Tot ce trebuie să știi despre Marele Premiu al Principatului Monaco. Cursa este ÎN DIRECT la Digi Sport!
23.05.2018, 21:32SuperLiga: Sepsi - Buzău, vineri, 17:30, DGS 1
SuperLiga: Farul - Oțelul, vineri, 20:30, DGS 1
Articol scris de Ciprian Condea
Victorie clară şi meritată obţinută de Lewis Hamilton în Marele Premiu al Spaniei, dominând aproape întregul weekend de cursă, excepţie făcând doar prima sesiune de antrenamente. “Party mode”-ul pare că s-a întors din vacanţă, iar rivalii de la Scuderia Ferrari n-au avut răspuns la forţa afişată de Mercedes pe circuitul Montmelo. Valtteri Bottas a completat prima dublă din acest sezon a constructorului din Stuttgart, în urma unei prestaţii bune, fără greşeală, a finlandezului.
Podiumul spaniol l-a avut pe treapta a 3-a pe Max Verstappen (Red Bull Racing) care se pare că ne-a citit avancronica precedentă şi de data aceasta a fost neobişnuit de liniştit faţă de cum îl ştiam noi, iar acest lucru a dat roade. Încă aşteptăm telefonul de mulţumire, Max! În schimb, colegul său, Daniel Ricciardo, s-a "îmbolnăvit" de "grosjeanită" şi s-a răsucit în timpul perioadei de Safety Car Virtual, pierzând complet contactul cu Verstappen care se afla la câteva secunde în faţa sa. Incidentul a fost scăpat de regizorul transmisiunii, iar dacă Christian Horner nu l-ar fi dat de gol pe Ricciardo în timpului unui interviu acordat după cursă, n-am fi ştiut niciodată ce s-a întâmplat cu pilotul australian.
Pentru prima dată în acest sezon, Scuderia Ferrari n-a avut niciun pilot pe podiumul unei curse. Sebastian Vettel a fost nevoit să facă o oprire suplimentară la boxe din cauza uzurii accentuate a pneurilor sale şi a terminat pe locul 4, iar un cablu a fost de vină pentru oprirea completă a pistoanelor de pe partea stângă a motorului lui Kimi Raikkonen, acest lucru forţându-l pe finlandez să abandoneze. Aşadar, motorul lui Kimi este încă în stare bună şi nu a trebuit schimbat pentru etapa din acest weekend.
Romain Grosjean traversează o scădere drastică de formă şi ia o opţiune serioasă pentru titlul neoficial de “Gafeurul sezonului” după noua sa “capodoperă” din primul tur al cursei din Spania. Marcus Ericsson pare că-i poartă pică săracului Grosjean şi îl "şicanează energetic" în permanenţă, fiind probabil invidios că nu are valoarea lui. Nico Hulkenberg (Renault) şi Pierre Gasly (Toro Rosso) au fost cei care au avut de pătimit de pe urma inexactităţii francezului de la Haas. De altfel, el şi cu Sergey Sirotkin (Williams) au rămas singurii piloţi care încă n-au punctat în sezonul 2018. Rusul a fost etapa trecută la un pas de a "reuşi" o performanţă nedorită. Pilotul Williams a fost foarte aproape de a fi depăşit cu un tur de întregul pluton. Pe de altă parte, Grosjean, care se află la cel de-al 7-lea sezon complet în Formula 1, are parte de cel mai slab start de sezon din carieră. Niciodată nu s-a mai întâmplat ca francezul să nu puncteze după primele 5 curse ale unui sezon. Mai mult, dacă am lua în considerare şi finalul sezonului trecut, am observa că Grosjean are în acest moment o serie de 9 curse consecutive fără clasare în puncte, cea mai lungă dintre toţi ceilalţi piloţi aflaţi pe grilă. Poate că pilotul Haas va sparge gheaţa în acest weekend. De fapt, pentru binele lui, ar fi de preferat să fie singurul lucru pe care îl va sparge la Monaco...
