Tot ce trebuie să știi înaintea Marelui Premiu al Principatului Monaco. Cursa este ÎN DIRECT la Digi Sport!
25.05.2017, 09:34În etapa însorită din Spania, Lewis Hamilton i-a suflat victoria rivalului său din acest sezon, Sebastian Vettel, după o cursă presărată cu câteva momente memorabile, mai ales în debutul acesteia. Deşi a abandonat prematur, Kimi Raikkonen a reuşit să-şi mai adauge un “N” la prefixul supranumelui său “iceman”, după ce a transformat lacrimile unui tânăr fan Ferrari în zâmbet. Totuşi, fanii McLaren au fost trişti întregul sezon şi pe ei nu i-a înveselit nimeni, din păcate...
SuperLiga: Botoșani - Poli Iași, luni, 17:30, DGS 1
SuperLiga: UTA Arad - Univ. Craiova, luni, 20:30, DGS 1
Mercedes, Ferrari şi Red Bull Racing au încheiat fiecare doar cu câte o maşină cursa din Spania, însă toate pe podium. Chiar şi McLaren Honda ar fi putut încheia pentru prima oară în acest sezon o cursă cu ambele maşini, dar Stoffel Vandoorne a ţinut să ne demonstreze cine este pilot secund la McLaren şi i-a ieşit impecabil, acesta lovindu-se în turul 34 cu Felipe Massa care a testat rezistenţa ambelor maşini McLaren pe parcursul etapei precedente.
În acest sfârşit de săptămână vă invităm la o călătorie în Monaco, pe cel mai scurt circuit din calendar, acolo unde o clasare bună în calificări îţi poate aduce una dintre cele mai importante victorii din carieră. Orice pilot visează la măcar o victorie pe prestigiosul Circuit du Monaco, însă doar cei curajoşi o pot obţine. Digisport.ro vă prezintă în continuare tot ce trebuie să ştiţi despre etapa monegască de Formula 1.
Marele Premiu al Principatului Monaco va fi LIVE la Digi Sport 1, duminică, de la ora 15:00!
MONTE CARLO, MONACO
Principatul Monaco este a doua cea mai mică ţară din lume, după Vatican, dar ştiţi cum se spune... "Nu (întotdeauna) mărimea contează".
Situată între Marea Mediterană şi Franţa, pe Riviera franceză sau Coasta de Azur, Monaco este ţara cu cea mai mare densitate a populaţiei de pe glob. Pe numai 1,95 km2 se "înghesuie" 35.000 de locuitori, adică aproape 18.000 de persoane/km2. O curiozitate interesantă o reprezintă faptul că monegastii sunt minoritari în propria ţară. Populaţia din Monaco este formată în proporţie de 47% din francezi, 16% italieni, tot 16% monegasti, iar restul de 21% este împărţit între locuitori de 125 de naţionalităţi. Un alt fapt interesant este că majoritatea restaurantelor şi taxiurilor din Monaco adaugă automat încă 10% la nota de plată, acesta reprezentând bacşişul care se consideră că este obligatoriu. Deci, tocmai am notat pe lista meseriilor de vis: chelner şi taximetrist la Monaco...
Dintre atracţiile turistice amintim: grădina exotică ("Jardin Exotique"), "Palais du Prince", Cazinoul Monte Carlo (acolo unde locuitorilor de cetăţenie monegască le este interzis să joace) şi Hotelul Colombus (deţinut de fostul pilot de Formula 1 David Coulthard).
Monaco la momentul Marelui Premiu rezumă toată splendoarea curselor de Formula 1: viteză, fascinaţie, pasiune, zgomot şi senzaţii tari pentru că maşinile nu sunt niciodată prea departe de bariere. De reţinut că acţiunea pe circuit începe cu o zi mai devreme. O etapă atât de specială trebuia să aibă şi o particularitate aparte... Spre deosebire de toate celelalte curse din calendar, prima zi de antrenamente din Monaco se desfăşoară joia. În mod tradiţional, vinerea este considerată zi de odihnă. De asemenea, este singurul Mare Premiu din calendar care nu se conformează celor 305 km de parcurs pe care FIA i-a decretat ca distanţă minimă a unei curse de Formula 1. Aici se parcurg doar 260 km, considerându-se că este un efort suficient de însemnat pentru piloţi. “Să conduci o maşină de Formula 1 pe circuitul din Monaco este ca şi cum ai merge cu bicicleta prin sufragerie”, a fost descrierea perfectă a fostului triplu campion mondial Nelson Piquet.
