Exclusiv Ce mașină le-a promis Valentin Ceaușescu steliștilor, în 1989. "Era doar una roșie, toți o voiam". Cu ce au rămas
articol scris de Andru Nenciu21.04.2021, 08:49
SuperLiga: Botoșani - Poli Iași, luni, 17:30, DGS 1
SuperLiga: UTA Arad - Univ. Craiova, luni, 20:30, DGS 1
Iosif Rotariu (58 de ani) povestește pentru digisport.ro care erau premiile anunțate pentru jucătorii români în '89, în contextul în care zilele acestea competiția exclusivistă Super Liga europeană - cu finanțare de 10 miliarde de dolari - a făcut vâlvă în fotbal.
Prezentul e caracterizat de lupta pentru putere și bani dintre UEFA și inițiatorii Super Ligii, proiect care e aproape să se destrame, dar arhiva celei mai importante competiții intercluburi europene păstrează și episoadele în care echipele românești pătrundeau până în fazele superioare, doar un vis acum.
În urmă cu aproape 32 de ani, pe 24 mai 1989, Steaua întâlnea în finala Cupei Campionilor Europeni de pe Camp Nou creația lui Silvio Berlusconi, marele Milan, conceput pe o fundație solidă: jucători italieni de clasă plus trei campioni europeni cu naționala lui Rinus Michels, Olanda, 2-0 cu URSS, un an mai devreme, la Euro 1988.
Echipa lui Anghel Iordănescu și Dumitru Dumitriu ajungea în Barcelona după ce o eliminase pe Galatasaray în penultimul act, dar și fără Ilie Dumitrescu, suspendat. De partea cealaltă, trupa lui Arrigo Sacchi sosea pe Camp Nou cu 70.000 de fani după ce îi scosese în penultimul act pe cei de la Real Madrid.
Iosif Rotariu: "Dacă o băteam pe Milan, am fi primit o mașină Ford"
Iosif Rotariu a jucat titular în finala cu Milan 0-4 (0-3) și își amintește pentru digisport.ro ce le-a promis protectorul Stelei, fiul lui Nicolae Ceaușescu, Valentin Ceaușescu, pentru a-i motiva.
"Dacă o băteam pe Milan, am fi primit o mașină Ford, deja ne uitam pe catalogul cu modele, era disponibilă una singură de culoare roșie. Era bătaie pe ea, toți ne-o doream, dar nu s-a mai ales nimeni cu ea.
Valentin Ceaușescu era prieten cu domnul Tutunaru - reprezentantul Ford în România - aveau o relație specială și astfel s-a ajuns să jucăm și pentru un Ford", face Rotariu o incursiune în trecut.
- Finala Cupei Campionilor Europeni, 24 mai 1989, Barcelona, Camp Nou
- AC Milan - Steaua 4-0 Au marcat: Gullit (18, 38), Van Basten (28, 46)
-
AC MILAN: Galli - Tassotti, Costacurta (Virdis'75), Baresi, Maldini - Colombo, Ancelotti, Rijkaard, Donadoni - Gullit (F.Galli'59), Van Basten.
Antrenor: Arrigo Sacchi -
STEAUA: Lung - D. Petrescu, Iovan, Bumbescu, Ungureanu - Hagi, T.Stoica, D.Minea, Rotariu (Balint'46) - Lăcătuș, Pițurcă.
Antrenor: Anghel Iordănescu
Cu tripleta olandeză Gullit - Rijkaard - Van Basten în mare formă, dar și cu dispecerul Carlo Ancelotti în mare formă, Milan s-a impus lejer, 4-0.
"Se știe ce a fost pe teren. Fanii fotbalului își amintesc de ce au făcut Gullit și Van Basten, dar mijlocul lor, cu Ancelotti și Donadoni, era unul incredibil, acolo s-a jucat meciul.
De apărare era imposibil de trecut. Am rămas cu satisfacția că am avut un parcurs formidabil până în finală", continuă Rotariu, înlocuit în actul secund de Gabi Balint.
"Aveam cont în valută, dar nu puteam să scoatem mai mult de 300 de dolari. Ne mai cumpăram câte ceva din shop-urile din București"
Bănățeanul a jucat accidentat, iar starea fizică i s-a înrăutățit după primul act. "Mi s-a blocat spatele", își amintește Rotariu.
"Am avut o diurnă mai mare pentru acel meci, asta îmi aduc aminte. Noi aveam oricum un cont în valută, dar nu puteam să scoatem mai mult de 300 de dolari. Ne mai cumpăram câte ceva din shop-urile din București, dar nu cheltuiam mai mult de 100 de dolari", mai spune fostul mijlocaș.
Rotariu: "Nu ne-am ales cu un Ford, dar ne-am ales cu o aprobare de Dacia"
Ford era sponsorul Stelei din 1987, de când pe Ghencea s-a jucat Cupa Steaua. După eșecul cu Milan, "militarii" au rămas doar cu gândul la mașina promisă de Valentin Ceaușescu. S-au ales, în cele din urmă, cu o aprobare pentru o Dacia.
"Nu ne-am mai ales cu un Ford, dar ne-am ales cu o aprobare de Dacia, ne-am dus la Pitești să ne-o luăm.
Eu mi-am cumpărat una gri, costa 72.000 de lei, dar am preferat să mai cer niște îmbunătățiri - avea piese de Renault - și așa am ajuns să plătesc, în cele din urmă, 90.000 de lei. Am fost foarte mulțumit de ea", a conchis Rotariu.
- "Să învingem Steaua cu 4-0 pentru a câştiga prima mea Cupă a Campionilor Europeni e de neuitat! Îmi amintesc totul despre acel spectacol memorabil dintr-un Camp Nou acoperit de steaguri roşii şi negre" Silvio Berlusconi, pentru The Sun
- "Era Iordănescu antrenor principal și m-a trimis să îi urmăresc pe foarte marii jucători ai lui Milan, care cred că era echipa mondială, la clipa respectivă. I-am spus că mă duc, dar nici nu mă uit la meci, pentru că acei băieți sunt de-a dreptul fabuloși și ne pot bate oriunde și cred că și cu un număr redus de jucători. Nu aveam nicio șansă!" Dumitru Dumitriu, într-un interviu pentru Digi Sport
Traseul Stelei în Cupa Campionilor Europeni 1988-1989
- Sparta Praga - Steaua 1-5, 2-2
- Steaua - Spartak Moscova 3-0, 2-1
- IKF Goteborg - Steaua 1-0, 1-5
- Steaua - Galatasaray 4-0, 1-1
- AC Milan - Steaua 4-0
Etichete: iosif rotariu , ford , dacia , valentin ceausescu , steaua milan
Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News
Comentarii
Ne rezervăm dreptul de a modera/bloca/elimina comentariile care nu respectă un limbaj civilizat, care conţin jigniri, injurii sau calomnii ori instigă la violență, la încălcarea legii sau îndeamnă la atacuri la persoane/instituții