În acest sfârşit de săptămână vă invităm la o călătorie în Monaco, pe cel mai scurt circuit din calendar, acolo unde o clasare bună în calificări îţi poate aduce una dintre cele mai importante victorii din carieră. “Orice” pilot i-ar sta bine în vitrină cu trofeul obţinut pe prestigiosul Circuit de Monaco, însă doar cei curajoşi îl pot obţine. Digisport.ro şi Ciprian Condea vă prezintă în continuare tot ce trebuie să știți despre etapa monegască de Formula 1. Marele Premiu al Principatului Monaco va fi transmis în direct la Digi Sport 1, duminică, de la ora 16:00!
CIRCUIT DE MONACO, MONACO
Principatul Monaco este a doua cea mai mică ţară din lume, după Vatican, dar ştiţi cum se spune... "Nu (întotdeauna) mărimea contează". Este atât de mică (n. red. – țara!) încât un om obişnuit poate să-i parcurgă teritoriul de-a lungul lăţimii sale în doar 56 de minute de mers pe jos. Situată între Marea Mediterană şi Franţa, pe Riviera franceză sau Coasta de Azur, Monaco este ţara cu cea mai mare densitate a populaţiei de pe glob. Pe numai 2,02 km2 se "înghesuie" 38.400 de locuitori, adică aprox. 19.000 de persoane/km2. Steagul ţării ar putea fi confundat foarte uşor cu cel al Indoneziei, dar se pare că există o diferenţă aproape insesizabilă între cele două drapele: steagul Indoneziei este mai lat. Da, chiar este!
O curiozitate interesantă o reprezintă faptul că monegascii sunt minoritari în propria ţară. Populaţia din Monaco este formată în proporţie de 47% din francezi, 16% italieni, tot 16% monegasci, iar restul de 21% este împărţit între locuitori de 125 de naţionalităţi. În Monaco nu există aeroporturi, probabil din cauza suprafeţei sale reduse. Cel mai apropiat aeroport este cel din Nice (Franţa), aflat la 22 km distanţă de Monaco. De remarcat faptul că în timpul sărbătorilor legale, călătoriile cu autobuzul sunt gratuite.
Un alt fapt interesant este că majoritatea restaurantelor şi taxiurilor din Monaco adaugă automat încă 10% la nota de plată, acesta reprezentând bacşişul care se consideră că este obligatoriu. Deci, tocmai am notat pe lista meseriilor de vis: chelner şi taximetrist la Monaco... De asemenea, Monaco este şi un loc în care nu trebuie să te temi pentru siguranţa ta. Teoretic... Există în medie câte un poliţist la fiecare 60 de locuitori şi 560 de camere de luat vederi pe întregul teritoriu care asigură un nivel ridicat de securitate.
Dintre atracţiile turistice cele mai importante amintim: grădina exotică ("Jardin Exotique"), "Palais du Prince", muzeul Oceanografic (al cărui acvariu conţine nu mai puţin de 6.000 de specii maritime), Cazinoul Monte Carlo şi Hotelul Colombus (deţinut de fostul pilot de Formula 1 David Coulthard). Celebrul Cazino Monte Carlo a fost deschis în anul 1863 şi veţi fi surprinşi să aflaţi faptul că monegascilor le este interzis prin lege să joace. Guvernul a hotărât acest lucru deoarece nu doreşte ca cetăţenii ţării să-şi parieze şi să-şi piardă banii. Cazinoul este o sursă importantă de venit pentru Monaco şi oferă locuri de muncă doar rezidenţilor săi. De altfel, ţara are o rată de şomaj care tinde spre 0% şi supravieţuieşte doar datorită veniturilor generate din turism şi din cazino, fiind un paradis fiscal din anul 1870.
În 2011, Prinţul Albert de Monaco (53 ani) s-a căsătorit cu Charlene Wittstock (33 ani), o înotătoare olimpică din Africa de Sud. Trei ani mai târziu, Charlene a adus pe lume o pereche de gemeni, Gabriella şi Jacques. Deşi, tehnic vorbind, Gabriella s-a născut prima, Prinţul Jacques a fost declarat următorul pretendent la tronul regal deoarece prioritate au copiii de sex masculin. Dacă gemenii ar fi fost numai fete, prima născută ar fi fost “prima servită” şi ar fi fost declarată moştenitoare. Cealaltă... Ghinion!