Celebrităţile consideră M.P. al Principatului Monaco ca fiind cel mai extravagant eveniment sportiv din lume. Personalităţi precum actorii Brad Pitt, George Clooney, Hugh Grant, Liz Hurley, fostul star brazilian Roberto Carlos sau celebrul patron al echipei de fotbal Chelsea Londra, Roman Abramovich, au urmărit de la faţa locului în ultimii ani cursa de Formula 1 din Monaco.
DETALII TEHNICE
Tururi: 78
Lungimea circuitului: 3,337 km
Viraje: 19
Lungimea cursei: 260,286 km
Număr de curse disputate: 63
Prima cursă disputată: 1950
Cele mai multe victorii (piloţi): 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)
Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2017): 2 – Lewis Hamilton (2008, 2016), Fernando Alonso* (2006, 2007)
Cele mai multe victorii (constructori): 15 - McLaren (1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1998, 2000, 2002, 2005, 2007, 2008)
Acceleraţie maximă: 54% din lungimea unui tur
Utilizarea frânelor: 26% din lungimea unui tur
Schimbări în cutia de viteze: 62/tur
Consum de combustibil: 1,5 kg/tur
Cea mai lungă perioadă de accelerare: 669 m
Distanţa din grilă până la primul viraj: 210 m (pentru deţinătorul pole-ului)
Viteză maximă estimată: 295 km/h
Viteză medie estimată: 130 km/h
Zone DRS: 1 (linia dreaptă din faţa boxelor)
Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 14 (Olivier Panis – 1996)
Câştigători cu plecare din pole position: 28 din 63 (44,44%)
Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Maxim
Uzura pneurilor: Minimă
Uzura frânelor: Medie
Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Minim
Cel mai rapid pit stop în 2016: 2,43 s (timp total: 24,673 s) – Williams (Valtteri Bottas)
Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: ULTRASOFT, SUPERSOFT, SOFT
Presiuni minime în pneuri: 19 psi (pneurile faţă), 18 psi (pneurile spate)
Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,215 s (Ayrton Senna vs. Nigel Mansell – 1992)
Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +1 tur (Juan Manuel Fangio vs. Alberto Ascari – 1950; Graham Hill vs. Richie Ginther – 1964; Denny Hulme vs. Graham Hill – 1967; Riccardo Patrese vs. Didier Pironi – 1982)
Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 48%
*Fernando Alonso nu va participa în acest an. Mai multe detalii, în finalul articolului.
ALEGEREA PNEURILOR
RECORDURILE CIRCUITULUI
Record în cursă: 1:17.939 – Lewis Hamilton (Mercedes AMG, 2016)
Record absolut: 1:13.622 – Daniel Ricciardo (Red Bull Racing, 2016)
MOMENTE MEMORABILE
M.P. al Principatului Monaco 1982 – Finalul halucinant de cursă din 1982. Ca şi cum nimeni n-ar fi vrut să câştige cursa, în ultimele 3 tururi, 4 lideri au avut probleme. Balul a fost deschis de accidentul lui Alain Prost, urmat de răsucirea lui Riccardo Patrese, problemele de combustibil ale lui Didier Pironi şi cele de cutie de viteze ale lui Derek Daly. Până la urmă, Patrese s-a “sacrificat” şi a câştigat marele trofeu.
M.P. al Principatului Monaco 1984 – Controversatul deznodământ al cursei din 1984. În Monaco e greu să pilotezi chiar şi în condiţii de pistă uscată, darămite pe ploaie. În turul 29, liderul cursei, Alain Prost, a făcut semne pentru ca Marele Premiu să fie oprit din cauza ploii. El avea şi probleme cu frânele care se blocau pe fiecare perioadă de frânare din cauză că nu generau suficientă căldură în condiţiile date. Două tururi mai târziu, Prost a făcut aceleaşi semne disperate, iar în turul 32 comisarii au decis să arate steagul roşu imediat după ce Senna l-a depăşit pe Prost. Conform regulamentului, pentru stabilirea clasamentului final se ia în considerare ultimul tur complet făcut în condiţii de steag verde. Aşadar, deşi Ayrton Senna a trecut primul linia de sosire după turul 32, victoria i-a fost acordată lui Alain Prost. Acel moment a iscat o întreagă controversă, decizia de întrerupere a cursei a fost făcută de directorul de cursă de la acea vreme, Jacky Ickx (care a pilotat o bună parte din carieră pentru motoristul Porsche) şi l-a avantajat pe Alain Prost care pilota pentru McLaren-TAG/Porsche.
