P) Ar trebui înlocuite anvelopele chiar dacă mai au profil suficient?
23.02.2023, 14:24Deseori proprietarii și utilizatorii de autovehicule ajung să schimbe anvelopele abia când acestea au semne consistente de uzură sau, în cel mai bun caz, când văd markerul de uzură din striațiile profilului. Dar asta nu înseamnă că procedează corect pentru că sunt mult mai multe cauze care pot duce la schimbarea unei anvelope înainte ca aceasta să ajungă la un grad ilegal de uzură.
SuperLiga: Poli Iași - FCSB, luni, 20:00, DGS 1
SuperLiga: Dinamo - Rapid, duminică, 20:00, DGS 1
Primul motiv și cel mai evident este atunci când anvelopa a suferit o tăietură pe flanc. Atunci aceasta nu mai poate fi reparată indiferent cât de bun mai este profilul acesteia. Dar dacă această situație este foarte evidentă, mai sunt motive care să vă determine să schimbați un pneu cu un profil încă suficient de bun.
Un factor deosebit de important este vechimea anvelopei. Chiar dacă la prima vedere nu pare să fie vreo problemă cu un pneu de 8 ani, de fapt acesta a suferit modificări substanțiale în structura moleculară a materialelor care-l compun. Astfel, gradul de elasticitate al cauciucului va scădea iar anvelopa va deveni mai puțin aderentă. În plus, pot apărea smulgeri ale unor bucăți din pneu, o situație ce poate fi extrem de periculoasă.
Deformarea anvelopelor este iarăși un motiv serios de înlocuire a acestora. Fie din cauza modului în care au fost depozitate, fie din cauza montărilor/demontărilor repetate de pe jante, anvelopele pot suferi deformări plastice. Aceasta înseamnă că nu-și mai revin la forma inițială. În consecință, acestea nu mai pot fi echilibrate. În plus, la rulare, cei din vehicul se vor simți de parcă ar merge pe un drum cu denivelări.
Pe lângă cele enumerate mai sus mai există și factori surveniți accidental, precum lovirea unei borduri sau a unei gropi cu margini tăioase. Atunci există riscul ca să apară deteriorări interne în anvelopă. Acestea pot să nu fie vizibile la prima vedere. În urma unui astfel de incident, ranforsările interioare ale carcasei (pânzele) se pot rupe. Drept urmare, vor apărea gâlme, de cele mai multe ori pe talonul pneului dar nu întotdeauna spre partea exterioară. Acestea pot apărea pe partea dinspre vehicul și vor putea fi mai greu observate. În schimb, se va simți ca o bătaie în volan sau în caroserie. Este indicat ca dacă ați trecut printr-o astfel de experiență să mergeți să consultați un specialist la o vulcanizare.
Uzura neuniformă este un motiv foarte serios pentru înlocuirea anvelopelor înainte de a ajunge la o limită legală. Astfel, dacă un vehicul a staționat pentru mai mult timp, pata de contact să se aplatizeze. Poate nu va ajunge la limita legală, dar cu siguranță va produce un comportament anormal, deseori însoțit de bătăi ritmice în volan, în timpul conducerii. Implicit, aceste cauciucuri nu se mai pot echilibra și, în plus, pot conduce la deteriorarea altor componente ale mașinii precum pivoți, semibielete de direcție sau chiar brațe ale suspensiilor. În plus, uzura neuniformă conduce și la o aderență diferită în funcție de pata de contact.
Nu în ultimul rând trebuie să vorbim despre eficiență. Astfel, dacă la sfârșitul verii veți constata că anvelopele mai au profil de 2 mm, ar trebui să luați în considerare schimbarea acestora. Chiar dacă încă sunt bune, din punct de vedere legal, cei 0.4 mm diferență se vor consuma rapid și veți ajunge să mai plătiți încă o dată demontarea și remontarea anvelopelor pe jante, cu tot ceea ce implică aceasta. Practic, veți putea face o economie teoretică doar pentru un timp scurt. În schimb va trebui să vă asumați riscul să rulați cu un set de pneuri care nu vă vor oferi nici pe departe siguranța pe care ar trebui să v-o dea un set de cauciucuri noi.
Etichete: advertorial , anvelope
Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News
O serie de mai multe explozii au avut loc în locuri publice din Rusia, în zone aglomerate din mai...