Monaco la momentul Marelui Premiu rezumă toată splendoarea curselor de Formula 1: viteză, fascinaţie, pasiune, zgomot şi senzaţii tari pentru că maşinile nu sunt niciodată prea departe de bariere. De reţinut că acţiunea pe circuit începe cu o zi mai devreme. O etapă atât de specială trebuia să aibă şi o particularitate aparte... Spre deosebire de toate celelalte curse din calendar, prima zi de antrenamente din Monaco se desfăşoară joia. În mod tradiţional, vinerea este considerată zi de odihnă. De asemenea, este singurul Mare Premiu din calendar care nu se conformează celor 305 km de parcurs pe care FIA i-a decretat ca distanţă minimă a unei curse de Formula 1. Aici se parcurg doar 260 km, considerându-se că este un efort suficient de însemnat pentru piloţi. “Să conduci o maşină de Formula 1 pe circuitul din Monaco este ca şi cum ai merge cu bicicleta prin sufragerie”, a fost descrierea perfectă a fostului triplu campion mondial Nelson Piquet.
Celebrităţile consideră M.P. al Principatului Monaco ca fiind cel mai extravagant eveniment sportiv din lume. Personalităţi precum actorii Brad Pitt, George Clooney, Hugh Grant, Liz Hurley, fostul star brazilian Roberto Carlos sau celebrul patron al echipei de fotbal Chelsea Londra, Roman Abramovich, au urmărit de la faţa locului în ultimii ani cursa de Formula 1 din Monaco. De menționat și că pe parcursul weekend-ului de cursă, “Hotel de Paris” vinde aprox. 2.000 de sticle de şampanie, ceea ce este un lucru absolut normal. Doar nu ai venit la Monaco pentru a bea apă plată cu lămâie...
DETALII TEHNICE
- Viraje: 18 (8 de stânga + 10 de dreapta)
- Număr de curse oficiale disputate: 64
- Prima cursă disputată: 1950
- Cele mai multe victorii (piloţi): 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)
- Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2018): 2 – Lewis Hamilton (2008, 2016), Fernando Alonso (2006, 2007), Sebastian Vettel (2011, 2017)
- Cele mai multe victorii (constructori): 15 - McLaren (1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1998, 2000, 2002, 2005, 2007, 2008)
- Acceleraţie maximă: 53% din lungimea unui tur
- Utilizarea frânelor: 26% din lungimea unui tur
- Perioade de frânare (>2G): 9
- Cea mai mare forţă laterală: 3,9G (virajul 3)
- Schimbări în cutia de viteze: 54/tur
- Consum de combustibil: 1,35 kg/tur
- Cea mai lungă perioadă de accelerare: 0,669 km
- Distanţa din grilă până la primul viraj: 226,7 m (pentru deţinătorul pole-ului)
- Viteză maximă în 2017: 292,7 km/h – Esteban Ocon (Force India)
- Viteză maximă estimată în 2018: 295 km/h
- Zone DRS: 1 (linia dreaptă din faţa boxelor)
- Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 14 (Olivier Panis – 1996)
- Câştigători cu plecare din pole position: 28 din 64 (43,75%)
- Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Maxim
- Uzura pneurilor: Redus
- Uzura frânelor: Medie
- Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Minim
- Lungimea liniei boxelor: 324,7 m
- Cel mai rapid pit stop în 2017: 2,60 s (timp total: 24,183 s) – Red Bull Racing (Daniel Ricciardo)
- Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: HYPERSOFT, ULTRASOFT, SUPERSOFT
- Presiuni minime în pneuri: 17,5 psi (pneurile faţă), 17,5 psi (pneurile spate)
- Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,215 s (Ayrton Senna vs. Nigel Mansell – 1992)
- Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +1 tur (Juan Manuel Fangio vs. Alberto Ascari – 1950; Graham Hill vs. Richie Ginther – 1964; Denny Hulme vs. Graham Hill – 1967;
- Riccardo Patrese vs. Didier Pironi – 1982)
- Numărul total al depăşirilor efectuate în 2017: 3 (cu DRS: 0)
- Oportunităţi de depăşire: virajele 1 şi 10
- Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 52%
- Probabilitate de cursă udă: 17%
ALEGEREA PNEURILOR
MOMENTE MEMORABILE
M.P. al Principatului Monaco 1982 – Finalul halucinant de cursă din 1982. Ca şi cum nimeni n-ar fi vrut să câştige cursa, în ultimele 3 tururi, 4 lideri au avut probleme. Balul a fost deschis de accidentul lui Alain Prost, urmat de răsucirea lui Riccardo Patrese, problemele de combustibil ale lui Didier Pironi şi cele de cutie de viteze ale lui Derek Daly. Până la urmă, Patrese s-a “sacrificat” şi a câştigat marele trofeu.