M.P. al Principatului Monaco 1988 – Turul supranatural al lui Ayrton Senna din calificări. Brazilianul stabileşte un timp de pole cu 1,4 secunde mai rapid decât restul piloţilor, ceea ce poate părea de neimaginat. “Începusem să conduc din instinct. Am fost într-o altă dimensiune. Eram într-un tunel, dincolo de puterea mea conştientă de înţelegere. Acela a fost maximul meu, n-am lăsat loc pentru nimic mai mult. N-am mai atins niciodată o asemenea senzaţie”, au fost cuvintele lui Ayrton Senna. În cursă, însă, brazilianul face accident deşi avea un avans mai mult decât liniştitor de 54 de secunde şi îi face cadou victoria rivalului său, Alain Prost.
M.P. al Principatului Monaco 1996 – “Când norocul nu are limite”. Mulţi spun că e imposibil să câştigi în Monaco dacă nu pleci (măcar) din primele două linii ale grilei. Olivier Panis a câştigat aici plecând dincolo de mijlocul grilei. Ce-i drept, în nişte circumstanţe cu adevărat norocoase. Povestea acelei curse nu poate fi descrisă în doar câteva rânduri, ci ar trebui “pagini” întregi. Pe scurt... A fost o etapă pe care doar 4 piloţi din 22 au reuşit s-o termine. Panis a pornit abia de pe locul 14, fiind la 2 secunde de timpul de pole stabilit de Michael Schumacher, şi se părea că francezul se îndrepta spre una dintre cursele sale obişnuite. Maşinile au abandonat însă una câte una, unele cu probleme tehnice, altele ca urmare a unor accidente şi astfel, doar Olivier Panis, David Coulthard, Johnny Herbert şi Heinz-Harald Frentzen au reuşit să ajungă la finish. Francezul obţinea singura sa victorie din carieră în Monaco, într-o maşină franţuzească. Ce-şi putea dori mai mult? Sezonul următor, echipa franceză Ligier Mugen-Honda a devenit Prost Grand Prix şi a mai rezistat doar 4 sezoane până s-a retras definitiv. Panis s-a retras ceva mai târziu din Formula 1, în 2004.
M.P. al Principatului Monaco 2008 – Lewis Hamilton face accident, dar câştigă cursa din 2008. Ştim, e foarte ciudat să spunem aşa ceva... În turul 6, britanicul a lovit bariera în virajul Tabac. N-a fost o lovitură puternică, dar a fost suficientă pentru a face pană pe dreapta-spate. El s-a târât până la boxe, a revenit pe locul 5 şi a câştigat la final, deşi acest lucru părea imposibil, mai ales pe un circuit precum cel din Monaco.
M.P. al Principatului Monaco 2012 – Incredibilul timp de pole position al lui Michael Schumacher. Cu o maşină Mercedes departe de actualele performanţe, neamţul care avea atunci 43 de ani a obţinut cel mai bun timp în sesiunea de calificări. Spre marea dezamăgire a tuturor, Schumacher primise o penalizare de 5 poziţii ca urmare a unui incident cu Bruno Senna din cursa anterioară, aşa că a plecat doar de pe locul 6. Dar performanţa rămâne...
M.P. al Principatului Monaco 2014 – Locul 9 al regretatului Jules Bianchi. El terminase pe locul 8, dar i-au fost adăugate 5 secunde de penalizare pentru că a săvârşit o penalizare în condiţii de Safety Car şi a căzut o poziţie. Chiar şi aşa, aceasta a fost cea mai bună clasare a echipei Marussia în Formula 1 şi singurele puncte câştigate. Au fost punctele care au salvat echipa de la faliment, urcând peste Caterham la finalul sezonului în clasamentul constructorilor. Jules n-a apucat din păcate să se bucure de acest succes. Câteva curse mai târziu, la Suzuka, acesta a suferit un accident care s-a dovedit a-i fi fatal. El a decedat după 9 luni de comă pe 17 iulie 2015, dar va rămâne veşnic în amintirea fanilor Formulei 1 datorită performanţei sale din Monaco.