M.P. al Principatului Monaco 1984 – Controversatul deznodământ al cursei din 1984. În Monaco e greu să pilotezi chiar şi în condiţii de pistă uscată, darămite pe ploaie. În turul 29, liderul cursei, Alain Prost, a făcut semne pentru ca Marele Premiu să fie oprit din cauza ploii. El avea şi probleme cu frânele care se blocau pe fiecare perioadă de frânare din cauză că nu generau suficientă căldură în condiţiile date. Două tururi mai târziu, Prost a făcut aceleaşi semne disperate, iar în turul 32 comisarii au decis să arate steagul roşu imediat după ce Senna l-a depăşit pe Prost. Conform regulamentului, pentru stabilirea clasamentului final se ia în considerare ultimul tur complet făcut în condiţii de steag verde. Aşadar, deşi Ayrton Senna a trecut primul linia de sosire după turul 32, victoria i-a fost acordată lui Alain Prost. Acel moment a iscat o întreagă controversă, decizia de întrerupere a Marelui Premiu a fost făcută de directorul de cursă de la acea vreme, Jacky Ickx (care a pilotat o bună parte din carieră pentru motoristul Porsche) şi l-a avantajat pe Alain Prost care pilota pentru McLaren-TAG/Porsche.
M.P. al Principatului Monaco 1988 – Turul supranatural al lui Ayrton Senna din calificări. Brazilianul stabileşte un timp de pole cu 1,4 secunde mai rapid decât restul piloţilor, ceea ce poate părea de neimaginat. “Începusem să conduc din instinct. Am fost într-o altă dimensiune. Eram într-un tunel, dincolo de puterea mea conştientă de înţelegere. Acela a fost maximul meu, n-am lăsat loc pentru nimic mai mult. N-am mai atins niciodată o asemenea senzaţie”, au fost cuvintele lui Ayrton Senna. În cursă, însă, brazilianul face accident, deşi avea un avans mai mult decât liniştitor de 54 de secunde, şi îi face cadou victoria rivalului său, Alain Prost. Adevărul este că atunci când eşti setat doar pe vitezele “repede” şi “foarte repede”, este foarte greu să-ţi scazi ritmul şi să mergi “la siguranţă”.
M.P. al Principatului Monaco 1996 – “Când norocul nu are limite”. Mulţi spun că e imposibil să câştigi în Monaco dacă nu pleci (măcar) din primele două linii ale grilei. Olivier Panis a câştigat aici plecând dincolo de mijlocul plutonului. Ce-i drept, în nişte circumstanţe cu adevărat norocoase. Povestea acelei curse nu poate fi descrisă în doar câteva rânduri, ci ar trebui “pagini” întregi. Pe scurt... A fost o etapă pe care doar 4 piloţi din 22 au reuşit s-o termine. Panis a pornit abia de pe locul 14, fiind la 2 secunde de timpul de pole stabilit de Michael Schumacher şi se părea că francezul se îndrepta spre una dintre cursele sale obişnuite. Maşinile au abandonat însă una câte una, unele cu probleme tehnice, altele ca urmare a unor accidente şi astfel, doar Olivier Panis, David Coulthard, Johnny Herbert şi Heinz-Harald Frentzen au reuşit să ajungă la finish. Francezul obţinea singura sa victorie din carieră în Monaco, într-o maşină franţuzească. Ce-şi putea dori mai mult? Sezonul următor, echipa franceză Ligier Mugen-Honda a devenit Prost Grand Prix şi a mai rezistat doar 4 sezoane până s-a retras definitiv. Panis s-a retras ceva mai târziu din Formula 1, în 2004.
M.P. al Principatului Monaco 2008 – Lewis Hamilton face accident, dar în final câştigă cursa. Ştim, e foarte ciudat să spunem aşa ceva... În turul 6, britanicul a lovit bariera în virajul Tabac. N-a fost o lovitură puternică, dar a fost suficientă pentru a face pană pe dreapta-spate. El s-a târât până la boxe, a revenit pe locul 5 şi a câştigat la final, deşi acest lucru părea imposibil, mai ales pe un circuit precum cel din Monaco.
M.P. al Principatului Monaco 2010 – Accidentul spectaculos dintre Jarno Trulli şi Karun Chandhok. Cu doar 9 tururi înainte de finalul cursei din 2010 a fost nevoie de apariţia Safety Car-ului, după ce Jarno Trulli a încercat o depăşire în virajul Rascasse, dar a fost închis în ultima clipă de Karun Chandhok şi contactul nu a mai putut fi evitat. Trulli s-a urcat pe monopostul Hispania a lui Chandhok, ratând la limită capul pilotului indian. Cei doi protagonişti au scăpat nevătămaţi în urma accidentului care putea să-l scoată din cursă şi pe liderul Mark Webber, dar australianul a evitat dezastrul şi s-a impus.
M.P. al Principatului Monaco 2012 – Incredibilul timp de pole position al lui Michael Schumacher. Cu o maşină Mercedes departe de actualele performanţe, neamţul care avea atunci 43 de ani a obţinut cel mai bun timp în sesiunea de calificări. Spre marea dezamăgire a tuturor, Schumacher primise o penalizare de 5 poziţii ca urmare a unui incident cu Bruno Senna din cursa anterioară, aşa că a plecat doar de pe locul 6. Performanţa rămâne însă memorabilă...
M.P. al Principatului Monaco 2014 – Locul 9 al regretatului Jules Bianchi. El terminase pe locul 8, dar a primit o sancţiune suplimentară de 5 secunde care i-au adăugate timpului său final deoarece a săvârşit o penalizare în condiţii de Safety Car şi, aşadar, a fost retrogradat cu o poziţie. Chiar şi aşa, aceasta a fost cea mai bună clasare a echipei Marussia în Formula 1 şi singurele puncte câştigate. Au fost punctele care au salvat echipa de la faliment, urcând peste Caterham la finalul sezonului în clasamentul constructorilor. Jules n-a apucat din păcate să se bucure de acest succes. Câteva curse mai târziu, la Suzuka, acesta a suferit un accident care s-a dovedit a-i fi fatal. El a decedat după 9 luni de comă pe 17 iulie 2015, dar va rămâne veşnic în amintirea fanilor Formulei 1 datorită performanţei sale din Monaco.
M.P. al Principatului Monaco 2015 – Calculele strategilor Mercedes “dau cu virgulă” şi Lewis Hamilton pierde neaşteptat victoria. Britanicul aproape că a suferit o depresie după ce a ratat victoria din cauza unei greşeli de strategie în 2015. În turul 64, Max Verstappen a intrat în spatele monopostului lui Romain Grosjean, ratând complet punctul de frânare în primul viraj, iar Safety Car-ul şi-a făcut apariţia pe pistă cu doar 14 tururi rămase din cursă. Hamilton conducea liniştit la aprox. 20 de secunde faţă de Rosberg, însă "matematicienii" de la Mercedes au greşit grav calculele. Din măsură de precauţie au preferat să-l aducă Hamilton la boxe, cu gândul ca acesta să beneficieze de pneuri proaspete pe final de cursă şi să iasă în faţa tuturor, crezând că avansul britanicului este unul suficient. Nu numai că Hamilton a pierdut şefia cursei pentru prima dată din primul tur şi până atunci (în favoarea lui Rosberg), dar a fost depăşit şi de Vettel, ambii preferând să rămână pe circuit. Concurând practic singur şi trezindu-se dintr-o dată pe locul al 3-lea, Hamilton a lansat apoi unul dintre mesajele team radio ale sezonului 2015. Cu un glas elocvent al deznădejdii, acesta şi-a întrebat inginerul de cursă: "Am pierdut cursa asta, nu-i aşa?". Britanicul abia şi-a putut scoate apoi faţa din palme şi privirea din pământ pe întreaga desfăşurare a podiumului de premiere.