M.P. al Principatului Monaco 2015 – Calculele strategilor Mercedes “dau cu virgulă” şi Lewis Hamilton pierde victoria. Britanicul aproape că a suferit o depresie după ce a ratat victoria din cauza unei greşeli de strategie în 2015. În turul 64, tânărul Max Verstappen a intrat în spatele monopostului lui Romain Grosjean, ratând complet punctul de frânare în primul viraj, iar Safety Car-ul şi-a făcut apariţia pe pistă cu doar 14 tururi rămase din cursă. Hamilton conducea liniştit la aprox. 20 de secunde faţă de Rosberg, însă "matematicienii" de la Mercedes au greşit grav calculele. Din măsură de siguranţă au preferat să-l aducă Hamilton la boxe, cu gândul ca acesta să beneficieze de pneuri proaspete pe final de cursă şi să iasă în faţa tuturor, crezând că avansul britanicului este unul suficient. Nu numai că Hamilton a pierdut şefia cursei pentru prima dată din primul tur şi până atunci (în favoarea lui Rosberg), dar a fost depăşit şi de Vettel (ambii au preferat să rămână pe circuit). Concurând practic singur şi trezindu-se dintr-o dată pe locul 3, Hamilton a lansat apoi unul dintre mesajele team radio ale sezonului 2015. Cu un glas elocvent al deznădejdii, acesta şi-a întrebat inginerul de cursă: "Am pierdut cursa asta, nu-i aşa?". Britanicul abia şi-a putut scoate apoi faţa din palme şi privirea din pământ pe întreaga desfăşurare a podiumului de premiere.
M.P. al Principatului Monaco 2016 – Mecanicii Red Bull Racing pleacă la război, dar îşi uită armele acasă. Şi cursa de anul trecut a avut un moment hotărâtor în lupta pentru victorie. Acesta a avut loc în turul 31, atunci Hamilton a intrat la boxe pentru pneuri slick, pista uscându-se tot mai mult pe măsură ce se parcurgea fiecare tur. În turul următor intră la boxe şi liderul cursei, Daniel Ricciardo, însă una dintre cele mai bune echipe de mecanici din competiţie nu avea pneurile pregătite. În timp ce aceştia se întrebau unul pe altul unde sunt pneurile, a rezultat o oprire cu 10 secunde mai lentă decât în mod normal, timp care l-a costat victoria. Nu e uşor să-l superi pe Ricciardo, dar mecanicii lui au reuşit asta cu brio. În timp ce echipa îşi prezenta scuzele prin radio, Ricciardo a răbufnit: “Las-o baltă! Nimic din ce-ai putea spune n-ar îndrepta lucrurile”. “Băieţii alergau ca raţele. Am fost chemat să intru, nu eu am făcut apelul, deci trebuiau să fie pregătiţi”, a spus australianul după cursă.
ŞTIAŢI CĂ...
Force India este singura echipă care a încheiat cu ambele maşini în toate cele 5 etape din acest sezon. Mai mult, Perez şi Ocon au terminat de fiecare dată în puncte.
Max Verstappen n-a încheiat niciodată o cursă în Monaco. El a abandonat din greşeli personale în ambele curse disputate până acum. La polul opus, Lewis Hamilton a ajuns cu bine la final în toate cele 10 curse disputate în Monaco. Britanicul este singurul pilot de pe grilă cu un procentaj de 100% tururi parcuse. În schimb, coechipierului său, Valtteri Bottas, nu-i prea prieşte circuitul din Monaco, finlandezul neterminând niciodată în puncte.
Circuit du Monaco este cel mai scurt din calendarul Formulei 1 (3,337 km), fiind urmat de Autodromo Jose Carlos Pace (Brazilia – 4,309 km) şi Autodromo Hermanos Rodriguez (Mexic – 4,313 km).
Marele Premiu al Principatului Monaco este singurul eveniment care se află în calendarul Formulei 1 de 62 de ani la rând, din 1955 şi până în prezent.
Nouă piloţi actuali au reşedinţa în Monaco: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Felipe Massa, Stoffel Vandoorne, Daniil Kvyat, Nico Hulkenberg şi Jenson Button. Lor li se adaugă şi alţi foşti piloţi precum: Nico Rosberg, David Coulthard, Esteban Gutierrez, Alexander Wurz, Giancarlo Fisichella, ş.a.
Marele Premiu al Principatului Monaco face parte din Tripla Coroană a sporturilor cu motor, alături de Indianapolis 500 şi cursa de 24 de ore de la Le Mans.
CURSA PRECEDENTĂ - 2016
Pole Position: Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 1:13.622
Podium:
1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 1:59:29.133
2. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +7.252
3. Sergio Perez (Force India) +13.825
Cel mai rapid tur: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:17.939 (turul 71)
CLASAMENT GENERAL PILOŢI
1. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) – 104p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 98p
3. Valtteri Bottas (Mercedes AMG) – 63p
4. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) – 49p
5. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 37p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) – 35p
7. Sergio Perez (Force India) – 34p
8. Esteban Ocon (Force India) – 19p
9. Felipe Massa (Williams Racing) – 18p
10. Carlos Sainz (Toro Rosso) – 17p
CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI
1. Mercedes AMG – 161p
2. Scuderia Ferrari – 153p
3. Red Bull Racing – 72p
4. Force India – 53p
5. Scuderia Toro Rosso – 21p
6. Williams Racing – 18p
7. Renault Sport F1 – 14p
8. Haas F1 – 9p
9. Sauber Ferrari – 4p
10. McLaren Honda – 0p
PUNCTE DE PENALIZARE
1. Daniil Kvyat – 8p
- Carlos Sainz Jr. – 8p
3. Esteban Gutierrez – 7p
4. Sebastian Vettel – 6p
- Nico Rosberg – 6p
- Pascal Wehrlein – 6p
7. Jolyon Palmer – 5p
8. Nico Hulkenberg – 4p
- Esteban Ocon – 4p
10. Sergio Perez – 3p
- Romain Grosjean – 3p
- Kevin Magnussen – 3p
- Stoffel Vandoorne – 3p
14. Kimi Raikkonen – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
- Felipe Nasr – 2p
- Valtteri Bottas – 2p
- Felipe Massa – 2p
- Lewis Hamilton – 2p
20. Max Verstappen – 1p
*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.
PROGRAM TV
Joi, 25 mai 2017
DIGI SPORT 4 11:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Antrenamente 2
Vineri, 26 mai 2017
DIGI SPORT 3 12:30 Formula 2 – Cursa principală
Sâmbătă, 27 mai 2017
DIGI SPORT 1 12:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Calificări
DIGI SPORT 4 17:10 Formula 2 – Cursa de sprint
Duminică, 28 mai 2017
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Cursa
ALTE INFORMAŢII
România va avea din nou un pilot în Formula 2 (ex-GP2), Robert Vişoiu a anunţat că va concura începând cu etapa din acest weekend pentru Campos Racing. Robert va fi coechipier la echipa patronată de Adrian Campos cu Ralph Boschung pentru restul sezonului 2017 şi va avea numărul de concurs 12, preluându-l de la Roberto Mehri care îl înlocuise la rândul său pe Stefano Coletti în etapa a doua din Formula 2. Pilotul nostru de 21 de ani a mai concurat în seria GP2 în 2015 pentru echipa Rapax, cea mai bună clasare a sa fiind un loc 5 în cursa principală din Bahrain. Primele curse ale lui Robert Vişoiu din Formula 2 vor putea fi urmărite în direct pe canalele Digi Sport.
Jenson Button revine în Formula 1 datorită absenţei lui Fernando Alonso. Campionul mondial din 2009 are deosebita plăcere de a mai concura încă o dată la Monaco şi deosebita neplăcere de a se întoarce la volanul monopostului McLaren Honda după câteva luni de pauză, timp în care echipa a regresat. Ne putem aştepta să-l vedem destul de des pe Button în antrenamente, acesta având nevoie să se acomodeze destul de rapid cu noile monoposturi de Formula 1. Lipsa de putere a McLaren-ului s-ar putea să nu conteze în Monaco, iar echipa poate spera chiar la primele puncte din sezon. Eric Boullier a declarat prezentând acelaşi entuziasm cu care ne-a obişnuit că upgrade-urile aduse în Monaco vor transforma monopostul într-unul de top 10. În timp ce Button se va zbate din răsputeri pentru a încheia cursa din Monaco (probabil la coada clasamentului...), Alonso va pleca din top 5 la Indianapolis 500, eveniment ce va putea fi urmărit în direct şi în exclusivitate pe Digi Sport 4, duminică, de la ora 19:00.
Lewis Hamilton cu o victorie în Monaco ar deveni lider în clasamentul general al piloţilor, indiferent de rezultatul lui Sebastian Vettel. Britanicul are cele mai multe victorii în Monaco dintre cei care se vor afla pe grila de duminică. Ferrari n-a mai triumfat în Monaco de 16 ani, iar Sebastian Vettel este pregătit să readucă “Perla Coroanei” în vitrina echipei. Marele Premiu al Principatului Monaco va avea loc duminică, 28 mai, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 1. Antal Putinică şi Florin Ion ar trebui să prefaţeze cursa în cadrul emisiunii Grila De Start, care este programată să înceapă cu o oră înainte de start.
Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.
Etichete: formula 1 , avancronica formula , monaco cursa
Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News
Rezultate parțiale în timp real ale alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie, primul tur de...