M.P. al Principatului Monaco 2016 – Mecanicii Red Bull Racing pleacă la război, dar îşi uită armele acasă. Şi cursa din 2016 a avut un moment hotărâtor în lupta pentru victorie. Acesta a avut loc în turul 31, atunci Hamilton a intrat la boxe pentru pneuri slick, pista uscându-se tot mai mult pe măsură ce se parcurgea fiecare tur. În turul următor intră la boxe şi liderul cursei, Daniel Ricciardo, însă una dintre cele mai bune echipe de mecanici din competiţie nu avea pneurile pregătite. În timp ce aceştia se întrebau unul pe altul unde sunt pneurile, a rezultat o oprire cu 10 secunde mai lentă decât în mod normal, timp care l-a costat victoria. Nu e uşor să-l superi pe Ricciardo, dar mecanicii lui au reuşit asta cu brio. În timp ce echipa îşi prezenta scuzele prin radio, Ricciardo a răbufnit: “Las-o baltă! Nimic din ce-ai putea spune n-ar îndrepta lucrurile!”. “Băieţii alergau ca raţele. Am fost chemat să intru, nu eu am făcut apelul, deci trebuiau să fie pregătiţi”, a spus australianul după cursă.
ŞTIAŢI CĂ...
Lewis Hamilton a ajuns cu bine la final în toate cele 11 curse disputate în Monaco. Britanicul este singurul pilot de pe grilă cu un procentaj de 100% tururi parcuse. De remarcat şi că pilotul Mercedes are un procentaj al curselor câştigate din 2014 încoace de fix 50%. Din momentul introducerii motoarelor V6 turbo, Hamilton a înregistrat 42 de victorii în 84 de curse disputate, practic câte o victorie la fiecare două Mari Premii.
Circuit de Monaco este cel mai scurt din calendarul Formulei 1 (3,337 km), fiind urmat de Autodromo Jose Carlos Pace (Brazilia – 4,309 km) şi Autodromo Hermanos Rodriguez (Mexic – 4,313 km).
Marele Premiu al Principatului Monaco este singurul eveniment care se află în calendarul Formulei 1 de 63 de ani la rând, din 1955 şi până în prezent.
10 ani la rând, între 1984 şi 1993, cursa din Monaco a avut doar doi învingători: Alain Prost şi Ayrton Senna. Brazilianul a triumfat de 5 ori consecutiv (1989-1993), fiind singurul pilot din istorie cu o serie atât de lungă de invincibilitate pe circuitul monegasc.
Marele Premiu al Principatului Monaco din 2003 a fost prima cursă din istoria Formulei 1 fără nicio depăşire efectuată pe pistă. După acea cursă, s-a mai întâmplat doar de 2 ori să nu existe nicio depăşire în timpul unei etape: la controversatul M.P. al S.U.A. din 2005 (probabil că sunteţi suprinşi...) şi la M.P. al Europei din 2009.
Anul trecut, Kimi Raikkonen a plecat din pole position pentru prima dată din 2008 încoace, punând capăt unei serii de 128 de etape fără pole, aceasta fiind cea mai mare distanţă dintre două pole-uri din istoria competiţiei.
După ce în cursa trecută Max Verstappen a adus podiumul cu numărul 150 pentru Red Bull Racing, în acest weekend echipa austriacă va atinge borna de 250 de curse desfăşurate. Cu această ocazie, Red Bull Racing va egala Jordan şi va ajunge pe locul 13 în clasamentul constructorilor cu cele mai multe curse disputate.
Nico Hulkenberg a plecat din grila monegască de pe locul 11 de 4 ori din cele 6 curse pe care le-a pilotat aici, iar Sergio Perez a pornit de pe locul 7 de 4 ori în ultimele 5 curse desfăşurate la Monaco.
Cursa din Monaco nu prea este una fastă pentru Sauber. Echipa elveţiană a înregistrat aici 6 abandonuri în ultimele 8 curse, iar niciunul nu a fost cauzat de vreo problemă tehnică. Aşadar, Leclerc şi Ericsson trebuie să fie foarte prudenţi.
Mercedes nu a avut pilot pe podium în Monaco doar de 3 ori de la întoarcerea în Formula 1, în 2010, 2011 şi anul trecut.
Marele Premiu al Principatului Monaco face parte din Tripla Coroană a sporturilor cu motor, alături de Indianapolis 500 şi cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Deşi în ultimele 3 curse de pe Circuit de Monaco, deţinătorul pole-ului şi pilotul care a fost lider după primul tur nu a câştigat, calificările sunt foarte importante. Din 1985 încoace, doar o dată s-a întâmplat ca un pilot care a plecat din grilă mai jos de locul 3 să câştige la Monaco. În 1996, Olivier Panis reuşea imposibilul, cu plecare de pe locul 14, aşa cum am rememorat momentul anterior.
REMEMBER - M.P. AL PRINCIPATULUI MONACO 2017
CLASAMENT GENERAL PILOŢI
CLASAMENT GENERAL ECHIPE
PUNCTE DE PENALIZARE
1. Daniil Kvyat – 7p
- Kevin Magnussen – 7p
- Marcus Ericsson – 7p
4. Max Verstappen – 5p
- Sergio Perez – 5p
- Stoffel Vandoorne – 5p (+1p după M.P. al Spaniei)
- Romain Grosjean – 5p (+2p după M.P. al Spaniei)
8. Brendon Hartley – 4p
9. Sebastian Vettel – 3p
- Felipe Massa – 3p
- Kimi Raikkonen – 3p
12. Jenson Button – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Daniel Ricciardo – 2p
- Carlos Sainz – 2p
- Pierre Gasly – 2p
- Sergey Sirotkin -2p
18. Lance Stroll – 1p
- Nico Hulkenberg – 1p
- Jolyon Palmer – 1p
*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.
FORMULA 2 – CLASAMENT PILOŢI
1. Lando Norris (Carlin) – 80p
2. Alexander Albon (DAMS) – 67p
3. George Russell (ART Grand Prix) – 62p
4. Nick de Vries (Pertamina Prema) – 46p
5. Sergio Sette Camara (Carlin) – 46p
6. Jack Aitken (ART Grand Prix) – 43p
7. Artem Markelov (Russian Time) – 36p
8. Luca Ghiotto (Campos Racing) – 22p
9. Nicholas Latifi (DAMS) – 21p
10. Antonio Fuoco (Charouz Racing) – 20p
FORMULA 2 – CLASAMENT ECHIPE
1. Carlin – 126p
2. ART Grand Prix – 105p
3. DAMS – 88p
4. Pertamina Prema – 57p
5. Russian Time – 40p
6. Campos Racing – 22p
7. Charouz Racing – 20p
8. BWT Arden – 17p
9. MP Motorsport – 16p
10. Trident – 10p
PROGRAM TV
ALTE INFORMAŢII
ZVON. Deşi unele surse îl dau pe Daniel Ricciardo la Ferrari din 2019, redacţia italiană a site-ului Motorsport.com anunţă că Scuderia de la Maranello doreşte să îi prelungească înţelegerea lui Kimi Raikkonen pe încă un sezon. “În ciuda faptului că finlandezul este considerat ca şi dat afară de la Ferrari aproape în fiecare an, în final tot Kimi rămâne cea mai bună opţiune pentru Scuderie şi momentan se întrevede o reînnoire a înţelegerii pe încă un an, prelungind cariera celui care a dat ultimul titlu pentru <<Roşii>> în îndepărtatul an 2008”, notează sursa citată. Italienii menţionează şi alte aspecte importante: “Se spune că Sebastian Vettel forţează echipa să-l păstreze pe Raikkonen, coechipierul perfect, iar în privinţa lui Ricciardo a fost foarte vehement, dorind să-i blocheze venirea. La urma urmei, Kimi niciodată nu comentează (cel mult mormăie ceva printre dinţi, dar se supune imediat), acceptă orice ordine venite din partea echipei şi contribuie la dezvoltarea maşinii. La 38 de ani, finlandezul se află într-o formă de invidiat, deşi este singurul pilot de la cele 3 echipe de top care n-a mai obţinut niciun succes din 2013”. În final, Charles Leclerc este considerat ca o opţiune pentru locul lui Kimi, dar “probabil că are nevoie de încă un sezon pentru a acumula experienţă, posibil la Haas, pentru a face faţă presiunii la care este supus un pilot atunci când ajunge la Ferrari. Soarta este în mâinile lui Kimi: dacă va şti să evite momentele nefaste care i-au marcat anii de la revenirea la Scuderie, va fi de neînlăturat, în caz contrar, orice se poate întâmpla. Dar <<bătrânul>> Raikkonen, la fel precum Gigi Buffon şi Valentino Rossi, se ţine încă bine”.
ZVON. Conform unor surse, unul dintre actualii piloţii de pe grila Formulei 1 va părăsi Marele Circ chiar după etapa monegască. Este vorba despre Brendon Hartley de la Scuderia Toro Rosso. Se pare că zilele neozeelandezului sunt numărate, iar cursa din acest weekend ar putea fi ultima pentru el în Formula 1. Hartley a fost adus ca un înlocuitor pentru rusul Daniil Kvyat, dar şefii echipei sunt nemulţumiţi de faptul că Brendon nu se poate apropia de ritmul colegului său, Pierre Gasly. Eventualul sfârşit prematur de sezon al lui Hartley a fost subiect de discuţie şi într-o emisiune de la un post de televiziune olandez. Pascal Wehrlein a fost numit ca una dintre posibilele variante de înlocuire, deşi neamţul este legat de structura Mercedes. O altă variantă adusă în discuţie de specialiştii olandezi a fost Felix Rosenqvist, actualmente pilot în Formula E, la echipa Mahindra Racing. Un alt scenariu ceva mai plauzibil ar fi aducerea unui pilot japonez, propulsat de Honda, iar varianta cea mai “la îndemână” ar fi promovarea lui Nirei Fukuzumi din Formula 2. Vă vom ţine la curent în legătură cu acest subiect în următoarele noastre articole.
Anul trecut, Sebastian Vettel a adus “Perla Coroanei” în vitrina Scuderiei Ferrari după 16 ani. Este 2-2 în duelul victoriilor dintre Lewis Hamilton şi Sebastian Vettel, atât după primele 5 curse ale sezonului 2018, cât şi în duelul succeselor înregistrate la Monaco. De asemenea, ambii piloţi au câte 5 podiumuri aici. Va lua cineva avantaj sau vom avea o surpriză? Aflăm răspunsul urmărind Marele Premiu al Principatului Monaco, duminică, 27 mai, de la ora 16:00, în direct la Digi Sport 1. Antal Putinică şi Florin Ion vă vor introduce în atmosfera cursei în cadrul emisiunii Grila De Start care va începe cu o oră mai devreme, de asemenea, în direct la Digi Sport 1.
Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.
Etichete: formula 1 , marele premiu , cursa , monaco , f1 , hamilton , vettel , cursa formula 1 , formula 1 monaco , avancronica , cursa monaco
Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News
Comentarii
Ne rezervăm dreptul de a modera/bloca/elimina comentariile care nu respectă un limbaj civilizat, care conţin jigniri, injurii sau calomnii ori instigă la violență, la încălcarea legii sau îndeamnă la atacuri la persoane/instituții